Tjeerd Jegen, de baas van HEMA, moest zijn winkels sluiten omdat ze ondanks de verkoop van levensmiddelen onvoldoende 'essentieel' zijn. Omdat Albert Heijn handdoeken in de aanbieding doet, haalt hij uit naar het management van Albert Heijn op LinkedIn wegens gebrek aan solidariteit. Handdoeken zijn immers geen essentiële producten en die moet Albert Heijn dan ook maar niet verkopen tijdens de lockdown.
Zijn bericht roept heel verschillende reacties op. "Ik kan me echt bijna niet voorstellen dat dit door jou gepost is Tjeerd", zegt automatiseerder Bob Defilet. "Wat een kinderlijk gejank. En dan ook nog eens management AH taggen, hoe bedenk je het. AH verkocht al non-food en doet dat nog steeds. Zowel Hema als AH zijn commerciële bedrijven die winst willen maken, toch?
Jeroen van Dijken van de koepel voor non-food retailorganisaties INRetail zegt in een reactie "En niet alleen AH, veel supermarkten promoten nu volop non-food artikelen. Tijd voor meer solidariteit met de gesloten winkels."
Twee medewerkers van Albert Heijn in Zaandam reageren eveneens. "Is uw account gehackt, of is dit echt uw leiderschapsstijl?" (Ties van Veelen, hoofdkantoor Zaandam). "Snap de frustratie met betrekking tot de situatie, maar ik houd persoonlijk niet zo van dat wijzende vingertje. Een leider-onwaardige reactie, jammer!" (Eric Jan Rusele, winkelmanager in Leeuwarden)
In 173 reacties krijgt Jegen zowel steun als felle kritiek. Het laatste mede omdat zijn nieuwe aandeelhouder de familie Van Eerd is, tevens eigenaar van supermarktformule Jumbo.
Tegen het FD liet een woordvoerder van AH weten dat de folder met de handdoekenaanbieding van afgelopen week al klaar lag voor de lockdown en de sluiting van niet-essentiële winkels. "Wij verkopen alleen regulier non-food assortiment en zijn terughoudend in de communicatie hierover in de richting van klanten".
Het Financieele Dagblad - Hema haalt uit naar AH: bedankt voor de solidariteit!
Zijn bericht roept heel verschillende reacties op. "Ik kan me echt bijna niet voorstellen dat dit door jou gepost is Tjeerd", zegt automatiseerder Bob Defilet. "Wat een kinderlijk gejank. En dan ook nog eens management AH taggen, hoe bedenk je het. AH verkocht al non-food en doet dat nog steeds. Zowel Hema als AH zijn commerciële bedrijven die winst willen maken, toch?
Jeroen van Dijken van de koepel voor non-food retailorganisaties INRetail zegt in een reactie "En niet alleen AH, veel supermarkten promoten nu volop non-food artikelen. Tijd voor meer solidariteit met de gesloten winkels."
Twee medewerkers van Albert Heijn in Zaandam reageren eveneens. "Is uw account gehackt, of is dit echt uw leiderschapsstijl?" (Ties van Veelen, hoofdkantoor Zaandam). "Snap de frustratie met betrekking tot de situatie, maar ik houd persoonlijk niet zo van dat wijzende vingertje. Een leider-onwaardige reactie, jammer!" (Eric Jan Rusele, winkelmanager in Leeuwarden)
In 173 reacties krijgt Jegen zowel steun als felle kritiek. Het laatste mede omdat zijn nieuwe aandeelhouder de familie Van Eerd is, tevens eigenaar van supermarktformule Jumbo.
Tegen het FD liet een woordvoerder van AH weten dat de folder met de handdoekenaanbieding van afgelopen week al klaar lag voor de lockdown en de sluiting van niet-essentiële winkels. "Wij verkopen alleen regulier non-food assortiment en zijn terughoudend in de communicatie hierover in de richting van klanten".
Al die supermarkten bieden al JAREN non-food aan, is nooit een probleem geweest, alleen nu, nu al die andere zaken dicht moeten en moeten blijven, want ze gaan ze echt volgende week nog geen toestemming geven weer open te gaan, zou me verbazen als het wel mag, is het ineens een groot probleem. Val daarmee niet de supermarkten aan, maar die verdomde overheid die niet naar de cijfers kan en wil kijken en maar in die tunnelvisie blijft zitten.
Maak er gezamelijk desnoods de zoveelste rechtszaak van tegen de overheid, DIE is de schuldige. Ook voor al die mensen die afhankelijk zijn van de wibra, action, zelfs de kledingbank moet je als dergelijk bedrijf opstaan, want ook die zijn nu enorm de dupe.
Je zal maar van 30 euro per week moeten leven in de schuldsanering en blij zijn dat je bij de wibra/action oid 1 onderbroek kan kopen per maand ipv dat je ze moet gaan bestellen en hoge porto extra betalen, terwijl mensen in die sanering zelfs online bestellen niet eens kunnen. Zoals ik net al zei, zelfs de kledingbank is dicht wat voor die mensen een uitkomst bied.
Een management coach vond het verfrissend dat Jegen uitviel. Het toont emotie en dat zou goed zijn.
Is het emotie? O, ik dacht dat het publiciteit was. Je bent net werknemer bij Jumbo en denkt ik zal AH even een poepie laten ruiken.
En toch heeft Hema een punt.
Als ik overigens de regering was zou ik zeggen: "alle kleine winkels van zelfstandigen met minimaal personeel mogen WEL open, alle grote winkels gaan DICHT".
In een kleine winkel kan je nog zeggen dat er 1 of 2 klanten naar binnen mogen, daarmee lijkt het veel meer op 'bezoek' thuis, en verder denk ik dat de kleine zelfstandigen door het putje gaan vanwege de relatief hoge vaste lasten (en geen personele kosten, dus waarschijnlijk geen NOW).
Verder ruimte geven aan de buiten-markten (meerder keren per week open?).
Wouter #4 Kleine zelfstandigen gaan toch al door het putje en verdwijnen 1 voor 1. Alles wordt groter, sneller en efficiënter en dat kunnen de grote jongens met bijna oneindig diepe zakken en lage belastingdruk vele malen makkelijker. En zijn ze groot genoeg dan worden ze too big to fail, terwijl de kleine ondernemer dan de sjaak is. Dit versnelt het proces gewoon iets. Natuurlijk gevolg van het systeem.