Uit alle aanmeldingen heeft de vakjury de genomineerden geselecteerd. Vanaf 1 december kunnen consumenten hun favorieten kiezen.

Foodlog: Tomaat Americain, wat is dat?
Albert van der Veen: “De Tomaat Americain van Groentegoed is een frisse spread van 70% Hollandse ovengedroogde tomaat, wortel en ui ter vervanging van het wel bekende vleesalternatief. De tomaten zijn ‘verspilde’ tomaten van onze partner Duijvestijn Tomaten die
De tomaten zijn ‘verspilde’ tomaten van onze partner Duijvestijn Tomaten die we zelf drogen in onze op aardwarmte gestookte oven
we zelf drogen in onze op aardwarmte gestookte oven. In de Tomaat Americain zitten geen toegevoegde e-nummers en suiker. Als je onze ingrediëntendeclaraties bekijkt, zie je dat die kort zijn en vol groente zitten. Alle ingrediënten zijn herkenbaar en in bijna alle gevallen te koop in de winkel. Het resultaat is een lekker, puur en gezond product.”

Naast de Tomaat Americain heeft Groentegoed nog 7 andere producten. Waaronder drie kikkererwt-producten (een naturel, 1 met paprika en 1 met hennepzaad en hennepzaadolie), een pompoen-roomkaas met 50% ‘verspilde’ pompoen en een lekker pittige zoete aardappel curry madras.


Waarom heb je Tomaat Americain ontwikkeld?
“Wij - Jeroen Schuurman en ik - zijn allebei vader en we wilden lekker hartig broodbeleg ontwikkelen vol groente voor jong en oud. Een product dat echt gezond is en je zelf zonder twijfel kunt eten of aan je kinderen kunt geven. Het is een goed alternatief voor vlees en zuivel. Wat we zien is dat het lastig is om alleen tijdens het avondeten voldoende groente binnen te krijgen. Hoe fijn is het als je ook tijdens ontbijt, lunch en tussendoor groente kan eten. We noemen dit Het Nieuwe Beleggen.”

Na het proeven van de Tomaat Americain en de andere producten is de twijfel weg, zijn proevers geraakt door de smaak en hebben we er fans bij
Welke kritiek krijg je te horen en hoe ga je daarmee om?
“Het is een nieuw en apart idee om groente op je brood te smeren. We zijn zo gewend aan kaas, vleeswaren en pindakaas op ons brood. Na het proeven van de Tomaat Americain en de andere producten is de twijfel weg, zijn proevers geraakt door de smaak en hebben we er fans bij.”

“Het is dan ook de grootste uitdaging om mensen het te laten kopen en proberen. Positieve verhalen van kopers - in combinatie met proeverijen, acties en beleg- en diptips - helpen om mensen over de streep te halen. Ik koop zelf regelmatig 300 gram geschrapte wortels en dip die tijdens de lunch in onze Kikkererwt Paprika. Zo eet ik al tijdens de lunch meer dan voldoende groente. Het is ook nog eens licht verteerbaar en super lekker.”

Wat zou de retail (nog meer) kunnen doen om de meerwaarde van gezonde producten beter op het vizier te krijgen van de consument?
“Retailers zouden meer informatie kunnen geven over het belang van leefstijl voor je gezondheid. Het effect is bewezen aanwezig. Goede voeding – met veel groente en zo puur mogelijk - is een belangrijk onderdeel van een gezondere leefstijl. Waarom niet beginnen met het eigen personeel? Dan komen er vele duizenden ambassadeurs voor een betere leefstijl bij in alle winkels.”

Breng je stem uit

Verdient deze nominatie jouw stem? Ga naar de stemwebsite en kies daar jouw favorieten.
Fotocredits: Groentegoed
Dit artikel afdrukken