Zondag nog spraken EU-voorzitter Ursula Von der Leyen en de Britse premier Boris Johnson af de stekker niet uit de onderhandelingen te trekken. Barnier zei in The Guardian zelfs dat de Britse regering "voor het eerst een mechanisme van unilaterale maatregelen aanvaardt", zoals tarieven, om eerlijke concurrentie te waarborgen. "We are on the very last mile to go", liet Von der Leyen dan ook weten.

Maar, waarschuwde Barnier in een tweet, wil er op 1 januari 2021 een overeenkomst liggen, dan zijn de komende dagen cruciaal. Nu de Britten een concessie hebben gedaan op het gebied van het level playing field, verwachten ze van de EU concessies op het gebied van visserij - dat andere hete hangijzer. "Maar zo werkt dat niet," zou Barnier gezegd hebben.


De Britten kijken met argusogen naar de afspraken over de visserij. Dit weekend werd bekend dat 4 Britse marineschepen gaan patrouilleren in de wateren van hun exclusieve zone, waar nu nog andere Europese landen mogen vissen. Is er straks geen akkoord, dan mogen vissers uit de EU daar niet meer vissen. De marineschepen zullen dan opeens illegaal geworden visserij tegen moeten gaan.

Voor het echter zover is, voorziet Barnier 3 mogelijke uitkomsten voor de 'last mile':
  • er ligt eind deze week een akkoord, dat dan op 28 december door het Europese Parlement geratificeerd kan worden

  • de gesprekken lopen vast en Groot-Brittannië vertrekt met een no-deal uit de EU

  • er ligt eind van de maand een akkoord dat 'voorlopig toegepast' wordt om een no-deal brexit te vermijden en dat door het Europees Parlement in 2021 aangenomen wordt.

Britse wateren
Terwijl de onderhandelaars zich de blaren op de tong praten, tekenen zich in het dagelijks leven al volop problemen af. Bedrijven aan weerszijden van het Kanaal leggen grotere voorraden aan. Zowel aan containers als aan koelruimte is gebrek. Het vrachtverkeer over de weg en over zee intensiveert. Wachttijden lopen op. Supermarkten krijgen het advies houdbare producten in te slaan, terwijl het consumenten wordt afgeraden te hamsteren, schrijft CNBC.

Dat biedt onderhandelingsruimte, schat de Europese Commissie. "Vrachtwagens mogen blijven pendelen tussen de EU en het VK en vliegtuigen mogen blijven vliegen," liet de Commissie weten, "als de Europese vloot in Britse wateren mag blijven vissen", aldus de NRC.

Het afscheid tussen het grote eiland voor de westelijke kust van Europa en Brussel blijft een onzekere bevalling tot het allerlaatste moment.
Dit artikel afdrukken