In maart bespreken de Europese Raad, het Europese Parlement en de Europese Commissie het inmiddels beruchte 'amendement 171'. Dat is in oktober 2020 al aangenomen door het Europees Parlement en leidde tot een campagne van de European Alliance for Plant-Based Foods en een petitie van havermelkproducent Oatly, margarineproducent Upfield en ProVeg International.

Mocht amendement 171 aangenomen worden, dan zouden benamingen als 'alternatief voor yoghurt', 'bevat geen melk' en ook een term als 'romig' niet meer mogen. Zelfs het gebruik van 'typische zuivelverpakkingen', denk aan yoghurtpotten of melkpakken, zou dan niet meer mogen. De zuivelindustrie is een groot voorstander van amendement 171. Volgens de melklobby zou de consument misleid kunnen over de precieze aard van het product in de schappen en is bescherming nodig zoals die ook voor bijvoorbeeld streekproducten geldt. Producenten mogen kaas niet zomaar fetakaas of Parmigiano Reggiano noemen omdat die kazen aan stricte regels moeten voldoen om zo te mogen heten en niet valselijk mogen suggereren dat ze dat doen.

Na Oatly en ProVeg klimmen nu ook plantaardige zuivelproducent Alpro, de European Plant-based Foods Association (ENSA) en nog eens 92 andere organisaties in de pen. In een gezamenlijke brief roepen zij de lidstaten, het Parlement en de Commissie op om zich te verzetten tegen amendement 171. Volgens Alpro zijn de voorgestelde beperkingen "onnodig, buitensporig en contraproductief", schrijft RetailDetail.



Volgens Alpro is het bestaande kader - sinds 2017 is het gebruik van een term als 'sojamelk' al verboden - afdoende en druist het toevoegen van nieuwe beperkingen in tegen het belang van de consument. "Consumenten zullen door het amendement het aanbod minder begrijpen en ook hun vermogen om weloverwogen keuzes te maken zal worden beperkt”, staat in de brief.

Tegelijkertijd is inperken van plantaardige alternatieven in strijd met de Europese klimaatambities, die mikken op meer plantaardige producten als onderdeel van een voedzaam én duurzaam voedselsysteem. Meer plantaardig eten draagt bij aan duurzamer leven en is goed voor de toekomst van onze planeet, vat VILT Alpro's argumentatie samen.

Oatly doet er nog een schepje bovenop. In een hilarische persiflage laat de havermelkproducent zien hoe verwarrende verpakkingen uitpakken:

Dit artikel afdrukken