Voor vakbond FNV komt de reorganisatie onverwacht. "Ik had dit niet zien aankomen”, zegt FNV-bestuurder Ron Vos in het AD. "Door de coronacrisis zijn we niet allemaal minder melk gaan drinken. Maar bij FrieslandCampina wordt het geld niet verdiend met pakken melk. Ze moeten het meer hebben van bijvoorbeeld babymelkpoeder en levering aan de horeca. Daar gaat het nu slechter mee.”
De winstgevendheid van FrieslandCampina staat al langere tijd onder druk, zoals blijkt uit de berichten over de financiële prestaties van Friesland in de afgelopen jaren. Corona geeft het bedrijf echter een lelijke duw door wegvallende omzet op belangrijke margemakers. Het bedrijf is goed voor circa driekwart van de Nederlandse melkproductie; problemen kunnen het Nederlandse weide- en koeienlandschap serieus raken.
Voor de aangesloten melkveehouders verandert er (nog) niets. FrieslandCampina is een bedrijf op coöperatieve grondslag dat alle melk van zijn leden zo goed mogelijk probeert tot waarde te brengen in de markt. Het zegt dezelfde hoeveelheid melk te zullen blijven afnemen en daarvoor de afgesproken garantieprijs te blijven hanteren. Wel zegt FrieslandCampina's financieel directeur Jaska de Bakker dat FrieslandCampina-boeren niet hoeven te rekenen op "een prestatietoeslag over 2020 van enige belangrijkheid. Dat gaat dit jaar pijn doen."
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
'De vakbond zag het niet aankomen'; hier in het Wageningse gingen de geruchten al rond.
RTL ziet naast Corona drie andere problemen die RFC in een perfect storm brengen: de grens tussen Hongkong en China, wegvallende import vanuit Nigeria en teruglopende marges in Noord-West Europa door teveel keuzemogelijkheden voor consumenten.
Uit RTL Nieuws:
"Verder staan de winstmarges in Nederland, België en Duitsland, de drie belangrijkste markten, onder druk. Dat komt volgens de woordvoerder omdat er tegenwoordig veel meer varianten van zuivelproducten in het schap in de supermarkt staan. Ook FrieslandCampina moet daarin mee, maar het ontwikkelen van al die verschillende soorten is duur. Bovendien moet er meer geld worden uitgegeven aan adverteren, aldus Ter Avest.
Consumenten hebben ook meer keus dan voorheen. Vroeger dronk je melk of kraanwater, nu staan er heel veel soorten sap in de winkel, zegt hij"
Als het niet zo triest was zou je toch dubbel liggen van het lachen. "Tegenwoordig", er wordt iemand wakker na 30 jaar.
Ik zeg nog steeds: Rijp voor een overname.
Ik moet bekennen: ik schrok er ook nogal van. Zie de bocht die Unilever maakte met zijn merken: meer, niet minder.
FrieslandCampina is van de boeren. Denk je, Jan Peter van Doorn, dat er een koper is voor een bedrijf met eigenaren die in essentie te veel melk maken omdat ze vinden dat de fabriek er maar iets voor moet verzinnen en dan ook nog eens de hoofdprijs voor hun melk willen?
Dick, ook als ze het bedrijf in eigendom houden moeten ze minder produceren en krijgen ze per liter een paar cent minder. Straks. Nu levert het misschien nog een paar miljard op. Het lijkt er niet op dat RFC voorlopig klaar voor de toekomst is. Je snijdt je niet de winst in, is oud en nog steeds geldend gezegde. Het gaat om perspectief. En die ziet een raider (opbreken de boel) waarschijnlijk nog wel.