Volgens een onderzoek uitgevoerd door de Franse Direction générale de la concurrence, de la consommation et de la répression des fraudes, de Franse evenknie van de Autoriteit Consument en Markt in Nederland, heeft supermarktketen Intermarché zich schuldig gemaakt aan 'oneerlijke handelspraktijken' jegens 93 leveranciers. Dat deed de formule door samen te werken binnen de inkoopcentrale Agecore.

Agecore is een Europese inkoopalliantie die in 2016 werd opgericht door de Franse supermarktketen Intermarché, het Belgische Colruyt, Edeka uit Duitsland, de Zwitserse tak van Coop, Conad uit Italië en het Spaanse Eroski. Volgens Le Maire zijn leveranciers gedupeerd doordat zij onder druk gezet zijn om de voorwaarden van Agecore te accepteren en omdat ze de kosten moesten dragen voor promoties (artikelen in de aanbieding) en adverteeropties in bladen van het bedrijf waar ze niet om gevraagd hadden. Hét drukmiddel van supermarkten is het uit de schappen halen van bepaalde merken, zoals Colruyt vorig jaar deed met Coca-Cola en koffie van Jacobs Douwe Egberts.

De dagvaarding naar Intermarché was nog niet de deur uit, of de Europese merkenvereniging AIM deed een oproep aan de Europese Commissie om een uitgebreider onderzoek te starten naar de praktijken van Agecore. Volgens AIM zou het uit de schappen halen van merken een concurrentiebeperkend effect op de markt hebben, waar uiteindelijk de consument de dupe van zou worden, schrijft RetailDetail.

'Almacht van multinationals'
Retailorganisaties EuroCommerce, de Europese evenknie van het Nederlandse CBL, en Independent Retail Europe reageren in een verklaring bezorgd op de nieuwste ontwikkelingen. Volgens hen is de instelling van retailallianties als Agecore juist een noodzakelijk tegenwicht tegen de "almacht van multinationals”. Inkoopallianties "bevorderen de concurrentie en houden de consumentenprijzen laag", stellen ze. Allianties zijn noodzakelijk, omdat retailers doorgaans maar in een beperkt aantal landen op zeer concurrerende markten actief zijn, met hoge vaste kosten en marges onderaan de streep van slechts 1 tot 3%. Multinationale merkleveranciers zoals Coca-Cola en Nestlé, zijn over de hele wereld actief en kennen marges die tien keer zo hoog zijn. Zonder allianties zouden retailers nog kwetsbaarder zijn voor door de leveranciers opgelegde prijsstijgingen en leveringsbeperkingen die zij voor landen vaststellen. Hoe die beperkingen werken, onderzoekt op dit moment de Europese Commissie in de zaak Mondelēz die de prijs van snoep en koekjes kunstmatig hoog zou hebben gehouden.

Vorig jaar stelde een in opdracht van het Europees Parlement uitgevoerd onderzoek ook al vast dat retailallianties geen oneerlijke concurrentie opleveren. Volgens Eurocommissaris Margrethe Vestager zijn "inkoopallianties tussen detailhandelaren een essentieel onderdeel geworden van de bevoorradingsketens voor kruidenierswaren. Zij kunnen consumenten lagere prijzen bieden voor levensmiddelen en persoonlijke verzorgingsproducten die zij dagelijks kopen."
Dit artikel afdrukken