Farmer Friendly, het logo dat de actieboeren van de Farmers Defence Force vandaag introduceren is een initiatief dat voor de EU zou kunnen werken. Of het initiatief van Nederlandse boeren moet komen, valt echter te betwijfelen. Hoe het ook zij, de FDF introduceert het voorlopig voor Nederland alleen.
Zie de UPDATE onder de tekst: de FDF eist 3% Farmer Friendly afdracht over de totale omzet van supermarkten. Zie reactie #3: dat is onacceptabel voor supermarkten omdat het nagenoeg hun totale winstmarge weg zou nemen. De relatie boer-supermarkten is daarmee in oorlogspositie gebracht.
Nederlandse boeren vinden dat ze te weinig beuren voor de producten die hun erf verlaten. Supermarkten moeten daar wat aan doen door hen meer te betalen. Dat vinden opiniemakers, NGO’s en dus ook nieuwszenders en kranten. Ook het ministerie van LNV denkt dat Jumbo, Albert Heijn, Lidl, Aldi en de leden van SuperUnie het verschil moeten maken. Dat die dat niet kunnen omdat zo’n 80% van wat onze boeren maken in het buitenland wordt gegeten, wil niemand horen.
Vandaag, op 17 november, lanceren de actieboeren van de Farmers Defence Force Farmer Friendly, een nieuw logo dat de boer aan meer inkomen moet helpen. De Nederlandse supers moeten het logo gaan voeren. Ze moeten wat meer betalen voor de producten waarop het prijkt. De FDF verzamelt die op-gelden en keert een percentage daarvan uit aan de gratis deelnemende boeren. De rest blijft in kas om de eigen organisatie te kunnen bekostigen.
Het klinkt als een logisch idee, maar reken even mee. Supers moeten meer betalen voor een product dat voor vier vijfde naar het buitenland gaat. Wanneer is ‘meer’ dan ‘genoeg’? Als alle Nederlandse boeren mee willen doen, is het meteen heibel.
De actieboeren hebben er een handje van om de distributiecentra van supermarktorganisaties te blokkeren. Dat leidt tot een situatie met een kort lontje.
Supers die meedoen, zullen altijd te kort schieten. Zelfs als ze al het mogelijke in Nederland inkopen en duurder dan nodig betalen, zullen ze de Nederlandse boer niet kunnen helpen om zijn rekeningen afdoende te dekken. Supers die niet meedoen omdat ze zich nu al realiseren dat ze nooit van het gelazer met de boeren af zullen komen, worden de kwaaie pieren. En als ze om die reden dan maar nu meteen wel mee doen om geen gezeik te krijgen, zullen ook zij te kort schieten.
Het logo wekt verwachtingen onder boeren die het niet waar kan maken. Maar het is aangekondigd. De geest is uit de fles.
Natuurlijk zou het logo best wat kunnen worden in Brussel. Verreweg het grootste deel van de Nederlandse export blijft immers gewoon op de interne EU-markt. Maar dan nog moeten hier boeren verdwijnen: al 5 decennia beconcurreren Hollandse boeren hun Europese collega’s met lagere prijzen wegens overaanbod.
Dit artikel afdrukken
Vandaag, op 17 november, lanceren de actieboeren van de Farmers Defence Force Farmer Friendly, een nieuw logo dat de boer aan meer inkomen moet helpen. De Nederlandse supers moeten het logo gaan voeren. Ze moeten wat meer betalen voor de producten waarop het prijkt. De FDF verzamelt die op-gelden en keert een percentage daarvan uit aan de gratis deelnemende boeren. De rest blijft in kas om de eigen organisatie te kunnen bekostigen.
Het klinkt als een logisch idee, maar reken even mee. Supers moeten meer betalen voor een product dat voor vier vijfde naar het buitenland gaat. Wanneer is ‘meer’ dan ‘genoeg’? Als alle Nederlandse boeren mee willen doen, is het meteen heibel.
De actieboeren hebben er een handje van om de distributiecentra van supermarktorganisaties te blokkeren. Dat leidt tot een situatie met een kort lontje.
Supers die meedoen, zullen altijd te kort schieten. Zelfs als ze al het mogelijke in Nederland inkopen en duurder dan nodig betalen, zullen ze de Nederlandse boer niet kunnen helpen om zijn rekeningen afdoende te dekken. Supers die niet meedoen omdat ze zich nu al realiseren dat ze nooit van het gelazer met de boeren af zullen komen, worden de kwaaie pieren. En als ze om die reden dan maar nu meteen wel mee doen om geen gezeik te krijgen, zullen ook zij te kort schieten.
Het logo wekt verwachtingen onder boeren die het niet waar kan maken. Maar het is aangekondigd. De geest is uit de fles.
Natuurlijk zou het logo best wat kunnen worden in Brussel. Verreweg het grootste deel van de Nederlandse export blijft immers gewoon op de interne EU-markt. Maar dan nog moeten hier boeren verdwijnen: al 5 decennia beconcurreren Hollandse boeren hun Europese collega’s met lagere prijzen wegens overaanbod.
Deze column werd bijna 2 weken geleden geschreven voor de Levensmiddelenkrant en verscheen deze week in de printeditie van het blad. Of de FDF de opgelden alleen berekent over producten waar het logo op is afgebeeld, is - hoewel dat logisch zou zijn - onduidelijk. Het zou logisch zijn, maar de geruchten gaan dat de FDF net als eerder dit jaar nog steeds inzet op een percentage van de totale omzet van supermarkten. Dat zullen supermarkten niet kunnen accepteren. De FDF gaat vandaag op bezoek bij het CBL, de koepel van supermarkten in Leidschendam. Daar zullen zowel het uiteindelijke financiële ontwerp als de reactie van de supermarkten duidelijk worden.
UPDATE: 16u15
Het FarmerFriendly (FF) is inderdaad bedoeld om via een afroming over de totale omzet van supermarkten de boer te steunen. Volgens Jos Ubels van de FDF moet het CBL jaarlijks 3% inhouden van "het inkomen" van supermarkten die aangesloten zijn bij FF. Die 3% (ca. €1,25 miljard) wordt verdeeld over de leden van FF. FF wordt opgezet als coöperatie en staat wat de FDF betreft open voor alle boeren. Het concept wordt onder meer gesteund door DDB (melkveehouderij), NFO (fruit), NVP (pluimvee), NAV (akkerbouw), VVK (kalverhouderij). Volgens de FDF zou ook de gematigde oude boerenorganisatie LTO Nederland zijn ingestapt.
De FDF wil voor 10 december van het CBL horen of de Nederlandse supermarkten willen deelnemen aan het initiatief zodat het per 1 januari 2021 van start kan gaan. De organisatie hoopte dat de overhandiging van het plan aan het CBL op het podium buiten kon plaatsvinden. Dat weigerde het CBL. Het plan is binnen overhandigd.
UPDATE: 16u15
Het FarmerFriendly (FF) is inderdaad bedoeld om via een afroming over de totale omzet van supermarkten de boer te steunen. Volgens Jos Ubels van de FDF moet het CBL jaarlijks 3% inhouden van "het inkomen" van supermarkten die aangesloten zijn bij FF. Die 3% (ca. €1,25 miljard) wordt verdeeld over de leden van FF. FF wordt opgezet als coöperatie en staat wat de FDF betreft open voor alle boeren. Het concept wordt onder meer gesteund door DDB (melkveehouderij), NFO (fruit), NVP (pluimvee), NAV (akkerbouw), VVK (kalverhouderij). Volgens de FDF zou ook de gematigde oude boerenorganisatie LTO Nederland zijn ingestapt.
De FDF wil voor 10 december van het CBL horen of de Nederlandse supermarkten willen deelnemen aan het initiatief zodat het per 1 januari 2021 van start kan gaan. De organisatie hoopte dat de overhandiging van het plan aan het CBL op het podium buiten kon plaatsvinden. Dat weigerde het CBL. Het plan is binnen overhandigd.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Dick je heb helemaal gelijk.
Maar nu, waarom geen initiatief organiseren, of op zijn mist een positief signaal afgeven, hoe het eventueel wel zou kunnen of moeten. Maar dan ook op een praktische manier uitvoerbaar.
Er zijn altijd genoeg zaken aan te wijzen die niet goed gaan, maar hoe de sector in deze situatie is geraakt is zeer complex vanuit de markt werking, de machten van grote partijen (bedrijven, onderwijs en kennisinstellingen) maar vergeet ook de politieke wet en regelgeving niet.
Kijk eens hoe de voedselproducerende sector wordt gebruikt vanuit een nootsituatie om de economie opgang te trekken en verguist wordt als men zich ver verheven voelt boven de zorgen.
Nu even positief.
De huidige partijen, instellingen en politieke organisaties zijn om velerlei reden niet in staat om de ideeën die ze hebben om te zetten in praktische systemen die milieu en gezondheid technisch, sociaal verantwoord naar alle partijen toe weken. Ja het is een complex werkveld dat een integrale benadering vergt.
Nu de cruciale vraag, jij heb een groot netwerk, wie zijn in staat op dit vlak iets voor de voedselproducerende sector te betekenen?
"Dat die dat niet kunnen omdat zo’n 80% van wat onze boeren maken in het buitenland wordt gegeten, wil niemand horen".
Die kunnen dat natuurlijk wel, maar alleen voor de 20% die in Nederland blijft. En zoals ik eerder zei, misschien gaan ze dat ook wel doen om van het gezeur af te zijn en weer ergens anders iets terug te halen.
Het plan is nog gekker dan ik het me 2 weken geleden kon voorstellen. Dat wil zeggen, het is nog steeds drie procent over de totale omzet.
Wie enig verstand heeft van retail weet dat deze boeren dus de totale winstmarge opvragen. Dat zal natuurlijk onacceptabel zijn. Daarmee is de lont in het kruidvat aangestoken en is het nu dus oorlog tussen de boeren en de supermarkten vanaf begin december. Eea met de Kerstdagen en overbelaste distributiecentra in het verschiet.
Dat wordt nog wat, want het publiek zal zeggen 'het is toch maar een paar procent' en ook het ministerie en de Kamer hebben daar een handje van.
Een ingewikkelde wedstrijd voor de Nederlandse supermarkten.
#1, Arnold, er zijn alleen oplossingen als mensen willen praten. Ik ervaar dat die wil er is omdat alle betrokkenen in de keten voelen dat ook zij vroeger of later geraakt gaan worden.
FDF zet de boel nu dodelijk op scherp. Ik vermoed dat het tactiek is en niet eens om 20% van 3% omzet uit te onderhandelen.
FF lijkt mij een hoop drukte voor een geldstroom die straks aan de andere kant weer weg onderhandeld wordt, gewoon wat minderen bij de inkoop en wat apart zetten voor FF.
Vorig jaar is er een stevig statement gemaakt met de acties die zijn vervolgens effectief uitgeblust met wat vertragen en de boel uit elkaar spelen vandaag was een slap aftreksel zwaaien naar de koning???? en een blits logo erbij so what.