Dit jaar wordt het Nederland nog makkelijker gemaakt om het vlees te laten staan. Overal zijn de vleesvervangers in de aanbieding. Ekoplaza draait het om en heeft deze week geen vlees in de reclame. De Vegetarische Slager opent De Vleesch Lobby: een popup-restaurant met alleen vegan burgers en vegan 'loaded fries'; je kunt ze Amsterdam thuis laten bezorgen door Deliveroo.

Zeggen je ouders 'maar vlees is zo lekker?' dan is dat simpel en onweerlegbaar te pareren. Ja maar... chips en snoep zijn ook heel lekker en daar moet je ook niet veel van eten
Albert Heijn introduceert deze week 50 nieuwe vegetarische producten. Vleesproducent Stegeman - al 160 jaar kwaliteitsslager - presenteert vegetarische recepten met een vleesvervanger uit eigen keuken. Langs de snelweg kun je bij de Deli 2 Go shops van Shell 'het eerste Vega saucijzenbroodje zonder smaakconcessies' scoren. Jumbo komt met de Veggie Lekkerbek, Kibbeling en Krokante Nuggets voor een 'kidsproof vega maaltijd'. Isabel Boerdam, initiatiefnemer van de Week zonder Vlees, ontwikkelde samen met kok Peter Lute een 3 of 5-gangen culinaire dinerbox.

Minder vlees eten is goed voor de planeet en geeft ons een beter gevoel over onze omgang met dieren. Volgens de Nationale Week zonder Vlees levert 1 week geen vlees eten een besparing op van 101 liter watergebruik, 79 kilometer autorijden en 770 gram vlees. De cijfers zijn doorgerekend door Blonk Consultants, die de besparingen voor de Nationale Week Zonder Vlees 2020 door middel van een ‘levenscyclusanalyse’ in kaart hebben gebracht. Toch zal Nederland voor de Week zonder Vlees geen dier minder slachten, schrijft RTL Nieuws. Het vlees uit de Nederlandse slachthuizen gaat voornamelijk naar het buitenland. Boerdam laat zich niet uit het veld slaan: "De helft van de bijna 2,5 miljoen mensen die meedoet aan de Nationale Week Zonder Vlees houdt het langer vol en eet na deze week helemaal vega of minder vlees. Dat is een mooi voorbeeld voor de landen om ons heen."

De origineelste aanpak om het publiek laten vleesminderen, presenteert Natuur & Milieu. De NGO richt zich rechtstreeks tot kinderen met een online campagne: zo klets je de dieren van je bord. Zeggen je ouders 'maar vlees is zo lekker?' dan is dat simpel en onweerlegbaar te pareren. "Ja maar... chips en snoep zijn ook heel lekker en daar moet je ook niet veel van eten."

Dit artikel afdrukken