Nestlé heeft zichzelf stevige klimaatdoelen opgelegd. Het voedingsconcern wil de CO2-uitstoot komende 10 jaar halveren en tegen 2050 netto nul bereiken. De aanpak is gericht op regeneratieve landbouw, overschakeling op hernieuwbare energie en een groter plantaardig aanbod.
Nestlé is ondertekenaar van de zogeheten 'Business Ambition for 1.5°C', een campagne van de Verenigde Naties. Als één van de eerste bedrijven doet het voedingsconcern zijn plannen voor komende jaren uit de doeken. Deze omschrijven de inspanningen van Nestlé om klimaatverandering tegen te gaan. Het gaat onder meer om het ondersteunen van boeren en leveranciers om regeneratieve landbouw te bevorderen.
Beloning voor boeren
Nestlé werkt hiervoor al samen met meer dan 500.000 boeren en 150.000 leveranciers. Door hen te helpen met het implementeren van een regeneratieve landbouwproductie worden natuurlijke hulpbronnen zoals de bodem versterkt in plaats van uitgeput. Nestlé beloont boeren voor hun inspanningen met een premie voor producten. Ook is het bedrijf van plan bij deze bedrijven grotere hoeveelheden in te kopen en hen te helpen om investeringen te financieren.
Nestlé verwacht dat tegen 2030 ruim 14 miljoen ton van de gebruikte grondstoffen voortkomt uit regeneratieve landbouw. Ook breidt het bedrijf het herbebossingsprogramma uit. Tot 2030 worden er elk jaar 20 miljoen bomen geplant in de gebieden waar Nestlé grondstoffen koopt. Dit moet bijdragen aan meer schaduw voor gewassen, het afvangen van koolstof, hogere opbrengsten, meer biodiversiteit en een hogere bodemgezondheid.
Meer hernieuwbaar en plantaardig
Andere inspanningen van Nestlé zijn onder meer gericht op het energieverbruik. De 800 locaties in 187 landen moeten binnen nu en 5 jaar overschakelen op 100% hernieuwbare energie. Ook worden acties ondernomen om het transport te verduurzamen en voedselverspilling tegen te gaan.
Tot slot moet het aanbod van plantaardige voedingsmiddelen en dranken uitgebreid worden. En er wordt gekeken hoe producten milieuvriendelijker gemaakt kunnen worden. Nestlé wil een duidelijk aanbod van CO2-neutrale merken neerzetten. Zo zullen onder meer de producten van Garden Gourmet en Nespresso in 2022 klimaatneutraal zijn.
Investering van €3 miljard
Nestlé investeert de komende 5 jaar in totaal bijna €3 miljard om haar duurzaamheidsambities vorm te geven. Daarvan is €1,1 miljard bedoeld om regeneratieve landbouw in de toeleveringsketen te stimuleren. "Aangezien bijna twee derde van onze CO2-uitstoot afkomstig is van de landbouw, is het duidelijk dat regeneratieve landbouw en herbebossing de speerpunten zijn op onze weg naar netto nul", aldus Magdi Batato, operationeel directeur van Nestlé.
Dit artikel maakt deel uit van de contentsamenwerking tussen Foodlog en Boerenbusiness.
Dit artikel afdrukken
Beloning voor boeren
Nestlé werkt hiervoor al samen met meer dan 500.000 boeren en 150.000 leveranciers. Door hen te helpen met het implementeren van een regeneratieve landbouwproductie worden natuurlijke hulpbronnen zoals de bodem versterkt in plaats van uitgeput. Nestlé beloont boeren voor hun inspanningen met een premie voor producten. Ook is het bedrijf van plan bij deze bedrijven grotere hoeveelheden in te kopen en hen te helpen om investeringen te financieren.
Nestlé verwacht dat tegen 2030 ruim 14 miljoen ton van de gebruikte grondstoffen voortkomt uit regeneratieve landbouw. Ook breidt het bedrijf het herbebossingsprogramma uit. Tot 2030 worden er elk jaar 20 miljoen bomen geplant in de gebieden waar Nestlé grondstoffen koopt. Dit moet bijdragen aan meer schaduw voor gewassen, het afvangen van koolstof, hogere opbrengsten, meer biodiversiteit en een hogere bodemgezondheid.
Meer hernieuwbaar en plantaardig
Andere inspanningen van Nestlé zijn onder meer gericht op het energieverbruik. De 800 locaties in 187 landen moeten binnen nu en 5 jaar overschakelen op 100% hernieuwbare energie. Ook worden acties ondernomen om het transport te verduurzamen en voedselverspilling tegen te gaan.
Tot slot moet het aanbod van plantaardige voedingsmiddelen en dranken uitgebreid worden. En er wordt gekeken hoe producten milieuvriendelijker gemaakt kunnen worden. Nestlé wil een duidelijk aanbod van CO2-neutrale merken neerzetten. Zo zullen onder meer de producten van Garden Gourmet en Nespresso in 2022 klimaatneutraal zijn.
Investering van €3 miljard
Nestlé investeert de komende 5 jaar in totaal bijna €3 miljard om haar duurzaamheidsambities vorm te geven. Daarvan is €1,1 miljard bedoeld om regeneratieve landbouw in de toeleveringsketen te stimuleren. "Aangezien bijna twee derde van onze CO2-uitstoot afkomstig is van de landbouw, is het duidelijk dat regeneratieve landbouw en herbebossing de speerpunten zijn op onze weg naar netto nul", aldus Magdi Batato, operationeel directeur van Nestlé.
Dit artikel maakt deel uit van de contentsamenwerking tussen Foodlog en Boerenbusiness.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Komt het bedrijfsleven in beweging, gaan de multinationals nu echt mee doen? Daar moet ik aan denken mede door: As we speak lezend in het boek Het grote gevecht & eenzame gelijk van Paul Polman. Ik moet toch gelijk denken dat de ambitie van Nestle zomaar eens voorkomt uit een door Polman gepland zaadje? Ik zie Polman zijn handtekening ook staan onder de brief van de Verenigde Naties.
Vragen die het artikel bij mij oproept:
1) Hoeveel ton grondstoffen haalt Nestle uit Nederland*.
Welk aandeel gaan Nederlandse en/of Europese boeren leveren aan die 14miljoen ton grondstoffen uit regeneratieve landbouw?
Hoe ervaren Nederlandse / Europese boeren de huidige beloning en gang van zaken op weg naar regeneratieve landbouw?
Kan/zal toch niet zo zijn dat die >500.000 boeren zich niet in Europa bevinden?
2) Hoe mag de >500k boeren gezien worden met/versus 150.000 leveranciers? Dat zijn dan leveranciers die geen landbouw producten/grondstoffen leveren? De 150k zijn leveranciers van bijv. onderdelen voor de fabrieken van Nestle en/of bijv. leveranciers van verpakkingen voor de (merk) producten van Nestle?
3) Zijn de bronnen ter onderbouwing van deze statement: "Dit moet bijdragen aan meer schaduw voor gewassen, het afvangen van koolstof, hogere opbrengsten, meer biodiversiteit en een hogere bodemgezondheid." openbaar gemaakt door Nestle?**
De vierde vraag gaat over: Waar stoot Nestle CO2 uit?
Uit welke bron komt dit citaat?:
"Aangezien bijna twee derde van onze CO2-uitstoot afkomstig is van de landbouw, is het duidelijk dat regeneratieve landbouw en herbebossing de speerpunten zijn op onze weg naar netto nul", aldus Magdi Batato, operationeel directeur van Nestlé.
Vraag 5
Begrijp me niet verkeerd. Ik ben helemaal voorstander van de brief van de Verenigde Naties en daarmee voor het doel wat Nestle zich gesteld heeft. Ik mis alleen wel het handboek voor implementatie en hoe het doel te bereiken. Zeker als ik boer zou zijn zouden dat exact de vragen zijn die ik heb.
Concrete vraag: Bijv. Kan/Zou/Valt on the way to Planet Proof van Friesland Campina hieronder?
Wie weet antwoord op deze (5de) vraag(en)?
*Boerebusiness kan echt waarde toevoegen als ze journalistiek op dit soort vragen antwoord geven aan de lezer. Dit lijkt me echt relevante informatie voor boeren Kees Maas
** Dat lijkt me reuze interessant. Wederom voor boeren in Nederland en Europa ook!!
O, ik dacht 3 miljard per jaar. Op een omzet van 90 miljard. Zou niet overdreven zijn.
Hoeveel zou nodig zijn, jaarlijks?
3% van wat er aan Corona wordt uitgegeven.
Onderbouwing?