Uit alle aanmeldingen heeft de vakjury de genomineerden geselecteerd. Vanaf 1 december kunnen consumenten hun favorieten kiezen.

Pilot ‘Gezond eten is kinderspel’. Wat is dat?
Phaedra Mensen: “Spoony, 14 diëtistenpraktijken en twee ziekenhuizen onderzoeken in een 3-maanden durende pilot of kinderen met eetproblematiek (onder meer obesitas) door eetspelletjes hun voedingspatroon kunnen verbeteren.”

“150 kinderen krijgen na hun consult met een diëtist of dokter een Spelletjes Box mee naar huis. Deze bevat gezonde recepten met vrolijke illustraties, zodat kinderen ze zelf kunnen maken. Het bijzondere is dat bij elk recept een Spoony eetspelletje zit, zodat het eten met plezier naar binnen gaat.”

Wij willen ook iets doen voor de groep die het misschien wel het hardste nodig heeft: kinderen met serieuze eetproblematiek
“Door de wisselende spelletjes en de vrolijke competitie-elementen, wordt de aandacht verlegd van ‘aversie tegen het eten’ naar ‘plezier met het spel’. Zo worden de kinderen positief gestimuleerd om nieuwe smaken te ontdekken.”

Waarom ben je deze pilot gestart?
“Onze reguliere producten zijn bedoeld voor álle kinderen, ook de goede groenten-eters. Wij willen ook iets doen voor de groep die het misschien wel het hardste nodig heeft: kinderen met serieuze eetproblematiek. Dat kan overgewicht of obesitas zijn, maar ook ondergewicht of darmproblematiek door weinig of selectief eten. Deze groep heeft vaak al ingesleten eetpatronen die niet gezond zijn: te veel suiker, vet en zout en te weinig groenten en volkorenproducten. Het is bewezen dat juist de kinderjaren zo belangrijk zijn om een gezond voedingspatroon aan te leren [1] [2].”


Wanneer dacht je ‘nu ga ik starten met deze pilot’?
“Ik deelde onze spelletjes al langer uit bij onze verse soepen op de buitenschoolse opvang. Daar worden ze ook ingezet bij het avondeten, met name bij kritische eters. Toen ik in gesprek kwamen met een kinderarts die veel kinderen ziet met serieuze eetproblematiek, besloten we dat het absoluut de moeite waard is om ook bij deze kwetsbare groep te testen of de spelletjes aanslaan.”

De box brengt een lach op het gezicht van ouder én kind
“Samen ontwikkelden we de Spoony Spelletjes Box en selecteerden we andere kinderdiëtisten en -artsen die ook veel kinderen in deze doelgroep zien. Met deze groep zijn we een pilot gestart waarin we 150 dozen gratis mee naar huis geven na een consult. Middels enquêtes bij ouders en diëtisten, diepte-interviews en feedback tijdens opvolgende consulten onderzoeken we of de boxen toegevoegde waarde hebben.”

Positieve eerste ervaringen
“De eerste resultaten zijn veelbelovend, zowel vanuit het oogpunt van de diëtist als vanuit ouders en kinderen. Diëtisten zien de kinderen na een consult – dat normaliter beladen is omdat kinderen en ouders te horen krijgen dat ze veel ‘lekkers’ zullen moeten laten liggen – blij, trots en vrolijk weglopen met de kleurige box. De box brengt een lach op het gezicht van ouder én kind.”

“Voor de diëtisten is het ook praktisch. De spelletjes hoeven niet in een kort consult aan bod te komen, maar kunnen juist thuis, samen met ouders, broertjes en zusjes, gespeeld worden. Door de ‘levels’ die erin verwerkt zijn, kunnen de diëtisten er bij een volgend consult wél makkelijk op teruggrijpen.”

Het is hartverwarmend om van ouders – die met de handen in het haar zitten – te horen dat hun kind ineens dingen eet of proeft die eerder absoluut geen optie waren
“De eerste enquêtes rollen binnen en laten bijvoorbeeld zien dat een groot deel van de kinderen nieuwe groenten heeft ontdekt en volop aan het (gezonde) koken is geslagen. Deze quote van een ouder illustreert dit goed: “Mijn kind probeert nu nieuwe smaken, zelfs zonder gemopper. Ik ben er blij mee en bewaar de spelletjes zodat we dit bij meerdere recepten kunnen gaan gebruiken. Voor ons is dit écht een oplossing”.

Welke kritiek krijg je te horen en hoe ga je daarmee om?
“Mensen vragen zich af wat het verdienmodel is. Heel eerlijk: dat weet ik nog niet. We doen dit omdat we graag de meest kwetsbare groep kinderen willen helpen, én omdat we zien dat het werkt. Het is hartverwarmend om van ouders – die met de handen in het haar zitten – te horen dat hun kind ineens dingen eet of proeft die eerder absoluut geen optie waren. We vertrouwen erop dat – bij bewezen succes – een verdienmodel mogelijk gaat worden en we het verder kunnen uitrollen.”
Breng je stem uit

Verdient deze nominatie jouw stem? Ga naar de stemwebsite en kies daar jouw favorieten.
Dit artikel afdrukken