Het nieuws van 13 januari 2021. Hier vind je onze voorgaande selecties.

In de commentaren kunnen we samen het Corona-effect duiden.

Google steunt factcheckers coronavaccins
De wereldwijde uitrol van Covid-19 vaccins leidt tot veel misinformatie, vindt Google. Daarom richt het bedrijf een fonds op dat projecten steunt die onwaarheden over Covid-19-vaccins aanpakken (Engadget, zie 4.10). Het Covid-19 Vaccine Counter Misinformation Open Fund verstrekt maximaal $3 miljoen aan subsidies aan journalisten en factcheckers die valse informatie over het vaccin bestrijden. Het doel van het open fonds is om "doelgroepen te bereiken die doorgaans te weinig worden bediend of het doelwit zijn van verkeerde informatie", aldus Alexios Mantzarlis van Google News Lab. Google biedt tot $1 miljoen aan financiering per project en dekt tot 80% van de totale kosten.

Maaltijd- en boodschappenbezorging groeien
Maaltijddelivery en boodschappenbezorging zijn twee grote winnaars van de coronacrisis (Marketing Tribune, zie 2.6). In 2020 groeide de totale deliverymarkt met 43,1% ten opzichte van 2019, meldt FoodService Instituut Nederland (FSIN). Maaltijdbezorgers zijn samen goed voor bijna 10% van de totale uitgaven aan eten en drinken. De bezorging van maaltijden groeide naar schatting met maar liefst 37% naar ruim €2,7 miljard in 2020. Zonder corona zou de omzetgroei van maaltijdbezorging in 2020 naar schatting rond de 14% zijn geweest.

Boodschappenbezorging groeide nog harder. In 2020 nam de bezorging van boodschappen door supermarkten en speciaalzaken met ruim 49% toe naar bijna €2,7 miljard. Dat is ruim €600 miljoen meer dan oorspronkelijk ingeschat, waarmee het marktaandeel van bezorging vanuit foodretail (inclusief wijnbezorging, taart, versboxen) nu op 6,1% ligt. Niet alleen kozen meer consumenten voor bezorgen, ook nam de bestelfrequentie per klant toe. Volgens Inga Blokker, directeur van The Food Research Company (het onderzoeksbureau van het FSIN) is de klok wat betreft de groei van de deliverymarkt "een paar jaar vooruitgezet".

Just Eat Takeaway
Een van de gelukkigen is Just Eat Takeaway. Het Nederlands-Britse moederbedrijf van Thuisbezorgd zag enorme groeicijfers in het vierde kwartaal van 2020 door de sluiting van restaurants in grote delen van Europa. In het laatste kwartaal van vorig jaar kreeg de maaltijdbezorger 179,8 miljoen bestellingen binnen, dat zijn 57% meer bestellingen in het laatste kwartaal van het jaar daarvoor. In alle landen groeide de maaltijdbezorger met minstens een derde. Met een vervijfvoudiging van de orders was de grootste groei te zien in het Verenigd Koninkrijk. Over heel 2020 groeiden de orders bij Just Eat Takeaway met 39% tot 588,1 miljoen stuks (De Tijd, zie 2.2).

Welk restaurant volgt de richtlijnen?
Recensiesite Yelp gaat je vertellen welke restaurants en bedrijven de COVID-19-richtlijnen wel of juist niet volgen (Engadget, zie 1.4). Je kunt niet alleen zien of het bedrijf 'kindvriendelijk' of 'geschikt voor groepen' is, maar ook of het personeel maskers draagt en sociale afstand de norm is. Deze waarderingen komt tot stand na feedback van klanten Als een meerderheid meldt dat de maatregelen niet worden gehandhaafd komt er een oranje vraagteken met de teksten: 'Sociale afstand wordt volgens de meeste gebruikers mogelijk niet afgedwongen' of 'Volgens de meeste gebruikers draagt ​​het personeel misschien geen maskers'.

3. Het 'nieuwe gezond'

Toelichting ›

4. Overig

Dit artikel afdrukken