Vandaag het nieuws van 1 december. Hier vind je onze voorgaande selecties.

In de commentaren kunnen we samen het Corona-effect duiden.

De coronapandemie maakte de Europese consument bewuster van het belang van een goede gezondheid en gezonde voeding. EIT Food, Europa's Food Innovation Initiative ondersteund door de European Institute of Innovation and Technology (EIT), onderzocht aankoop- en consumentengedrag tijdens de lockdown ten gevolge van het coronavirus (FoodIngredientsFirst, zie 3.6). De instantie legde een vragenlijst voor aan 5.000 consumenten uit 10 Europese landen, waaronder Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

Van de deelnemers zegt 87% meer lokaal geproduceerde boodschappen te blijven doen. De consument shopt meer online (45%), in grotere hoeveelheden (47%) en plant winkelbezoeken beter (45%). Ondanks dat de meerderheid aangaf in financiële moeilijkheden te zijn gekomen door de virusuitbraak, kocht de Europese consument meer van bijna iedere productgroep. De uitkomsten van de studie laten het belang van betaalbaar voedsel voor consumenten zien, maar betaalbaarheid mag niet ten koste gaan van een gezond voedingspatroon en gezond leven.

Chinese overheden stopten cijfers in de doofpot aan het begin van de coronacrisis. Dat blijkt nu op basis van gelekte documenten van gezondheidsinstanties uit de provincie Hubei (NRC, zie 4.15). De Amerikaanse nieuwszender CNN heeft 117 pagina's aan documenten van interne gezondheidsinstanties uit de provincie in handen gekregen. Volgens CNN trad Hubei bij de start van de virusuitbraak naar buiten met te lage cijfers over besmettingen en coronadoden. Opvallend is een tot nu toe nog onbekende griepepidemie begin december in Hubei, die 20 keer heviger was dan de uitbraak een jaar eerder. Het systeem dat epidemische ziekten moest detecteren functioneerde slecht door een combinatie van geldgebrek, bureaucratie en weinig gemotiveerd personeel. Door die samenloop van omstandigheden kwam hoofdstad Wuhan gemakkelijk weg met te optimistische cijfers over de corona-uitbraak.

3. Het 'nieuwe gezond'

Toelichting ›

4. Overig

Dit artikel afdrukken