Apeel werd 8 jaar geleden opgericht door materiaalwetenschapper James Rogers (35). Naar analogie van technieken om roestvorming op staal tegen te gaan ontwikkelde hij met zijn start-up een eetbare coating om de houdbaarheid van vers groente en fruit te verlengen. Recent haalde hij $30 miljoen binnen om nieuwe investeringen te kunnen doen teneinde zijn techniek verder de wereld in te brengen.
Dat bedrag komt als een extra toef slagroom op de $250 miljoen nieuw geld die hij in een rondje onder investeerders dit voorjaar ophaalde met de hulp van onder meer Oprah Winfrey. Sinds de oprichting heeft hij een totaal van $360 miljoen van investeerders los weten te krijgen. Eén van de allereerste bijdragen aan de middelen van Apeel kwam van de Bill and Melinda Gates Foundation. De marktwaarde van het bedrijf wordt geschat op €1 miljard.
Naar aanleiding van de nieuwe investeringen besteedt het Financieele Dagblad aandacht aan het bedrijf en de bijdrage die de techniek kan leveren aan de verduurzaming van de voedselketen.
Apeel heeft vestigingen in onder meer de VS, Spanje, Nederland, Mexico, Peru en Zuid-Afrika. Producten met de coating zijn te koop in supermarkten in Duitsland, Denemarken, Nederland, Zwitserland en de Verenigde Staten. De coating die het bedrijf heeft ontwikkeld, wordt nu toegepast op met name avocado's, komkommers en citrusvruchten. De 'eetbare huid' vermindert verlies door bederf met 50% en bezorgt de handel een 30% grotere omzet.
Apeel werkt nog aan toepassingen voor ananas, mango en tomaten en voor verse producten met een erg korte houdbaarheid, zoals aardbeien, frambozen en voorgesneden fruit.
Met de extra binnengehaalde middelen wil James Rogers uitbreiden naar andere landen. Voor bijvoorbeeld kleinere Afrikaanse fruitboeren maakt Apeel een groot verschil. Zonder koeling en verduurzaming via de huid van het fruit, moeten ze regelmatig hun oogst weggooien als de vrachtwagen te laat komt om het in goede staat mee te kunnen nemen. Omdat Apeel de boeren minder afhankelijk maakt van koelhuisketens en tussenhandelaren stijgen hun inkomens. Met het in het in 2020 binnengehaalde geld komt het doel van Apeel dichterbij voor een groeiend volume verse producten: voorkom wereldwijd zogeheten post harvest voedselverspilling.
Dit artikel afdrukken
Naar aanleiding van de nieuwe investeringen besteedt het Financieele Dagblad aandacht aan het bedrijf en de bijdrage die de techniek kan leveren aan de verduurzaming van de voedselketen.
Apeel heeft vestigingen in onder meer de VS, Spanje, Nederland, Mexico, Peru en Zuid-Afrika. Producten met de coating zijn te koop in supermarkten in Duitsland, Denemarken, Nederland, Zwitserland en de Verenigde Staten. De coating die het bedrijf heeft ontwikkeld, wordt nu toegepast op met name avocado's, komkommers en citrusvruchten. De 'eetbare huid' vermindert verlies door bederf met 50% en bezorgt de handel een 30% grotere omzet.
Apeel werkt nog aan toepassingen voor ananas, mango en tomaten en voor verse producten met een erg korte houdbaarheid, zoals aardbeien, frambozen en voorgesneden fruit.
Met de extra binnengehaalde middelen wil James Rogers uitbreiden naar andere landen. Voor bijvoorbeeld kleinere Afrikaanse fruitboeren maakt Apeel een groot verschil. Zonder koeling en verduurzaming via de huid van het fruit, moeten ze regelmatig hun oogst weggooien als de vrachtwagen te laat komt om het in goede staat mee te kunnen nemen. Omdat Apeel de boeren minder afhankelijk maakt van koelhuisketens en tussenhandelaren stijgen hun inkomens. Met het in het in 2020 binnengehaalde geld komt het doel van Apeel dichterbij voor een groeiend volume verse producten: voorkom wereldwijd zogeheten post harvest voedselverspilling.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Je moet het uitrekenen natuurlijk: minder waste en minder schakels.
De bewering over de stijgende inkomens lijkt mij een reclamepraatje. Minder bederf in de keten en een betere bewaarbaarheid zorgt niet voor meer vraag, eerder voor minder. Door de mogelijkheid producten langer te bewaren blijven partijen in de markt hangen, wat zorgt voor minder transparantie en meer mogelijkheden tot speculatie. Daar heeft de producent geen baat bij.
"Omdat Apeel de boeren minder afhankelijk maakt van koelhuisketens en tussenhandelaren stijgen hun inkomens".
Dit lijkt verdomd veel op een samenzwering. Die boeren toch.
Klinkt best mooi Laura, maar zolang ik niet weet wat het op de langere termijn met onze gezondheid zou kunnen doen wil ik er zover mogelijk vandaan blijven. Het is met andere stofjes die uit natuurproducten gehaald worden en elders weer ingestopt worden ook bekend dat het toch niet zo gezond is als het oorspronkelijke van nature te eten.
Ik blijf skeptisch en zou, net als medicijnen en vaccins behoort te gaan, willen dat dit eerst voor lange termijn getest wordt voor het op de bevolking losgelaten wordt.
Carolien Makkink Ik moest giechelen om je ad rem reactie. Er zijn natuurlijk producten en situaties waarbij dat inderdaad voldoende is. Ik vond persoonlijk het verhaal over Afrikaanse fruitboeren wel pakkend, voor hen lijkt de toepassing een fijne uitkomst.
Astrid Spijkers Ik begrijp je bedenkingen. Vooral zonder achtergrondinformatie over de techniek vind ik het niet vreemd als mensen voorzichtig willen zijn met dit soort nieuwe ontwikkelingen. Misschien neemt het wat zorgen weg als ik hier nog wat over deel.
Apeel gebruikt eigenlijk een 'plant-eigen' systeem. In de woorden van Apeel: “We use food to preserve food.” Planten scheiden via de huid (epidermis) een vettig waslaagje uit (cuticula) om zichzelf te beschermen tegen uitdroging en tegen zuurstof van buitenaf. Dit laagje krijgen we sowieso binnen via groente en fruit. Zo hebben boerenkool en appels bijvoorbeeld van nature een vrij dikke cuticula. Deze cuticula bestaat voor een groot deel uit cutine, een wasachtig netwerk van vetzuren. Om de coating te maken haalt Apeel deze van nature aanwezige specifieke vetzuren uit de schillen van fruit en groente. De toepassing werkt zo goed doordat het laagje dat aangebracht wordt 'samenwerkt' met het van nature al aanwezige laagje, omdat het gewoon dezelfde netwerkvormende moleculen zijn.
Mocht je geïnteresseerd zijn, dit artikel op Wired.com legt de toepassing van Apeel in wat meer detail uit.