Sprank is de naam van een voor Nederlandse consumenten nieuwe appel die alleen te koop zal blijven bij Albert Heijn. In België en het Verenigd Koninkrijk was de appel al eerder exclusief te koop. Consumenten van biologische producten kennen de rode appel al onder de naam Natyra. De officiële rasnaam is SQ 159.
Onder de merknaam Sprank introduceert Albert Heijn een nieuw appel die in Nederland alleen bij de Zaanse super te krijgen is. In 2018 kondigde het bedrijf al aan met de appel te komen.
In dit jaar werd de appel marktklaar geacht door veredelaar Fresh Forward. Eind 2017 schreef het Biojournaal over de appel: Een echte nieuwkomer in het biologische appellandschap is de Natyra. Deze appel kan met name in de tweede helft van het seizoen punten scoren, wanneer er behoefte is aan een goede bewaarappel. Natyra is de biologische merknaam voor het ras SQ 159 waarmee in 2010 een begin werd gemaakt in Duitsland. Het schurftresistente ras kan residu-arm worden geteeld, wat een groot pluspunt is voor de biologische sector. "Daarnaast is vooral de zoetzure smaak en het uitstalleven opvallend", aldus Stephan Geerlings van fruitveredelaar Fresh Forward [een Nederlands samenwerkingsverband waarin onder meer Wageningen UR een belangrijke rol speelt, AJ]. "Het project rondom de roodgekleurde appel werd opgezet omdat men op zoek was naar een goede bewaarappel voor de tweede helft van het seizoen. Dit wil niet zeggen dat Natyra buiten deze periode niet goed is, maar de appel heeft van februari tot augustus wel een sterke positie ten opzichte van andere appelen."
Al eerder introduceerden de Belgische super Colruyt en de Britse supermarktformule Tesco de appel exclusief op hun nationale markten. Bij Colruyt heet de appel Magic Star. Bij Tesco kopen Britten de SQ 159 onder zowel de naam Kentish Kiss als Magic Star.
Onder een aantal appeltelers is protest te horen tegen de exclusiviteit. Ook zij willen het lekkere appeltje kunnen telen, maar krijgen de boompjes niet geleverd door de exclusiviteiten die de genoemde supermarkten hebben bedongen. Ze lijken niet te willen begrijpen dat die juist gunstig zijn voor de deelnemende telers. Door de exclusiviteit is er geen prijsbedervende concurrentie op de inkoop terwijl de supermarkten de appel in hun assortiment een geheel zijn eigen plaats geven om het product tegen gewenste prijzen in optimale volumes te kunnen verkopen.
Telers kunnen daarom maar beter op zoek gaan naar andere onderscheidende rassen voor detaillisten die nog geen eigen unieke appels verkopen. Gezien de ontwikkelingstijd die een nieuw ras vergt, is hun teleurstelling over de exclusieve rechten op de SQ 159 uiteraard wel begrijpelijk. Een nieuw ras stampen ze niet morgen even uit de grond met klassieke veredelingstechnieken.
Het ras SQ 159 is het bekendst onder de merknaam Natyra. Onder die naam komen alleen biologisch geteelde SQ 159 appels op de markt. Het merk Natyra is in een aantal landen te koop en wordt verkocht door verschillende afnemers. In de biologische markt, die veel kleiner is dan de gangbare, geldt geen afnemersexclusiviteit.
Dit artikel afdrukken
In dit jaar werd de appel marktklaar geacht door veredelaar Fresh Forward. Eind 2017 schreef het Biojournaal over de appel: Een echte nieuwkomer in het biologische appellandschap is de Natyra. Deze appel kan met name in de tweede helft van het seizoen punten scoren, wanneer er behoefte is aan een goede bewaarappel. Natyra is de biologische merknaam voor het ras SQ 159 waarmee in 2010 een begin werd gemaakt in Duitsland. Het schurftresistente ras kan residu-arm worden geteeld, wat een groot pluspunt is voor de biologische sector. "Daarnaast is vooral de zoetzure smaak en het uitstalleven opvallend", aldus Stephan Geerlings van fruitveredelaar Fresh Forward [een Nederlands samenwerkingsverband waarin onder meer Wageningen UR een belangrijke rol speelt, AJ]. "Het project rondom de roodgekleurde appel werd opgezet omdat men op zoek was naar een goede bewaarappel voor de tweede helft van het seizoen. Dit wil niet zeggen dat Natyra buiten deze periode niet goed is, maar de appel heeft van februari tot augustus wel een sterke positie ten opzichte van andere appelen."
Onder telers is protest te horen tegen de exclusiviteit. Ook zij willen het lekkere appeltje kunnen telen, maar krijgen de boompjes waaraan die groeien niet geleverd door de exclusiviteiten die de genoemde supermarkten hebben bedongenVolgens AH smaakt de nieuwe appel beter dan de - door concurrentie tussen telers de afgelopen jaren verwaarloosde - Pink Lady. De Zaanse super beschrijft de smaak van de appel als sappig, volzoet, met een zuurtje en een knapperige bite.
Al eerder introduceerden de Belgische super Colruyt en de Britse supermarktformule Tesco de appel exclusief op hun nationale markten. Bij Colruyt heet de appel Magic Star. Bij Tesco kopen Britten de SQ 159 onder zowel de naam Kentish Kiss als Magic Star.
Onder een aantal appeltelers is protest te horen tegen de exclusiviteit. Ook zij willen het lekkere appeltje kunnen telen, maar krijgen de boompjes niet geleverd door de exclusiviteiten die de genoemde supermarkten hebben bedongen. Ze lijken niet te willen begrijpen dat die juist gunstig zijn voor de deelnemende telers. Door de exclusiviteit is er geen prijsbedervende concurrentie op de inkoop terwijl de supermarkten de appel in hun assortiment een geheel zijn eigen plaats geven om het product tegen gewenste prijzen in optimale volumes te kunnen verkopen.
Telers kunnen daarom maar beter op zoek gaan naar andere onderscheidende rassen voor detaillisten die nog geen eigen unieke appels verkopen. Gezien de ontwikkelingstijd die een nieuw ras vergt, is hun teleurstelling over de exclusieve rechten op de SQ 159 uiteraard wel begrijpelijk. Een nieuw ras stampen ze niet morgen even uit de grond met klassieke veredelingstechnieken.
Het ras SQ 159 is het bekendst onder de merknaam Natyra. Onder die naam komen alleen biologisch geteelde SQ 159 appels op de markt. Het merk Natyra is in een aantal landen te koop en wordt verkocht door verschillende afnemers. In de biologische markt, die veel kleiner is dan de gangbare, geldt geen afnemersexclusiviteit.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Voor wat meer achtergrondinfo raad ik dit artikel en deze video aan: https://allesoverbio.be/artikels/hoe-teel-je-lekkere-en-robuuste-bioappels-op-onderzoek-met-jef-vercammen
Bij de toelichting op het ras door de Vlaamse fruitteeltonderzoekers hoor je ook elke keer terug dat zo'n ras met grote potentie jammer genoeg alleen maar geteeld mag worden door slechts drie fruitteeltbedrijven in Vlaanderen. Een vaste telersgroep voor de supermarkt Colruyt. Terwijl natuurlijk alle Vlaamse fruittelers al jarenlang op zoek zijn naar een goede vervanger voor hun hoofdras Jonagold.
Dit alles geeft mij een ietwat vreemde smaak in de mond. Ik houd het bij de goudreinet. Verveelt nooit.
Theo, heb je je hele leven alleen moesappels gegeten?
Zou die ietwat vreemde smaak niet gewoon door die melige goudreinetten kunnen komen?
Wat een gedoe. Als veel-eter is dat plakkertje op elke appel voor mij genoeg reden appels elders te kopen. Eraf plukken kost tijd en waar laat je het dan; als je het laat zitten kleeft het tussen je tanden. Ik haal bij de teler wekelijks mijn persoonlijke rantsoen (ik moet me inhouden): 4 kg ongesorteerd (of uitgesorteerd) voor 2.50 euro. Altijd weer een verrassing wat het is en hoe het smaakt (ook het klokhuis; ik oefen nog op het staartje). In de regel verrassend lekker.