Dat zegt Marit van Egmond. Als CEO zwaait ze voor Ahold Delhaize de scepter over het merk Albert Heijn. De Volkskrant sprak met haar en wilde weten of de kassa blijft bestaan. Daar gaat het niet om, vertelt ze de interviewer. Het gaat om nieuwe processen.
De krant vraagt: Wat zegt u tegen de mensen die toch heel graag bij een bemande kassa willen afrekenen? Van Egmond antwoordt: "Ik denk dat de technologie zo snel gaat dat je je straks kunt afvragen of zelfs zelfscankassa’s nog nodig zijn. Er zijn zoveel andere manieren waarop je een winkel in en uit kunt lopen en kunt betalen. Ik zie niet in waarom we vast moeten houden aan een lopende band met een medewerker aan het einde. Als je ziet hoeveel mensen nu thuis digitaal bankieren, dan denk ik: die kunnen toch ook digitaal boodschappen doen. Wij helpen ook om ouderen daarin wegwijs te maken." Uiteraard. Amazon is allang zo ver dat je niet eens meer hoeft af te rekenen in slimme winkels. Dat gaat ook praktijk worden en zal bovendien winkeldiefstal verder tegengaan omdat zulke winkels de klant heel precies kunnen volgen.
Terwijl gezondheidsexperts pleiten voor overheidscampagnes om consumenten gezonder te laten eten, ziet Van Egmond de huidige coronacrisis als een grote motivator voor mensen om zelfs al zonder zulke campagnes stappen te zetten om gezonder te gaan eten. Van Egmond: "Na elke persconferentie over covid-19 zien wij direct de verkopen van kiwi’s en sinaasappelen stijgen, alles waar vitamine C in zit. Mensen zijn veel bewuster bezig met wat ze eten. Op de Allerhande-website zoeken onze klanten naar recepten die veel tijd kosten, terwijl voorheen recepten populair waren die in minder dan 15 minuten klaar zijn. Het moest vooral snel. Nu zijn ‘stoven’ en ‘oven’ de sleuteltermen. Mensen hebben meer tijd thuis, en besteden meer aandacht aan wat ze eten.‘We krijgen ook veel meer vragen over waar voedsel vandaan komt, en zien een enorme vlucht in de belangstelling voor producten uit Nederland. Dat voelt kennelijk bekender, veiliger, dichtbij. Ik denk dat mensen ook de lokale economie willen steunen. Bovendien heeft de coronacrisis duidelijk gemaakt hoe lang en complex toeleveringsketens zijn."
Dit artikel afdrukken
Terwijl gezondheidsexperts pleiten voor overheidscampagnes om consumenten gezonder te laten eten, ziet Van Egmond de huidige coronacrisis als een grote motivator voor mensen om zelfs al zonder zulke campagnes stappen te zetten om gezonder te gaan eten. Van Egmond: "Na elke persconferentie over covid-19 zien wij direct de verkopen van kiwi’s en sinaasappelen stijgen, alles waar vitamine C in zit. Mensen zijn veel bewuster bezig met wat ze eten. Op de Allerhande-website zoeken onze klanten naar recepten die veel tijd kosten, terwijl voorheen recepten populair waren die in minder dan 15 minuten klaar zijn. Het moest vooral snel. Nu zijn ‘stoven’ en ‘oven’ de sleuteltermen. Mensen hebben meer tijd thuis, en besteden meer aandacht aan wat ze eten.‘We krijgen ook veel meer vragen over waar voedsel vandaan komt, en zien een enorme vlucht in de belangstelling voor producten uit Nederland. Dat voelt kennelijk bekender, veiliger, dichtbij. Ik denk dat mensen ook de lokale economie willen steunen. Bovendien heeft de coronacrisis duidelijk gemaakt hoe lang en complex toeleveringsketens zijn."
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
In de nieuwsbrief van Management Team heet het dat Albert Heijn zich door de uitspraken van Van Egmond positioneert als een 'foodtech'-bedrijf.
Ik heb dat er niet zozeer in gelezen (het zou dezelfde fout zijn als ING dat onder Hamers dacht een Microsoft of Google te kunnen zijn), wél dat AH heel goed snapt dat data en nieuwe digitale oplossingen het speelveld totaal gaan veranderen en je daar maar beter bij kunt zijn. Waar het op aankomt is uiteindelijk het verbinden met de hele keten voor de super en het maken van nieuwe oplossingen voor klanten die ze leuker, lekkerder en makkelijker vinden. Gezonder hoort dan ook in dat rijtje thuis. En vooral: gezonder moet makkelijker.
De positionering als foodtech bedrijf is natuurlijk wat vreemd. Ik zou zeggen positioneer je (dat doen ze ook wel) als food bedrijf. Een bedrijf dat verstand heeft van food. Dat food bereikbaar, gezond, lekker, makkelijk, redelijk geprijsd en duurzaam voor je maakt. Dat zou de beleving moeten zijn, en die is het ook.
Maar in essentie is het inderdaad een tech bedrijf. De 'food' kopen ze in, heel veel verstand hebben ze daar zelf niet van. Hun feitelijke expertise ligt in het zo snel, gemakkelijk, veilig en goedkoop mogelijk door te geven aan de consument. Kortom 200% logistiek (van producten en informatie).
En ik zou zeggen voordat je de kassa's weg doet, zorg eerst even dat ze behoorlijk bezet zijn. Want dat is bij AH een ramp en voor mij een paar jaar geleden reden om naar de Jumbo over te stappen. Ik check AH nog wel af en toe, dan moet je er toch weer zijn voor iets, maar het is niet verbeterd.
Aanvulling op #1 : 'het maken van nieuwe oplossingen voor klanten die ze leuker, lekkerder en makkelijker vinden'. Ook die oplossingen kopen ze in of worden ze aangeleverd. Daarbij is het grappig, als je goed naar het schap kijkt is er de laatste 30 jaar ook niet zoveel veranderd.
AH als food(tech)(innovatie) bedrijf? Misschien. Maar de realiteit is nu toch wel een andere.
Net als alle super-markten is AH vooral een vastgoed bedrijf (in combinatie met een beetje logistiek). Vastgoedlocaties op strategische plekken in steden zorgt voor toevoer van klanten die spulletjes kopen. Ikzelf kom sinds de nieuwe Jumbo vrijwel niet meer bij de AH, en zo werkt het gros van Nederland. Je gaat naar de supermarkt in je omgeving.
En logistiek dan? Neen, de complexe logistiek zit bij de toeleveranciers, AH heeft een paar DC's en vanuit daar rijden de vrachtwagens hun rondjes naar de winkels. Vrij goed voorspelbaar, niet ingewikkeld, en zeer efficient. De ingewikkelde logistiek zit bij de voedselverwerkers en hun fabrieken. Zeker bij hen die veel SKU's maken en honderden grondstoffen inkopen.
Innovatie dan? AH implementeert (soms) de innovaties van hun toeleveranciers (ze hebben echt niet zelf de technologie achter kassaloos bedacht). En producten innovatie dan? Neen, doen ze ook niet. Ook daar ligt de innovatiekracht bij de merk en private label producenten. De risico's liggen ook niet bij de AH dus.
Kortom, vrachtwagens en vastgoed daar draait AH op (en inkoop). En dat is niet nieuw zoals Jan Peter van Doorn terecht in #3 zegt. Dat in die takken van sport veel 'digital' zit dat klopt natuurlijk, maar SAP en Exact en hun conculega's zijn daar als dienstverlener voor AH weer prima in gespecialiseerd.
Op termijn gaat de vraag zijn: de zender (RTL) versus het format (Voice of Holland).
Besparen kan AH door:
- minder mensen en minder of goedkoper vastgoed.
- ICT in-house houden.
Groeien kan AH door:
- onze 300 euro per maand voor eten naar hun toe te trekken.
- geografisch.
De kansen?
- meer als Talpa gaan denken en op formats en concepten inzetten.
PS door de tech-kant te benadrukken, maak je je als bedrijf wel hip voor talent. Dus voor het aantrekken van je werknemers van de toekomst.
Ik moest nog even nadenken over mijn eigen PS uit #4 en de opmerking van Jan Peter van Doorn uit #3 : je hebt toch minstens drie soorten positionering:
- Hoe kijken klanten/consumenten naar AH als plek om eten te kopen?
- Hoe kijken de voedselproducenten naar AH (toeleveranciers--> klant(AH))
- Hoe kijken investeerders en bankiers naar AH.