Dinsdag een week geleden, de dag voor Drie Koningen, brachten “Drie Wijze Boeren” uit het Oosten en een Westerling, melk en een bevroren rollade aan de dochter van huize Jolink. Ze verhaalden over “het licht” dat zij in het Zuiden hadden vernomen van een Kerstbomen- en varkensboer die de Farmers Defence Force (FDF) had opgericht

De als fans verklede Achterhoekse “gewone jongens” kwamen afgereisd vanuit Maria in ‘t Veld, riepen bij Bennie echter geen herinnering als ‘anhangers’ op. In voor zijn doen keurige bewoordingen, wees Bennie de wijzen via Facebook de deur.

Maar de FDF getuigen laten zich natuurlijk niet zo makkelijk van hun stuk brengen. Bennie was immers niet recht in de leer en ontbeerde studie. Kamermoties, bedreigingen, rechtszaken, blokkades en in bewaring neming ten spijt, het geloof zal gepreekt worden.

Het bericht verspreidde zich snel via de vaderlandse pers en sociale media en voor je het weet stonden alle eenvoudige FDF-strijders schaamteloos te ruiken aan andermans lucht. Dat Bennie Joling onder verdenking van boerenbedrog van zijn sokkel lazert, kan toch niet de bedoeling zijn geweest toen “Molly Geertsema” zei dat de “gewone boerenjongens” ook wel wat kunt.

Maar Bennie, jij komt altied weer terug en met Johan Vollenbroek, Frits van Eerd en Rob Jetten ben je in goed gezelschap. Een politicus, een milieuactivist, een carnavalszanger samen met De Boerenrocker, als in dat verhaal geen hitje in zit…

Anoniem, Facebook, 9 januari 2021


Zo trekt de FDF-karavaan, al anderhalf jaar een ravage achter zich latend, door boerenland en stedelijk gebied. Haar heilige missie is de dienst van het door FDF bepaalde boerenbelang. Tegenspraak is ondenkbaar; intimidatie van andersdenkenden is dan ook schering en inslag. Als zelfs de nestor van de Nederlandse Boerenrock niet heilig is voor de FDF, wie durft de ideeën en praktijken van de FDF dan nog wel bespreekbaar te maken?

Voor een complex inkomensprobleem hebben de heiligen een simpele oplossing die “Farmer Friendly” heet. Een keurmerk dat inhoudt dat je als boer eerst iemand “vriendelijk” bejegent die je daarna vet geld betaalt.

Dat de consument er misschien ook iets van kan vinden, landt niet bij de karavaan. De FDF-stoet blijft immers steken bij de groef in de LP bij “De Boer dat is de Keerl”. Dat was eind 19e eeuw. Maar de tijden zijn veranderd; ook de kruidenier komt niet meer met paard en wagen bij de boeren langs in Achter-Zuwwent.

Bennie’s laatste woorden waren, dat hij wel met gezagsdragers over boeren wilde praten. Maar met wie moet je in gesprek als volgens de FDF elk ander gezag toch “alle boeren en tuinders tegelijk besodemietert”?


Dit artikel afdrukken