Dat bedrag komt als een extra toef slagroom op de $250 miljoen nieuw geld die hij in een rondje onder investeerders dit voorjaar ophaalde met de hulp van onder meer Oprah Winfrey. Sinds de oprichting heeft hij een totaal van $360 miljoen van investeerders los weten te krijgen. Eén van de allereerste bijdragen aan de middelen van Apeel kwam van de Bill and Melinda Gates Foundation. De marktwaarde van het bedrijf wordt geschat op €1 miljard.

Naar aanleiding van de nieuwe investeringen besteedt het Financieele Dagblad aandacht aan het bedrijf en de bijdrage die de techniek kan leveren aan de verduurzaming van de voedselketen.

Apeel heeft vestigingen in onder meer de VS, Spanje, Nederland, Mexico, Peru en Zuid-Afrika. Producten met de coating zijn te koop in supermarkten in Duitsland, Denemarken, Nederland, Zwitserland en de Verenigde Staten. De coating die het bedrijf heeft ontwikkeld, wordt nu toegepast op met name avocado's, komkommers en citrusvruchten. De 'eetbare huid' vermindert verlies door bederf met 50% en bezorgt de handel een 30% grotere omzet.

Apeel werkt nog aan toepassingen voor ananas, mango en tomaten en voor verse producten met een erg korte houdbaarheid, zoals aardbeien, frambozen en voorgesneden fruit.

Met de extra binnengehaalde middelen wil James Rogers uitbreiden naar andere landen. Voor bijvoorbeeld kleinere Afrikaanse fruitboeren maakt Apeel een groot verschil. Zonder koeling en verduurzaming via de huid van het fruit, moeten ze regelmatig hun oogst weggooien als de vrachtwagen te laat komt om het in goede staat mee te kunnen nemen. Omdat Apeel de boeren minder afhankelijk maakt van koelhuisketens en tussenhandelaren stijgen hun inkomens. Met het in het in 2020 binnengehaalde geld komt het doel van Apeel dichterbij voor een groeiend volume verse producten: voorkom wereldwijd zogeheten post harvest voedselverspilling.
Dit artikel afdrukken