Het nieuws van 4 februari 2021. Hier vind je onze voorgaande selecties.

In de commentaren kunnen we samen het Corona-effect duiden.

Winst voor Unilever
Voedings- en schoonmaakmiddelenconcern Unilever zag ondanks de coronacrisis afgelopen jaar de nettowinst licht stijgen tot €6,1 miljard (NOS, 2.3). Door stijgende kosten, als gevolg van de coronamaatregelen, daalde de operationele winst wel. Tijdens de coronacrisis gaven consumenten meer geld uit aan vooral wasmiddelen, toiletreiniger en ijs van Ben & Jerry's. Ook de producten van de Vegetarische Slager gingen vaker over de toonbank. In het vierde kwartaal steeg de verkoop van de plantaardige vleesvervangers met 70%. De winst op consumentenproducten compenseerde het verlies aan de horeca. Het zijn Unilevers' eerste cijfers als volledig Brits bedrijf. Beleggers vinden de Unilevercijfers niet om over naar huis te schrijven. Het aandeel stond donderdagochtend ruim 4,5% lager. (Het Financieele Dagblad, 2.5).

Vaccinatiebewijs
Als ze weer geopend zijn, mogen restaurants, cafés en hotels hun gasten om een vaccinatiebewijs vragen voor toegang tot hun bedrijven. Net als scholen, instellingen en evenementen. Dat schrijft de Gezondheidsraad in een advies aan het ministerie van VWS (RTL Nieuws, 3.2 en Misset Horeca, 2.2). "Een dergelijke maatregel vraagt altijd een afweging van belangen en mag niet leiden tot verboden uitsluiting, discriminatie of schending van privacyregels." Partijen moeten altijd een belangenafweging maken. "Zij moeten kunnen aantonen dat het vaccinatiebewijs een gerechtvaardigd doel dient, noodzakelijk is om dat doel te bereiken, dat de voordelen opwegen tegen de nadelen en er geen minder ingrijpende manier is om het doel te bereiken” stelt de raad. Dat kunnen economische belangen zijn, maar ook de wens om de gezondheid van de bezoekers te beschermen.

De Duitse Raad voor de Ethiek keert zich tegen voorrechten voor gevaccineerden (NOS). Volgens de raad is er geen reden voorrechten toe te kennen zolang niet vaststaat dat ingeënte mensen het virus niet kunnen overdragen. Ook moet eerst de druk op de overbelaste zorg afnemen.

Rutte dun Urste en Hugo mun Jungske van Volks & op je Gezondheid
Rutte dun Urste en Hugo mun Jungske van Volks & op je Gezondheid bieden carnavalsvierders met 'De Raad van 11 maatregelen' handvatten om op een verantwoorde manier om te gaan met het 'carnavalsvirus' (Adformatie, 1.1). Met de carnavalscampagne drijft bierbrouwer Bavaria op carnavaleske wijze de spot met de welbekende persconferenties en huidige maatregelen om de spreiding van het coronavirus in te dammen. Tijdens de persconferentie-sketch presenteren de karakters een overzicht van carnaval-symptomen, waaronder verlies van smaak met name op het gebied van muziek en ontzettende dorst. De typetjes, karikaturen van Mark Rutte en Hugo de Jonge, introduceren een lijst van maatregelen met daarbij een advies van ‘biroloog’ Jaapie. Kale Ferdi moet herhaaldelijk tot het houden van afstand worden gemaand. Volgens de carnavalsministers moeten we niet bij de 'pekskes' neerzitten.

3. Het 'nieuwe gezond'

Toelichting ›

4. Overig

Dit artikel afdrukken