Uit alle aanmeldingen heeft de vakjury de genomineerden geselecteerd. Vanaf 1 december kunnen consumenten hun favorieten kiezen.

Waarmee zijn jullie genomineerd?
Dionne Oomen: “Alle soorten thee – of het nu groen, zwart, wit of oolong is – komen van één en dezelfde plant; de Camellia Sinensis. Het is Johan Jansen, oprichter van Local Tea by Me, na 8 jaar van ontwikkelen gelukt om de theeplant winterhard in Nederland te telen. Er is nu een grootschalige theeplantage in Zundert. We kunnen de gehele Nederlandse (en Europese) markt voorzien van lokale thee. Local Tea By Me maakt onder het merk JOAN thee van Nederlandse bodem. Van theeplant tot theeglas, transparant, verser dan vers en ambachtelijk verwerkt waardoor alle positieve eigenschap van het blad behouden blijven.”

Local Tea by Me staat voor lokale ambachtelijk gemaakte thee, met een korte transparante keten
Waarom hebben jullie dit ontwikkeld?
“Plantenkweker Johan van Local Tea by Me reisde 10 jaar geleden door China en stond perplex dat alle soorten thee van dezelfde plant afkomstig zijn. Hij leerde daar thee maken, en proefde en ervaarde het verkwikkende effect van vers verwerkte thee. Hij besloot dat er in Nederland thee gekweekt moest worden, zodat iedereen dit kan ervaren.”

“Mensen zijn zich in toenemende mate bewust van wat ze eten en drinken, waar het vandaan komt en welke weg het aflegt. Voor veel voedselgroepen zijn hiervoor oplossingen, maar nog niet voor thee. Tot nu! Local Tea by Me staat voor lokale ambachtelijk gemaakte thee, met een korte transparante keten.”


Wat was voor jullie daarin de vonk?
“Bij terugkomst uit China, wilde Johan in Nederland delen wat hij daar had ervaren. Hij kwam erachter dat er in Europa geen theeplanten te verkrijgen waren en besloot een theeplant te ontwikkelen die kan gedijen in Europees klimaat.”

“Toen de Nederlandse theeplant er was, zocht Johan geïnteresseerden om hiervan thee te maken. Er was alleen niemand die dit grootschalig oppakte. Johan besloot zelf thee te gaan maken. Ons doel is: zoveel mogelijk mensen kennis laten maken met heerlijke kwaliteitsthee van Nederlandse bodem om zo impact te kunnen maken. In 2018 wonnen we de prestigieuze gourmet award van de AVPA Teas of the World Contest in Parijs. Vanaf dat moment was het tijd om de thee met iedereen te delen.”


Welke kritiek krijgen jullie te horen en hoe gaan jullie daarmee om?
“Mensen vinden het erg bijzonder en soms moeilijk te geloven dat er nu in Nederland thee groeit en wordt verwerkt. We krijgen veel positieve reacties. De kritiek die we (terecht) hebben gekregen op ons product is dat de thee eerst in piramides van plastic zat. We zijn op zoek gegaan naar een andere
We waarderen de feedback die we krijgen, want dit betekent dat onze klanten net als wij een kloppend product willen
oplossing. Dit was een uitdagende reis. Doordat we de enige in Nederland zijn die thee produceren, was het moeilijk om een oplossing te vinden die onze duurzame impact niet teniet zou doen. Het is zonde om in Nederland te produceren en in bijvoorbeeld Sri Lanka te laten verpakken.”

“Doordat we in Nederland produceren zijn we gebonden aan Nederlandse wetgeving, wat de kwaliteit en arbeidsomstandigheden waarborgt. Daardoor is Nederlandse thee duurder dan theeën van ver weg. Om toch voor een groot publiek bereikbaar te zijn, moeten we de balans vinden tussen wat mogelijk is, wat goed is en wat we zouden willen. Dit betekent dat we soms nog wat geduld moeten hebben en daarna pas weer een volgende verbeterstap kunnen maken. We waarderen de feedback die we krijgen, want dit betekent dat onze klanten net als wij een kloppend product willen. Dankzij de steun van onze klanten kunnen we stappen blijven maken en verbeteren.”


Wat zou de retail (nog meer) kunnen doen om de meerwaarde van gezonde producten beter op het vizier te krijgen van de consument?
“We merken dat het belangrijk is dat we het verhaal achter de thee kunnen vertellen. De theeketen is vergelijkbaar met die van chocola en koffie. Het zijn oude traditionele ketens met weinig transparantie, waarbij consumenten onvoldoende weten wat ze kopen.”

“Doordat wij een korte transparante keten hebben, kunnen wij de consumenten laten zien wat ze drinken en welke bijdrage dit kan leveren aan de gezondheid. Als wij kunnen laten zien dat onze thee van de two leaves and the bud (de topjes) wordt gemaakt, op een ambachtelijke manier, waardoor alle voedingstoffen bewaard blijven, maken we al een groot verschil.”
Breng je stem uit

Verdient deze nominatie jouw stem? Ga naar de stemwebsite en kies daar jouw favorieten.
Fotocredits: Tea by Me
Dit artikel afdrukken