Vandaag het nieuws van 22 oktober. Hier vind je onze voorgaande selecties.

In de commentaren kunnen we samen het Corona-effect duiden.

Nederlanders lopen warm voor diepvries. Het groeiende succes van diepvriesproducten zet tijdens de lockdown door, blijkt uit cijfers van Nielsen (zie 2.9). De diepvriescategorie had al de wind mee en de coronapandemie heeft deze trend een flinke boost gegeven. Toppers zijn ijs, snacks, aardappelproducten, groenten en vleesvervangers. Ook de pizzamarkt trekt weer aan, na een dip tijdens de eerste lockdown. Nielsen noteerde een groei binnen diepvries totaal, inclusief onlineverkopen, van maar liefst +10,9% over de laatste 12 maanden. Over 2020 is diepvries zelfs de op één na sterkst groeiende categorie in supermarkten met een plus van 13,5%.

Onder meer de ijsverkopen voor thuisconsumptie hielpen Unilever aan een sterk derde kwartaal (zie 1.1). Wel verkocht het bedrijf wederom veel minder producten aan de horeca. HEMA had in het tweede kwartaal vooral last van gesloten winkels en restaurants. De omzet in voeding daalde met 25,4% (zie 1.2).

Ondanks de coronacrisis openden tussen maart en eind september bijna 4.700 nieuwe horecazaken hun deuren (zie 2.1, 2.2 en 2.3). Dat zijn er wel iets minder dan vorig jaar. Een deel van de ondernemers was al ver vóór de uitbraak van het virus begonnen met de voorbereidingen, denkt Koninklijke Horeca Nederland-voorzitter Robèr Willemsen. 'Je besluit niet nu om volgende maand een horeca-zaak te beginnen, dat kost tijd. Veel plannen zijn al afgelopen jaar gemaakt.' Wat ook mee kan spelen is dat er een hoop interessante locaties zijn bijgekomen.

Blue, blue, we love you! We’ve brought that typical Appeltje Eitje blue to the Keizerstraat and we are so happy with the...

Geplaatst door Appeltje Eitje Keizerstraat op Dinsdag 28 april 2020


Geen complotdenker of coronascepticus, bakker Luc Martin heeft gewoon 'tabak van de situatie' (zie 4.1):
Dit artikel afdrukken