Foodlog en FoodPersonality reiken gezamenlijk de Gezonde Innovatie Awards uit, voor het eerst dit jaar. Het is een complimentenprijs voor producten en initiatieven die bijdragen aan een gezonder eetpatroon.
In deze serie richten we iedere dag de spotlights op één van de genomineerden. Vandaag: Hollandse bonenstoof van Blyck Leckerneyen. Marketingmanager Dimitri-Ajith Boschma beantwoordt de vragen.
Uit alle aanmeldingen heeft de vakjury de genomineerden geselecteerd. Vanaf 1 december kunnen consumenten hun favorieten kiezen.
Blik, is dat niet wat ouderwets?
Dimitri-Ajith Boschma: “Helemaal niet! Blik is mooi, er zit traditie in en eenvoud. Het werd al gebruikt in de tijd van Napoleon en heeft qua ontwikkeling niet stil gestaan. Met een mooie BPA-vrije coating binnenin het blik is het oude probleem van smaakoverdracht bij ons verleden tijd.”
“Daarbij geeft blik ons de mogelijkheid om zonder conserveermiddelen, e-nummers of overdaad aan zout en suiker te conserveren. Daarom proef je de pure smaak van de Mexicaanse keuken in onze bonenstoof in blik. Het is bovendien gemaakt van bonen en groenten van Hollandse bodem, bevat geen toevoegingen, is gluten- en lactosevrij en helemaal vegan!”
“Het idee om iets te gaan doen met gedroogde bonen van Hollandse bodem speelde al langer. Toen Blyck Leckerneyen en onze distributeur, Foodimpuls, de handen ineen sloegen en wij ook vanuit de distributeur hoorden dat er veel vraag was naar vegetarisch/vegan, kwam de ontwikkeling in een stroomversnelling. Toen wij de juiste blend van specerijen gevonden hadden, was er geen weg meer terug. Dit moest op de markt komen.”
Welke kritiek krijg je te horen en hoe ga je daarmee om?
“Hoe mooi conserveren in blik ook is, het brengt één groot obstakel met zich mee: de consument kan niet zien wat er in de verpakking zit. Bij Blyck geloven wij in transparantie op een hele andere manier. Wij willen herleidbare ingrediënten in onze producten, geen industriële toevoegingen die niet nodig zijn, geen sluiproutes aan zout en suiker zoals in veel andere kant-en-klaarproducten. De consument vergeet vaak dat er een prijs wordt betaald voor doorzichtige verpakkingen, voor gebruik van milieuvervuilend plastic en de noodzaak van conserveermiddelen om de invloed van licht en oxidatie tegen te gaan.”
Wat zou de retail (nog meer) kunnen doen om de meerwaarde van gezonde producten beter in het vizier te krijgen van de consument?
“Schreeuwerige displays in de winkel, knallers in de folders, zelden zijn ze van een appel of een bos wortelen. Veelal van de bekende chips-, bier- en frisdrankmerken. Er kan meer aandacht worden gegenereerd voor gezonde producten door ze meer mee te nemen in de eigen communicatie. In andere landen zoals Groot-Brittannië loopt de retail wat dit betreft voor op Nederland. Geen snoep bij de kassa’s, maar noten en fruit. Gratis fruit voor kinderen bij binnenkomst. Veel meer aandacht voor seizoensgroenten en fruit, zowel in de winkel zelf als in de communicatie naar buiten.”
“Bij Blyck verbazen wij ons nog steeds over de hoeveelheid conserveermiddelen, e-nummers en overdaad aan zout en suiker in gemaksvoeding. Niet alleen wij, maar ook onze mede-genomineerden laten zien dat dit anders kan. Aandacht voor duurzaamheid is er volop, maar waarom dan toch nog zo veel verpakkingen die niet recyclebaar zijn? Plastic voert nog steeds de boventoon, terwijl de plasticsoep in onze oceanen blijft groeien. Initiatieven als deze Gezonde Innovatie Awards zijn een stap in de goede richting. Laten wij met zijn allen het voorbeeld zijn om iets meer buiten de kaders te denken, hoe het beter kan en moet!”
Dit artikel afdrukken
Blik, is dat niet wat ouderwets?
Dimitri-Ajith Boschma: “Helemaal niet! Blik is mooi, er zit traditie in en eenvoud. Het werd al gebruikt in de tijd van Napoleon en heeft qua ontwikkeling niet stil gestaan. Met een mooie BPA-vrije coating binnenin het blik is het oude probleem van smaakoverdracht bij ons verleden tijd.”
“Daarbij geeft blik ons de mogelijkheid om zonder conserveermiddelen, e-nummers of overdaad aan zout en suiker te conserveren. Daarom proef je de pure smaak van de Mexicaanse keuken in onze bonenstoof in blik. Het is bovendien gemaakt van bonen en groenten van Hollandse bodem, bevat geen toevoegingen, is gluten- en lactosevrij en helemaal vegan!”
Wij willen herleidbare ingrediënten in onze producten, geen industriële toevoegingen die niet nodig zijn, geen sluiproutes aan zout en suiker zoals in veel andere kant-en-klaarproductenWanneer dachten jullie 'nu ga ik beginnen'?
“Het idee om iets te gaan doen met gedroogde bonen van Hollandse bodem speelde al langer. Toen Blyck Leckerneyen en onze distributeur, Foodimpuls, de handen ineen sloegen en wij ook vanuit de distributeur hoorden dat er veel vraag was naar vegetarisch/vegan, kwam de ontwikkeling in een stroomversnelling. Toen wij de juiste blend van specerijen gevonden hadden, was er geen weg meer terug. Dit moest op de markt komen.”
Welke kritiek krijg je te horen en hoe ga je daarmee om?
“Hoe mooi conserveren in blik ook is, het brengt één groot obstakel met zich mee: de consument kan niet zien wat er in de verpakking zit. Bij Blyck geloven wij in transparantie op een hele andere manier. Wij willen herleidbare ingrediënten in onze producten, geen industriële toevoegingen die niet nodig zijn, geen sluiproutes aan zout en suiker zoals in veel andere kant-en-klaarproducten. De consument vergeet vaak dat er een prijs wordt betaald voor doorzichtige verpakkingen, voor gebruik van milieuvervuilend plastic en de noodzaak van conserveermiddelen om de invloed van licht en oxidatie tegen te gaan.”
Wat zou de retail (nog meer) kunnen doen om de meerwaarde van gezonde producten beter in het vizier te krijgen van de consument?
“Schreeuwerige displays in de winkel, knallers in de folders, zelden zijn ze van een appel of een bos wortelen. Veelal van de bekende chips-, bier- en frisdrankmerken. Er kan meer aandacht worden gegenereerd voor gezonde producten door ze meer mee te nemen in de eigen communicatie. In andere landen zoals Groot-Brittannië loopt de retail wat dit betreft voor op Nederland. Geen snoep bij de kassa’s, maar noten en fruit. Gratis fruit voor kinderen bij binnenkomst. Veel meer aandacht voor seizoensgroenten en fruit, zowel in de winkel zelf als in de communicatie naar buiten.”
Laten wij met zijn allen het voorbeeld zijn om iets meer buiten de kaders te denken, hoe het beter kan en moet!Wat wil je nog meegeven?
“Bij Blyck verbazen wij ons nog steeds over de hoeveelheid conserveermiddelen, e-nummers en overdaad aan zout en suiker in gemaksvoeding. Niet alleen wij, maar ook onze mede-genomineerden laten zien dat dit anders kan. Aandacht voor duurzaamheid is er volop, maar waarom dan toch nog zo veel verpakkingen die niet recyclebaar zijn? Plastic voert nog steeds de boventoon, terwijl de plasticsoep in onze oceanen blijft groeien. Initiatieven als deze Gezonde Innovatie Awards zijn een stap in de goede richting. Laten wij met zijn allen het voorbeeld zijn om iets meer buiten de kaders te denken, hoe het beter kan en moet!”
Breng je stem uit
Verdient deze nominatie jouw stem? Ga naar de stemwebsite en laat daar je stem achter.
Verdient deze nominatie jouw stem? Ga naar de stemwebsite en laat daar je stem achter.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Is blik milieuvriendelijker dan glas? Welke coating wordt dan wel gebruikt? BPS?... dezelfde rotzooi met een iets andere samenstelling.
Kidneybonen zijn niet de beste (gezondste) bonen.
Met bonen is de smaak wel ok in blik of pot. Maar met doperwtjes, tuinbonen en andere groenten? (geef mij maar diepvrieserwtjes en vers gebakken groenten, zelf experimenteren met smaken, combinaties....zonder dat dit veel tijd hoeft te kosten).
Irritant zijn die 'stazakken' die zoveel terrein hebben gewonnen. Plastic/ aluminium soep. Onzuiver plastic dat moeilijk recyclebaar is.
Snel simpel receptje voor vegan bonen: trek (bijv) een pot witte bonen/ kikkererwten open. Hak een ui, halve peen, 1 ajuin fijn en roerbak die samen met paddenstoelen en wat dragon, oregano en peper. Voeg n flinke schep mosterd toe. Mengen met de bonen. Naar eigen inzicht iets anders te maken, zoals wat prei, stukjes olijf of zongedroogde tomaat... dille... gerookt paprikapoeder... gember.... of kerrie, garam masala... wat geroosterde gehakte noten/ pitten erbij op te laatst om t volwaardiger vegan te maken (in blik niet te doen, dan worden ze zacht)?
Niet mijn keus zolang het jaar rond nog verse droogbonen beschikbaar zijn. Maar er zijn steeds meer mensen waarvoor eten koken en opeten een tijdsverspilling is, daarvoor is het bedoeld. *
Wat mij opvalt.
"Met een mooie BPA-vrije coating binnenin het blik is het oude probleem van smaakoverdracht bij ons verleden tijd."
Die BPA coating had inderdaad een wrange smaak!
“Daarbij geeft blik ons de mogelijkheid om zonder conserveermiddelen, e-nummers of overdaad aan zout en suiker te conserveren".
Maar wel met een overdaad aan blik.
*) Ik ben een van de gelukkigen die wél tijd heeft.
#1 Onder meer Bonduelle heeft/had vleesaroma's in hun groente in blik (*)
Vrijwel alle producten in blik zijn vegan, en zonder hulpmiddelen. Ik denk dat het hele assortiment van HAK (oké glas) al jaren voldoet aan deze “eisen”. Prima marketing, maar maak het niet groter dan het is.