Supermarktketen Jumbo draagt de exploitatie van 44 La Place-filialen over aan cateraar Vermaat. Zo hoopt het bedrijf de zwaar door de lockdowns getroffen formule La Place sterker uit de crisis te laten komen.
Jumbo blijft eigenaar van het merk La Place en de contracten met franchisers in het buitenland en zal 6 eigen restaurants en de 4 stationslocaties zelf blijven uitbaten, meldt de keten in een persbericht. Voor 23 La Place-vestigingen die niet zullen heropenen als La Place worden alternatieve exploitatiemogelijkheden onderzocht. Vermaat neemt, na goedkeuring door de Autoriteit Consument & Markt, de 1.300 medewerkers, de activa en exploitatie van 44 restaurants over.
"Wij zijn toch een foodretailbedrijf met horeca er bij," zegt CFO Ton van Veen in het Financieele Dagblad. "Wij draaien met Jumbo in een week meer omzet dan La Place in een heel jaar, als je het coronavirus even buiten beschouwing laat. Die verhouding wordt de komende jaren alleen maar schever. Het runnen van restaurants is bij ons een randactiviteit, en bij Vermaat een kernactiviteit."
Jumbo nam in 2016 La Place over uit de boedel van V&D. Door de coronacrisis moesten de meeste La Place-restaurants vanwege de lockdown sluiten, zodat de omzet in 2020 bleef steken op €50 miljoen (tegen €165 miljoen in 2019).
Die tegenvaller staat in schril contrast met de omzetgroei van de hele supermarktketen, die uitkwam op €9,7 miljard, een plus van 15%. Van Veen becijfert de 'coronaplus' op zo'n €500 miljoen. "We vonden het maatschappelijk niet aanvaardbaar NOW aan de vragen voor La Place, terwijl we het aan de Jumbo-zijde zo goed deden," zegt Van Veen.
Het familiebedrijf uit Veghel viert in 2021 het honderdjarig bestaan. Dit jaar wil Jumbo de omzetgrens van €10 miljard behalen. Dat is geen walk in the park, zegt Van Veen: "We verwachten dat het corona-effect dit jaar zal wegebben. Dan zou het best kunnen zijn dat de omzet in onze winkels in 2021 niet autonoom groeit, of zelfs een kleine min laat zien. Daarnaast is er een technisch aspect: vorig jaar telde 53 weken, dit jaar 52." Dat scheelt zomaar €200 miljoen omzet.
Dit artikel afdrukken
"Wij zijn toch een foodretailbedrijf met horeca er bij," zegt CFO Ton van Veen in het Financieele Dagblad. "Wij draaien met Jumbo in een week meer omzet dan La Place in een heel jaar, als je het coronavirus even buiten beschouwing laat. Die verhouding wordt de komende jaren alleen maar schever. Het runnen van restaurants is bij ons een randactiviteit, en bij Vermaat een kernactiviteit."
Jumbo nam in 2016 La Place over uit de boedel van V&D. Door de coronacrisis moesten de meeste La Place-restaurants vanwege de lockdown sluiten, zodat de omzet in 2020 bleef steken op €50 miljoen (tegen €165 miljoen in 2019).
Die tegenvaller staat in schril contrast met de omzetgroei van de hele supermarktketen, die uitkwam op €9,7 miljard, een plus van 15%. Van Veen becijfert de 'coronaplus' op zo'n €500 miljoen. "We vonden het maatschappelijk niet aanvaardbaar NOW aan de vragen voor La Place, terwijl we het aan de Jumbo-zijde zo goed deden," zegt Van Veen.
Het familiebedrijf uit Veghel viert in 2021 het honderdjarig bestaan. Dit jaar wil Jumbo de omzetgrens van €10 miljard behalen. Dat is geen walk in the park, zegt Van Veen: "We verwachten dat het corona-effect dit jaar zal wegebben. Dan zou het best kunnen zijn dat de omzet in onze winkels in 2021 niet autonoom groeit, of zelfs een kleine min laat zien. Daarnaast is er een technisch aspect: vorig jaar telde 53 weken, dit jaar 52." Dat scheelt zomaar €200 miljoen omzet.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Dagblad Trouw lijkt te denken dat Jumbo AH op de hielen zit. Inmiddels, schrijft de krant, heeft Jumbo een marktaandeel van 21,5%. AH zit op 34,9%. In 2010 zat Jumbo op 5,5% en AH op 33,6%. Jumbo is dus zeker opgerukt en dat is een heel grote prestatie.
De meest vernieuwende formule in de ogen van veel retailkenners is Lidl. Dat bedrijf zat in 2010 volgens Nielsen op 5,6% en slaagde er niet in om te verdubbelen in het afgelopen decennium. Het marktaandeel kromp zelfs in 2019.
Nu de vraag: kan Jumbo doorgroeien? Ja. Als AH steken laat vallen en Jumbo-geel meer winkels kan kopen dan AH-blauw. En dat doet Jumbo. Het Veghelse bedrijf kocht Hema en opende in 2020, in volle coronacrisis, nog 'even' vijftien nieuwe vestigingen.
AH heeft ruim duizend filialen in Nederland en België; Jumbo 687. Als je goed kijkt, zie je dat het aantal winkels ongeveer het verschil in marktaandeel verklaart. Het is dus een strijd om de vierkante meters. Maar de strijd gaat straks om de last mile, bezorging aan huis tegen acceptabele kosten.
Daarin is in Nederland Picnic de onbetwiste runner up. En dat weet Michiel Muller, één van de 4 oprichters. In gesprek met FL zei hij: we hebben geen concurrenten en straks is E-commerce de grootste retailsector van Nederland!
Dus: goed kijken, of je wel naar de goeie wedstrijd zit te kijken.
Een vraag in het kader van de Farmer Friendly belasting.
Leuk die omzet, maar wat is de winst geweest afgelopen jaar?
Er zijn toch best wat corona-verhogend e kosten geweest lijkt me?
#2 corona kosten, ze lachen je uit in Veghel, sky high de winsten, ga daar maar vanuit.
#1 wat deed Frits beter dan Lidl, 1 ding weet ik zeker, ze hebben AH goed gekopieerd, vooral op gebied financieren van activiteiten door leveranciers, doen ze slim. 90 dagen is bij beiden nog steeds zeer gebruikelijk.
Frank, hoe groot zijn die overwinsten, denk je?
Frank, wat is Sky High?
Is de winst veel hoger dan over 2019?
Die betalingsafspraken zijn niet van het coronajaar 2020 toch?
Dat de omzet hoger is lijkt me logisch gezien de sluiting van de horeca, en voor kantoorartikelen kan ik ook niet meer naar de Bruna.
Maar zijn dat producten in de margemix van Jumbo (en andere supermarkten die hogere omzetten gedraaid zullen hebben) die zorgen voor een stijging van het winstpercentage?
Of is er alleen meer omgezet met eenzelfde winstpercentage?
Edit: Dick, je was me in kortere bewoordingen voor.