Foodlog en FoodPersonality reiken gezamenlijk de Gezonde Innovatie Awards uit, voor het eerst dit jaar. Het is een complimentenprijs voor producten en initiatieven die bijdragen aan een gezonder eetpatroon.
In deze serie richten we iedere dag de spotlights op één van de genomineerden. Vandaag: Liesbeth Dufornee (Category Development Manager) en Suzanne van Zutven (Brand Manager Frozen) over Bonduelle Groenterijst.
Uit alle aanmeldingen heeft de vakjury de genomineerden geselecteerd. Vanaf 1 december kunnen consumenten hun favorieten kiezen.
Wat is groenterijst?
Liesbeth Dufornee:”Bonduelle wil consumenten graag helpen op een lekkere en makkelijke manier meer groente en minder koolhydraten te eten. Daarom heeft Bonduelle vriesverse Groenterijst geïntroduceerd in 4 heerlijke varianten: Bloemkoolrijst, Broccolirijst, Courgetterijst en Wortelrijst.”
Vriesvers
“Bonduelle Groenterijst is lekker en heeft de unieke voordelen van vriesvers: makkelijk in gebruik, altijd vers uit het seizoen, makkelijk te bewaren en te portioneren en daardoor geen voedselverspilling. Bonduelle Groenterijst brengt een nieuwe gebruikstoepassing naar de categorie vriesverse groenten en trekt hiermee nieuwe (jongere) kopers naar deze categorie. Dit leidt tot categoriegroei. We zien dat ruim 1 op de 10 kopers van Bonduelle Groenterijst nieuw is voor de vriesverse-groentecategorie. Dit zijn met name jongeren en gezinnen die niet alleen afwisselend, maar vooral ook lekker en gezond willen eten.”
Wat was voor jullie de aanleiding om dit te gaan ontwikkelen?
“Op internet zagen we de vraag naar koolhydraatarme recepten enorm stijgen. Daarnaast weten we al langer dat consumenten moeite hebben om voldoende groenten te eten. In het buitenland signaleerden we dat er veel vraag is naar ‘groentenrijst’. Alle seinen stonden daarom voor ons op groen.”
Welke kritiek krijg je te horen en hoe ga je daarmee om?
“Consumenten zijn erg blij en tevreden met Bonduelle Groenterijst. De penetratie stijgt en we zien veel herhaalaankopen. Ook het feit dat we al 2 awards hebben gewonnen met Bonduelle Groenterijst (Foodaward en Gekozen Product van het Jaar) laat zien dat consumenten en retailers de producten waarderen. Daarnaast krijgen we via onze social-media-kanalen veel positieve en enthousiaste reacties.”
“De grootste uitdaging is om heel Nederland het moois van de vriesverse-groentecategorie te laten ontdekken. We zien gelukkig al dat steeds meer mensen dit ontdekken, de categorie zit in de lift en laat een zeer goede ontwikkeling zien. Vriesverse groenten bieden namelijk veel unieke en relevante voordelen zoals altijd vers uit het seizoen, geen derving en daardoor minder voedselverspilling, makkelijk te bewaren en daardoor altijd iets op voorraad en makkelijk portioneerbaar.”
Wat zou de retail (nog meer) kunnen doen om de meerwaarde van gezonde producten beter op het vizier te krijgen van de consument?
“Als we specifiek naar de vriesversafdeling kijken, waar Bonduelle Groenterijst te vinden is, zouden de retailers hierin meer ruimte en aandacht mogen geven aan gezonde producten zoals vriesverse groenten. De vriesversafdeling wordt als ongezond gepercipieerd waar met name bewerkte en ongezonde producten te vinden zijn. Terwijl deze afdeling ook onbewerkte en gezonde producten, zoals groenten, bevat. Niet iedere consument is zich hier voldoende van bewust.
Dit artikel afdrukken
Wat is groenterijst?
Liesbeth Dufornee:”Bonduelle wil consumenten graag helpen op een lekkere en makkelijke manier meer groente en minder koolhydraten te eten. Daarom heeft Bonduelle vriesverse Groenterijst geïntroduceerd in 4 heerlijke varianten: Bloemkoolrijst, Broccolirijst, Courgetterijst en Wortelrijst.”
Bonduelle Groenterijst bestaat voor 100% uit pure groente, heeft een heerlijke knapperige ‘bite’ en heeft een lekkere neutrale smaak waardoor het een ideale vervanger van rijst is in ieder gerecht“Bonduelle Groenterijst bestaat voor 100% uit pure groente, heeft een heerlijke knapperige ‘bite’ en heeft een lekkere neutrale smaak waardoor het een ideale vervanger van rijst is in ieder gerecht. Het gebruik is gemakkelijk; je hoeft het alleen maar even kort te roerbakken of te koken. Het past perfect in wokgerechten of curry’s of er kan mee gevarieerd worden in salades, quiche of poké bowls.”
Vriesvers
“Bonduelle Groenterijst is lekker en heeft de unieke voordelen van vriesvers: makkelijk in gebruik, altijd vers uit het seizoen, makkelijk te bewaren en te portioneren en daardoor geen voedselverspilling. Bonduelle Groenterijst brengt een nieuwe gebruikstoepassing naar de categorie vriesverse groenten en trekt hiermee nieuwe (jongere) kopers naar deze categorie. Dit leidt tot categoriegroei. We zien dat ruim 1 op de 10 kopers van Bonduelle Groenterijst nieuw is voor de vriesverse-groentecategorie. Dit zijn met name jongeren en gezinnen die niet alleen afwisselend, maar vooral ook lekker en gezond willen eten.”
Wat was voor jullie de aanleiding om dit te gaan ontwikkelen?
“Op internet zagen we de vraag naar koolhydraatarme recepten enorm stijgen. Daarnaast weten we al langer dat consumenten moeite hebben om voldoende groenten te eten. In het buitenland signaleerden we dat er veel vraag is naar ‘groentenrijst’. Alle seinen stonden daarom voor ons op groen.”
Welke kritiek krijg je te horen en hoe ga je daarmee om?
“Consumenten zijn erg blij en tevreden met Bonduelle Groenterijst. De penetratie stijgt en we zien veel herhaalaankopen. Ook het feit dat we al 2 awards hebben gewonnen met Bonduelle Groenterijst (Foodaward en Gekozen Product van het Jaar) laat zien dat consumenten en retailers de producten waarderen. Daarnaast krijgen we via onze social-media-kanalen veel positieve en enthousiaste reacties.”
“De grootste uitdaging is om heel Nederland het moois van de vriesverse-groentecategorie te laten ontdekken. We zien gelukkig al dat steeds meer mensen dit ontdekken, de categorie zit in de lift en laat een zeer goede ontwikkeling zien. Vriesverse groenten bieden namelijk veel unieke en relevante voordelen zoals altijd vers uit het seizoen, geen derving en daardoor minder voedselverspilling, makkelijk te bewaren en daardoor altijd iets op voorraad en makkelijk portioneerbaar.”
De grootste uitdaging is om heel Nederland het moois van de vriesverse-groentecategorie te laten ontdekken
Wat zou de retail (nog meer) kunnen doen om de meerwaarde van gezonde producten beter op het vizier te krijgen van de consument?
“Als we specifiek naar de vriesversafdeling kijken, waar Bonduelle Groenterijst te vinden is, zouden de retailers hierin meer ruimte en aandacht mogen geven aan gezonde producten zoals vriesverse groenten. De vriesversafdeling wordt als ongezond gepercipieerd waar met name bewerkte en ongezonde producten te vinden zijn. Terwijl deze afdeling ook onbewerkte en gezonde producten, zoals groenten, bevat. Niet iedere consument is zich hier voldoende van bewust.
Breng je stem uit
Verdient deze nominatie jouw stem? Ga naar de stemwebsite en kies daar jouw favorieten.
Verdient deze nominatie jouw stem? Ga naar de stemwebsite en kies daar jouw favorieten.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Wortelrijst traditioneel.
Foodlog?! Wat is dit voor een kritiekloze onvervalste advertorial voor een belachelijk overprijst product? Is de kas leeg en vult Bonduelle die aan?
Djeezus, dat spul kost bijna €5,00 per kilo. Ben benieuwd wat de boer terugziet voor deze fijngemalen ongetwijfeld voor verkoop ongeschikte want kromme winterpenen!
Wendeline, jij bent een begenadigde kok en maakt alles zelf.
Ik dacht even kijken wat het huismerk AH kost: duurder dan het A-merk Bonduelle en nog diepgevroren (dus verser) ook.
Met Ingezonden berichten op deze manier zijn we om 3 redenen heel blij:
- ze worden gekozen door een deskundige jury
- de inzendingen worden door de bedrijven zelf toegelicht en zijn hier interactief bespreekbaar zoals te doen gebruikelijk
- ze dragen zowel bij aan het gesprek over beter aanbod als aan het dekken van de kosten om Foodlog te maken
De eerste keer is misschien even wennen, al deden we al vaker aan Ingezonden stukken op een lichtblauwe achtergrond.
Enfin, nu kon ik óók nog even reclame maken voor de juist nette prijs die Bonduelle rekent (hoewel vers altijd iets duurder is dan diepvries; onterecht eigenlijk vanuit een kwaliteits- en gemaksperspectief).
Sorry Dick, ik snap dat Foodlog z'n geld ergens vandaan moet halen maar een koerswijziging is het natuurlijk wel. En enige kritische noten zijn echt wel op zijn plek: de levensmiddelenproducenten hebben er alle belang bij om ons wijs te maken dat je voor het fijnmalen van een bloemkool een begenadigd kok moet zijn. Blijkbaar ben jij daar ook ingestonken. Daarnaast: de mensen voor wie het echt enorm van belang is gezonder (in dit verband meer groente) te gaan eten komen in grote getale uit een sociaal maatschappelijke klasse die helemaal geen €5,00 per kilo KAN betalen. Dat anderen nog meer durven!!!! vragen voor een kilo afgeschreven groenten doet daar niets aan af. Gewone rijst is vele malen goedkoper en zal dus altijd in het winkelwagentje van de consument met kleine beurs belanden.
Het verbaast mij echt dat ik de enige lijk te zijn die hier over valt.