Vandaag het nieuws van 16 november. Hier vind je onze voorgaande selecties.

In de commentaren kunnen we samen het Corona-effect duiden.

Maar liefst 62% van de Nederlandse ouders met jonge kinderen maakt zich grote zorgen over de impact van de coronacrisis op een generatie kinderen en jongeren. Bijna 90% is bezorgd over de toekomst van kwetsbare kinderen in ons eigen land. De cijfers zijn afkomstig van Terre des Hommes. De organisatie roept op kwetsbare kinderen in de coronacrisis niet uit het oog te verliezen en is een petitie gestart waarmee het de Europese Unie ertoe wil bewegen bescherming van kinderen een speerpunt te maken in de aanpak van de coronacrisis (Europa Nu, zie 3.8). De zorgen kunnen zelfs leiden tot gewichtsverlies bij kinderen (De Telegraaf, zie 1.3)



Analisten van de Rabobank constateren dat de voedingssector blijvend zal veranderen door de impact van het coronavirus. Bepaalde ontwikkelingen zoals de digitalisering van de sector worden versneld. Van het automatiseren van de productie tot aan de groei van online verkoop en extra service aan huis (Foodholland, zie 1.2).

De bank verwacht dat de vraag naar gezonde voeding blijvend zal toenemen en er meer belangstelling komt voor gepersonaliseerde voeding. Daarnaast wordt voedsel vaker verpakt aangeboden, dat is in de perceptie van de consument hygiënischer. Grote merken kunnen rekenen op vertrouwen van consumenten. De bankanalisten signaleren dat er in voedingsmarkt een verschuiving van ‘gemak buiten de deur' naar 'gemak thuis'. Op wat langere termijn zullen de coronamaatregelen impact hebben op de koopkracht van de consument. De Rabobank verwacht dat bedrijven zich beter zullen wapenen tegen onvoorziene marktomstandigheden.

3. Het 'nieuwe gezond'

Toelichting ›

4. Overig

Dit artikel afdrukken