Op de social media was de verontwaardiging niet van de lucht. Hoe haalde DIRK het in zijn hoofd om zo te stunten met een product dat telers met bloed, zweet en tranen van hun bomen telen en daarna zorgvuldig oogsten om het mooi en lekker in de winkels te kunnen laten aankomen?
Ook eerlijke-prijzen-voor-boeren Tweede Kamerlid voor het CDA Jaco Geurts bemoeide zich met de discussie: "Als je dit soort advertenties ziet, hebben we nog een lange weg te gaan voor een eerlijk verdienmodel voor onze fruittelers, boeren en tuinders!"
Foodlog werd aangesproken door ZLTO. Ook wij moeten er iets van vinden.
Zo Dirk van de Broek, jullie hebben geen benul, hoeveel tijd en energie fruittelers een jaar lang in de teelt van o.a. Conference en Doyenné steken. Om een topproduct af te leveren aan ook uw supermarktketen. En dan zo’n reclame maken? Bedroevend en schande! pic.twitter.com/pG51OWfq6u
— jos de wit (@josdewit11) October 27, 2020
Dit lijkt ons geen toffe perenactie. @dirkvandenbroek supermarkten stunten met peren voor 79 cent/kg. Hopelijk wordt dit betaald uit eigen reclamekas en niet over de rug van de teler. #durftevragen @foodlog_nl @foodwatch_nl @AutoriteitCM @Consumentenbond pic.twitter.com/dgaoNpGVhe
— ZLTO (@ZLTO) November 1, 2020
Vandaag legt DIRK in een reactie op AGF uit. Van schofferen zou geen sprake zijn. Je moet gewoon de clou zien, zegt Algemeen directeur Marcel Huizing. Hij benadrukt dat het nooit zijn bedoeling is geweest om telers tekort te doen en dat iedereen in de handel geld moet kunnen verdienen. "Als wij een actie voeren met de laagste prijs", zegt hij, dan "doen we dat in samenwerking met onze telers, met wie we vaak langdurige relaties onderhouden en kijken we tevens wat we van ons eigen budget willen investeren in gezonde en lekkere voeding. Let wel, het gaat om klasse A-peren die met veel zorg zijn geteeld."
Maar als de reclame niet bedoeld was om te schofferen, hoe moeten we de relatie tussen versheid en prijs dan zien? Huizing: "De clou dat wij de prijs heel laag kunnen houden, is omdat we er heel veel van verkopen. Onze peren liggen zodoende nooit lang in de winkel en met zo'n actie zorgen wij ervoor dat we er heel veel van verkopen, dus dat ze altijd vers zijn. Vandaar dat je bij ons een verse peer herkent aan de laagste prijs."
Volgens Huizing komen de peren van een teler bij wie DIRK al jarenlang inkoopt. Die zou zelfs "heel gelukkig met deze actie" zijn.
Dirk 0,79
AH 2,09
Jumbo 2,09
Plus 1,00 (afgeprijsd van 1,99)
Ik denk dat iedereen wel het antwoord uit de fruitteeltwereld kan raden als dezelfde supermarkt om een keurmerk als PlanetProof gaat vragen. PP wordt telers gewoon door strot heen geduwd en allesbehalve sprake van een bescheiden meerprijs voor PP. Uiteindelijk gaat het dus vooral om de prijs.
Het is triest om te merken hoe een supermarktdirecteur en zijn marketingafdeling absoluut niet aanvoelt dat de tijdsgeest rond zaken als kiloknaller, kringlooplandbouw, groen doen/rood staan echt veranderd is. Zo'n Dirk blijft gewoon doen wat ze altijd gedaan hebben. En die tevreden teler zal wel een handelaar (soms met ook wat eigen boomgaarden) zijn die gewoon jaarrond peren levert van (vooral) fruittelers die het hem aanleveren. Zo'n handelaar vindt zo'n actie met zo'n actievolume wel mooi en vermoedelijk wordt lagere verkoopprijs in de actie gewoon in inkoopprijs bij telers verrekend. Maar dat laatste heb ik geen keihard bewijs voor maar weet hoe fruithandel vaak werkt.
En als en wanneer Dirk nu gevulde koeken (mét amandeltje) voor zeg een derde van de prijs had aangeboden vergeleken met andere supers? Zelfde golf van emotie? Wie met olifanten slaapt moet zich niet beklagen als ze zich 's avond een keer omdraait.
Wat is de trigger hier? "Vers"? We kunnen alleen maar blij zijn dat er meer vers de mik ingeschoven kan worden toch?
Als supermarkt aangesproken wordt op actie met goedkope gevulde koeken dan zou ik ook respect voor de verontwaardiging hebben. Wel wat minder zelf boos dan nu omdat ik geen persoonlijk link met de koekproducenten hebben. Vanuit old-school denken heb je gelijk met als je met olifanten slaapt. Maar we willen met zijn allen een andere richting op en daarvoor hoef je nog eens niet meer groen en links te zijn. De verontwaardiging over wat grote organisaties de kleinere zwakkere partijen puur op basis van macht en niet op basis van kracht flikken, beginnen we toch met zijn allen beu te worden. Niet dat we daar elke dag naar handelen maar het onderbuikgevoel is dit wel vaak. Het gaat ook tegen wat wij als maatschappij met toch wel wat gevoel voor groen en sociaal willen. Dus dat geeft de voeding aan dit soort kritische reacties. Mijn bijna volwassen kinderen zijn wat dat betreft nog wat meer sociaal-groen bewust dan mijn generatie van vijftigers, merk ik steeds vaker.
Rich people love low prices, poor people need low prices, Wouter. Ik kom er steeds meer achter dat we ontstellend veel armoede hebben, .
ook in Nederland. Ik ben het eens met je over de (on-) wenselijkheid van het gebruik van marktmacht. Maar als we stellen dat verse peren gezond zijn, dat veel kinderen lekkere peren lekkerder vinden dan lekkere appels (heb ik geen bewijs voor, overigens) DIRK ook vertegenwoordigd is in buurten waar minder besteedbaar inkomen circuleert lijkt het doel de middelen te heiligen: Meer vers in de buik...