Tony's Chocolonely pleit voor internationale wetgeving rondom kinderarbeid en slavernij in de cacao-industrie. Het onder bewuste consumenten populaire merk streeft naar 100% slaafvrije chocolade. Door middel van de 'Sweet Solution' campagne roept het uit de Keuringsdienst van Waarde ontstane Amsterdamse merk de consument op óók choco-activist te worden en te helpen misstanden in de sector uit te roeien.

Door middel van een online petitie verzamelt Tony's zoveel mogelijk handtekeningen om de druk in Brussel en Den Haag op te voeren. Overheden moeten strengere wetten opstellen om mensenrechten in bedrijfsketens te beschermen, bij voorkeur op Europees niveau. Zo hoopt de fabrikant sneller zoveel mogelijk cacaobedrijven te dwingen de arbeidsomstandigheden waaronder cacaobonen worden geteeld en geoogst aan te passen aan onze normen. Zelfregulering van bedrijven werkt niet, vindt Tony's.

Om de actie kracht bij te zetten lanceert Tony's 4 lookalike-repen met het lettertype en de kleurstelling van andere iconische chocolademerken: Twix, Toblerone, Ferrero Rocher en Kitkat. Daar vroeg Tony's geen toestemming voor om extra op te vallen. De actie is opgezet om op te vallen en niet om de andere merken te 'shamen', schrijft Adformatie. De boodschap erachter is wél bedoeld om slavernij te bekritiseren: bedrijven in de choco-industrie moeten sámen de schouders zetten onder deze bittere problematiek. De opbrengst van de repen wordt volledig ingezet om Afrikaanse vrouwen uit de armoede te helpen. In hun bittere armoede ligt volgens Tony's "de grondoorzaak van illegale kinderarbeid en moderne slavernij."
AD - Tony's Chocolonely wil cacao-industrie (opnieuw) wakker schudden
  • Deel
Druk af