In navolging van het bestaande - en onlangs uitgebreide - 'Beter voor Koe, Natuur en Boer'-programma in de zuivelketen, ontwikkelt Albert Heijn nog twee nieuwe ‘Beter voor’-programma’s samen met varkensboeren en groente- en fruittelers. De programma's beogen een gezond verdienmodel en continuïteit voor de bedrijfsvoering van de deelnemende bedrijven.
Voor het 'Beter voor Varken, Natuur en Boer'-programma werkt Albert Heijn samen met een vaste groep van 100 Nederlandse varkenshouders en vleesverwerker Vion in een meerjarenprogramma. De exclusieve samenwerking versterkt de AH-varkensvleesketen, die al sinds 2011 voldoet aan 1 ster Beter Leven Keurmerk. In de groente- en fruitketen bouwt Albert Heijn, samen met ruim 200 vaste telers in Nederland, verder aan duurzame teelt in een vergelijkbaar ‘Beter voor‘-programma. Kernpunten zijn langdurige samenwerking, afnamegarantie, eerlijke prijzen en compensatie voor duurzaamheids-initiatieven, zodat telers met vertrouwen kunnen investeren in een duurzame bedrijfsvoering met zorg voor een beter klimaat en biodiversiteit.
Marit van Egmond, CEO Albert Heijn, benadrukt dat Albert Heijn voor zijn vers assortiment - van appels tot spruiten, van zuivel tot varkensvlees - al jaren samenwerkt met strategische partners, telers en boeren. De lat ligt hoog voor wat betreft versheid, kwaliteit en duurzaamheid. "Voor de extra inspanning die daarvoor nodig is, betalen wij de boeren en telers extra," zegt van Egmond in het bericht. "Dat biedt hen zekerheid en continuïteit zodat ze kunnen investeren in hun bedrijven en zo verdient iedereen in de keten een eerlijke boterham, nu en in de toekomst. Beter voor onze ketens en voor onze klanten.”
Albert Heijn - Albert Heijn versterkt samenwerking met Nederlandse varkenshouders en groente- en fruittelers
Voor het 'Beter voor Varken, Natuur en Boer'-programma werkt Albert Heijn samen met een vaste groep van 100 Nederlandse varkenshouders en vleesverwerker Vion in een meerjarenprogramma. De exclusieve samenwerking versterkt de AH-varkensvleesketen, die al sinds 2011 voldoet aan 1 ster Beter Leven Keurmerk. In de groente- en fruitketen bouwt Albert Heijn, samen met ruim 200 vaste telers in Nederland, verder aan duurzame teelt in een vergelijkbaar ‘Beter voor‘-programma. Kernpunten zijn langdurige samenwerking, afnamegarantie, eerlijke prijzen en compensatie voor duurzaamheids-initiatieven, zodat telers met vertrouwen kunnen investeren in een duurzame bedrijfsvoering met zorg voor een beter klimaat en biodiversiteit.
Marit van Egmond, CEO Albert Heijn, benadrukt dat Albert Heijn voor zijn vers assortiment - van appels tot spruiten, van zuivel tot varkensvlees - al jaren samenwerkt met strategische partners, telers en boeren. De lat ligt hoog voor wat betreft versheid, kwaliteit en duurzaamheid. "Voor de extra inspanning die daarvoor nodig is, betalen wij de boeren en telers extra," zegt van Egmond in het bericht. "Dat biedt hen zekerheid en continuïteit zodat ze kunnen investeren in hun bedrijven en zo verdient iedereen in de keten een eerlijke boterham, nu en in de toekomst. Beter voor onze ketens en voor onze klanten.”
Iedere club heeft zo haar etalageboeren aan een ketting. Of het nu AH, Jumbo, Lidl, BMF, (LandvanOns?, Herenboeren?), etc is. Elk bedrijf of organisatie heeft dan haar eigen zgn. Farmer Friendly. Verdeel en Heerscht! En eigenlijk is dat ook een soort van feodaal stelsel van een 'heer' die over haar horigen, lijfeigenen 'heerscht'. De Middeleeuwen zijn terug! Hoera!
Je had ooit in de VS 2 verschillende soorten slaven, huisslaven en veldslaven. De ketenboeren/kettingboeren zijn eigenlijk als de huisslaven. Dat zijn eigenlijk de 'ergsten'. (Vaak worden die huisslaven en dan m.n. de baas daarvan, de kapo, door de gewone werkslaven gehaat. Zie oa film Django van Tarrentino. De rol van Samuel L Jackson als Stephen beeldt dit mooi uit. Zo zijn er vele voorbeelden.).
Wij leveren al geruime tijd vrij grote hoeveelheden bloemen aan een aantal Britse supermarkten. Nu weet ik wel dat bloemen iets totaal anders is dan groenten en fruit en een tuinder iets totaal anders dan een boer, maar ik moet zeggen dat ik bijzonder tevreden ben met de samenwerking.
#1, Piet, kun je uitleggen waarom je het woord 'etalageboeren' gebruikt? De relatie tussen TomTom en - ik zeg maar wat - Fiat is geen andere. Etalage-GPS maker?
#1 Dick. TomTom levert aan een waaier van autofabrikanten, net zoals een bedrijf in autolampjes, airbags die gespecialiseerd is in dat product. Bij boeren leveren die 'etalageboeren' vaak 1 van hun producten aan 1 of hooguit 2 afnemers. Hun afhankelijkheid is relatief groter.
Je moet ook in dat opzicht je niet te veel afhankelijk maken van 1 afnemer. Dat is mijn mening. In het verleden bestond er ook niet zoiets als echte trouw van boer en afnemer. Ook al deed men wel alsof. Dat is nu nog steeds niet het geval Een afnemer ruilt je vrij gemakkelijk in als dat zo uitkomt. De kosten en risico's van investeringen zijn immers voor die boer. Logisch. Dan wekt zo'n ketting als een molensteen en ga je als boer en bedrijf uiteindelijk het putje in. Vroeg of laat komt er altijd de klad in en komt ook elke langdurige tussen relatie tussen bedrijven tot een eind. (Echt hele lange relaties zijn een uitzondering. Wellicht door de opschaling dat deze aan het ontstaan zijn, maar dan is de wederzijdse afhankelijkheid zo groot geworden dat dat logisch is).
Piet, om er vanuit mijn perspectief als voormalig business consultant eenvoudig en duidelijk over te zijn: TomTom is erg afhankelijk van 1 afnemer. Mogelijk afhankelijker dan een boer die levert aan een retailer die zaken doet met 400 boeren die hij met naam en toenaam noemt en onderdeel maakt van de geloofwaardigheid van zijn onderneming.