Uit alle aanmeldingen heeft de vakjury de genomineerden geselecteerd. Vanaf 1 december kunnen consumenten hun favorieten kiezen.

Blik, is dat niet wat ouderwets?
Dimitri-Ajith Boschma: “Helemaal niet! Blik is mooi, er zit traditie in en eenvoud. Het werd al gebruikt in de tijd van Napoleon en heeft qua ontwikkeling niet stil gestaan. Met een mooie BPA-vrije coating binnenin het blik is het oude probleem van smaakoverdracht bij ons verleden tijd.”

“Daarbij geeft blik ons de mogelijkheid om zonder conserveermiddelen, e-nummers of overdaad aan zout en suiker te conserveren. Daarom proef je de pure smaak van de Mexicaanse keuken in onze bonenstoof in blik. Het is bovendien gemaakt van bonen en groenten van Hollandse bodem, bevat geen toevoegingen, is gluten- en lactosevrij en helemaal vegan!”

Wij willen herleidbare ingrediënten in onze producten, geen industriële toevoegingen die niet nodig zijn, geen sluiproutes aan zout en suiker zoals in veel andere kant-en-klaarproducten
Wanneer dachten jullie 'nu ga ik beginnen'?
“Het idee om iets te gaan doen met gedroogde bonen van Hollandse bodem speelde al langer. Toen Blyck Leckerneyen en onze distributeur, Foodimpuls, de handen ineen sloegen en wij ook vanuit de distributeur hoorden dat er veel vraag was naar vegetarisch/vegan, kwam de ontwikkeling in een stroomversnelling. Toen wij de juiste blend van specerijen gevonden hadden, was er geen weg meer terug. Dit moest op de markt komen.”

Welke kritiek krijg je te horen en hoe ga je daarmee om?
“Hoe mooi conserveren in blik ook is, het brengt één groot obstakel met zich mee: de consument kan niet zien wat er in de verpakking zit. Bij Blyck geloven wij in transparantie op een hele andere manier. Wij willen herleidbare ingrediënten in onze producten, geen industriële toevoegingen die niet nodig zijn, geen sluiproutes aan zout en suiker zoals in veel andere kant-en-klaarproducten. De consument vergeet vaak dat er een prijs wordt betaald voor doorzichtige verpakkingen, voor gebruik van milieuvervuilend plastic en de noodzaak van conserveermiddelen om de invloed van licht en oxidatie tegen te gaan.”


Wat zou de retail (nog meer) kunnen doen om de meerwaarde van gezonde producten beter in het vizier te krijgen van de consument?
“Schreeuwerige displays in de winkel, knallers in de folders, zelden zijn ze van een appel of een bos wortelen. Veelal van de bekende chips-, bier- en frisdrankmerken. Er kan meer aandacht worden gegenereerd voor gezonde producten door ze meer mee te nemen in de eigen communicatie. In andere landen zoals Groot-Brittannië loopt de retail wat dit betreft voor op Nederland. Geen snoep bij de kassa’s, maar noten en fruit. Gratis fruit voor kinderen bij binnenkomst. Veel meer aandacht voor seizoensgroenten en fruit, zowel in de winkel zelf als in de communicatie naar buiten.”

Laten wij met zijn allen het voorbeeld zijn om iets meer buiten de kaders te denken, hoe het beter kan en moet!
Wat wil je nog meegeven?
“Bij Blyck verbazen wij ons nog steeds over de hoeveelheid conserveermiddelen, e-nummers en overdaad aan zout en suiker in gemaksvoeding. Niet alleen wij, maar ook onze mede-genomineerden laten zien dat dit anders kan. Aandacht voor duurzaamheid is er volop, maar waarom dan toch nog zo veel verpakkingen die niet recyclebaar zijn? Plastic voert nog steeds de boventoon, terwijl de plasticsoep in onze oceanen blijft groeien. Initiatieven als deze Gezonde Innovatie Awards zijn een stap in de goede richting. Laten wij met zijn allen het voorbeeld zijn om iets meer buiten de kaders te denken, hoe het beter kan en moet!”

Breng je stem uit

Verdient deze nominatie jouw stem? Ga naar de stemwebsite en laat daar je stem achter.
Dit artikel afdrukken