De Reclame Code Commissie deed uitspraak over de 'varkensles' die de POV naar de Nederlandse basisscholen stuurde. Varkens in Nood diende er een klacht over in, wegens 'pure kindermarketing'. En hoewel de POV in het ongelijk werd gesteld, zijn beide partijen blij met de uitspraak.
Stel, je wilt dat kinderen op de basisschool een goed beeld krijgen van hoe het er op de boerderij aan toe gaat. Dat is lang niet altijd het geval, weet je uit eerdere inventarisaties. Je ontwikkelt een lespakket en stuurt dat naar de Nederlandse basisscholen. Dat deed The Pig Story, het pr-platform voor de varkenshouderij dat wordt gefinancierd vanuit de Producenten Organisatie Varkenshouderij (POV).
Dierenwelzijnsorganisatie Varkens in Nood pikte het lesmateriaal op en stapte ermee naar de Reclame Code Commissie (RCC). De 'varkensles' zou 'schaamteloze kindermarketing' zijn en een misleidend beeld schetsen.
De RCC boog zich over de zaak en deed een uitspraak waarmee beide partijen zich blij tonen. Er zouden 'alleen maar winnaars' zijn, denkt Boerderij zelfs.
Varkens in Nood is tevreden omdat de RCC de organisatie op een flink aantal van de 32 aangevoerde punten gelijk geeft. Zo vindt de RCC dat het "voor de kinderen niet duidelijk is dat de 'varkensles' afkomstig is van de varkenshouderijbranche" en schetst het lesmateriaal op een aantal punten (afleidingsmateriaal, ruimte en comfort in de kraamstal en de pluspunten van mest) een te rooskleurig beeld.
Maar ook de POV is tevreden met de uitspraak. Blij zelfs. "Wij wisten niet dat de Reclame Code Commissie zich ook uitspreekt over lesmateriaal voor kinderen," zegt POV-voorzitter Linda Janssen. "Het is mooi om te weten dat ze onjuistheden in schoolboeken ook tot haar terrein rekent." Uit een vorig jaar uitgevoerde inventarisatie van 200 lesboeken voor het basisonderwijs blijkt dat er nogal wat onjuiste, veelal gekleurde informatie over de landbouw aan basisschoolkinderen voorgelegd wordt. "Tot nu toe konden wij geen enkele officiële partij vinden die zich hierover wilde uitspreken. Aan de Reclame Code Commissie hadden wij nog niet gedacht. Wij gaan er werk van maken om de missers die wij zijn tegengekomen, voor te leggen aan de Reclame Code Commissie," aldus Janssen in Nieuwe Oogst.
Als het aan de vleessector ligt, zal de RCC het in komende jaren druk krijgen.
Dit artikel afdrukken
Dierenwelzijnsorganisatie Varkens in Nood pikte het lesmateriaal op en stapte ermee naar de Reclame Code Commissie (RCC). De 'varkensles' zou 'schaamteloze kindermarketing' zijn en een misleidend beeld schetsen.
De RCC boog zich over de zaak en deed een uitspraak waarmee beide partijen zich blij tonen. Er zouden 'alleen maar winnaars' zijn, denkt Boerderij zelfs.
Varkens in Nood is tevreden omdat de RCC de organisatie op een flink aantal van de 32 aangevoerde punten gelijk geeft. Zo vindt de RCC dat het "voor de kinderen niet duidelijk is dat de 'varkensles' afkomstig is van de varkenshouderijbranche" en schetst het lesmateriaal op een aantal punten (afleidingsmateriaal, ruimte en comfort in de kraamstal en de pluspunten van mest) een te rooskleurig beeld.
Maar ook de POV is tevreden met de uitspraak. Blij zelfs. "Wij wisten niet dat de Reclame Code Commissie zich ook uitspreekt over lesmateriaal voor kinderen," zegt POV-voorzitter Linda Janssen. "Het is mooi om te weten dat ze onjuistheden in schoolboeken ook tot haar terrein rekent." Uit een vorig jaar uitgevoerde inventarisatie van 200 lesboeken voor het basisonderwijs blijkt dat er nogal wat onjuiste, veelal gekleurde informatie over de landbouw aan basisschoolkinderen voorgelegd wordt. "Tot nu toe konden wij geen enkele officiële partij vinden die zich hierover wilde uitspreken. Aan de Reclame Code Commissie hadden wij nog niet gedacht. Wij gaan er werk van maken om de missers die wij zijn tegengekomen, voor te leggen aan de Reclame Code Commissie," aldus Janssen in Nieuwe Oogst.
Als het aan de vleessector ligt, zal de RCC het in komende jaren druk krijgen.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
#9 Is bv wakker dier onafhankelijk??????????
Lesmateriaal zou inderdaad niet door commerciële bedrijven moeten worden aangeboden maar zeker niet door actiegroeperingen.
In de media wordt al genoeg geframed scholen zouden daar niet aan mee moeten doen maar zoveel mogelijk onafhankelijk alle kanten van het verhaal moeten brengen.
Ik vind het nogal een verschil of er lesmateriaal wordt aangeboden door een partij met commerciële belangen die een te rooskleurig beeld schetst of een onafhankelijke partij die het werkelijke beeld laat zien. Vervolgens vraag ik mij af wanneer er een klacht wordt ingediend bij de RCC over alle met Europese subsidie gesponsorde vleesreclames uit de vleesindustrie met "Europese garantie". Wat is dat laatste trouwens??
Het het POV nog geen klacht ingediend bij de RCC mbt Wakker Dier lesmateriaal?
#5, Ja, "goed' idee, radicaaltjes kweken.
zomaar wat voorbeelden