Dat meldt NU.nl op basis van onderzoek dat donderdag door Wageningen University & Research (WUR) naar buiten werd gebracht. Het onderzoek werd gedaan in opdracht van Wakker Dier.
NU.nl schrijft over het onderzoek dat de vleesconsumptie gemeten naar hoofd van de bevolking in 2019 gemiddeld met ruim 0,5 kilo steeg ten opzichte van 2018. In dat jaar steeg de consumptie ook al ten opzichte van voorgaande jaren. Dat nieuws zorgde vorig jaar voor opschudding, nadat de NOS had gemeld dat de consumptie gedaald zou zijn.
In totaal consumeerde elke Nederlander gemiddeld 77,8 kilo vlees, gemeten in zogeheten karkasgewicht (inclusief botten en afsnijdsels, exclusief organen). Ongeveer de helft daarvan belandt daadwerkelijk in je maag. Omgerekend naar echt gegeten kilo's aten Nederlanders in 2019 een kleine 40 kilo vlees.
Volgens NU.nl blijkt uit de cijfers dat we vooral meer vlees van pluimvee zijn gaan eten; varkensvlees laat een kleinere stijging zien. Nederlanders eten gemiddeld 18,5 kilo varken per jaar. Kip staat op de tweede plaats, met 11,5 kilo per hoofd van de Nederlandse bevolking. Van rund eten we jaarlijks 8 kilo per persoon, meldt de berichtensite.
De cijfers zijn wat vertekend. Vlees dat in de horeca gegeten wordt, tikt door in de cijfers. Dat betekent dat de consumptie van buitenlandse toeristen worden omgeslagen over mensen die in Nederland wonen.
Door de horecasluitingen die dit jaar van kracht zijn geworden, zullen niet alleen de cijfers veranderen, maar vermoedelijk ook het aanbod van vlees. Luxe vleesdelen vinden hun weg niet meer naar de (horeca-)markt, waardoor de marges onder druk komen te staan in de keten als geheel. Dat zal mogelijk een effect hebben op niet de vraag naar vlees, maar het aanbod (minder) en de prijs van vlees (duurder). De opbouw van de marge op vlees vindt plaats in de gehele keten. Delen die duur betaald worden (zoals bijvoorbeeld luxe filets en steaks) maken de lagere en soms negatieve marge op andere delen goed. Omdat de marges als geheel maar dun zijn, kunnen de sluitingen grote effecten hebben en leiden tot beperking van het aanbod zodat vlees duurder wordt.
Nu.nl - Nederlander at vorig jaar ruim halve kilo meer vlees dan in 2018 | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
NU.nl schrijft over het onderzoek dat de vleesconsumptie gemeten naar hoofd van de bevolking in 2019 gemiddeld met ruim 0,5 kilo steeg ten opzichte van 2018. In dat jaar steeg de consumptie ook al ten opzichte van voorgaande jaren. Dat nieuws zorgde vorig jaar voor opschudding, nadat de NOS had gemeld dat de consumptie gedaald zou zijn.
In totaal consumeerde elke Nederlander gemiddeld 77,8 kilo vlees, gemeten in zogeheten karkasgewicht (inclusief botten en afsnijdsels, exclusief organen). Ongeveer de helft daarvan belandt daadwerkelijk in je maag. Omgerekend naar echt gegeten kilo's aten Nederlanders in 2019 een kleine 40 kilo vlees.
Volgens NU.nl blijkt uit de cijfers dat we vooral meer vlees van pluimvee zijn gaan eten; varkensvlees laat een kleinere stijging zien. Nederlanders eten gemiddeld 18,5 kilo varken per jaar. Kip staat op de tweede plaats, met 11,5 kilo per hoofd van de Nederlandse bevolking. Van rund eten we jaarlijks 8 kilo per persoon, meldt de berichtensite.
De cijfers zijn wat vertekend. Vlees dat in de horeca gegeten wordt, tikt door in de cijfers. Dat betekent dat de consumptie van buitenlandse toeristen worden omgeslagen over mensen die in Nederland wonen.
Door de horecasluitingen die dit jaar van kracht zijn geworden, zullen niet alleen de cijfers veranderen, maar vermoedelijk ook het aanbod van vlees. Luxe vleesdelen vinden hun weg niet meer naar de (horeca-)markt, waardoor de marges onder druk komen te staan in de keten als geheel. Dat zal mogelijk een effect hebben op niet de vraag naar vlees, maar het aanbod (minder) en de prijs van vlees (duurder). De opbouw van de marge op vlees vindt plaats in de gehele keten. Delen die duur betaald worden (zoals bijvoorbeeld luxe filets en steaks) maken de lagere en soms negatieve marge op andere delen goed. Omdat de marges als geheel maar dun zijn, kunnen de sluitingen grote effecten hebben en leiden tot beperking van het aanbod zodat vlees duurder wordt.
Dit laat mooi de doorsnee mening van de Nederlander zien en niet die van de 4,5% die normaal 95% van de media aandacht krijgen.
Is het concept 'Wakker Dier' uitgewerkt? Zit dat aan het einde van die levensfase? Ze slaan eigenlijk altijd op deze zelfde wijze op dezelfde trom. Trucjes zijn een keer sleets. Net als SP (met de tomaat en Stem tegen! Stem SP!)? In mindere mate nog PvdD? Allemaal uit de hoge hoed van conceptdenker Niko Koffeman. Het nieuw van de Vegetarische Slager is er nu ook wel af. Op naar het volgende?
#2 Piet, Nico probeert het wel met zijn nep melk uit de gen gemodificeerde reactor tank, boegbeeld Jaap erop voor de promo, maar klopt, lijkt sleet op te zitten. Jaap mist natuurlijk ook beetje Mirianne als mede promotor.
Bij wakker dier zag je dat meteen gebeuren toen Sjoerd vd Wouw weg ging. En FoodWatch steeg toen in bekendheid, maar ook dat is wel eens beter geweest, voor hun dan.
Het niveau gaat hier aardig omlaag Piet en Frank, heeft Jaap jullie iets misdaan? Jaap heeft het heel aardig gedaan denk ik zo, of verdienen jullie meer aan suikerbieten en melk tegenwoordig?
Wij vermaken ons uitstekend in een sterk groeiende vegetarische sector, maar ik verklaar ook in al mijn presentaties en analyses al jaren waarom de vleesconsumptie niet daalt. Optimisten als Jaap en anderen hopen al jaren dat er een hockeystick effect in die omslag komt. Percentages van 35% en meer vleesvervanging binnen 15 jaar schieten over de tafel alsof het niks is. Ik heb ze nog niet gezien, en ook niet de aanloop er naartoe.
Ik heb voor de Duitse markt een analyse gemaakt van de stijging vegetarisch vs vleesconsumptie en kwam met een relatieve stijging van 15% van de vegetarische markt elk jaar (dat is heel veel) cumulatief niet verder dan een kleine 10% minder vleesconsumptie na 15 jaar. Er daarbij vanuitgaand dat de vleesconsumptie per capita niet stijgt, wat ook nog maar de vraag is. Dat heeft niets met promoten te maken, of met geloof, of concepten of hype, gewoon een rekenmachine en gezond verstand. Met 5% van de markt is het niet eenvoudig de 95 andere procenten te beinvloeden.
Ik sta hier dan ook helemaal niet verbaasd van, sterker nog, ik zeg het al tien jaar, maar dat wil niet zeggen dat de vegetarische markt niet succesvol is of een voorbijgaande gril. De groeicijfers zijn op dit moment van een grootte die we zelden in food hebben gezien, misschien wel nooit. En er is nog iets waarom nu alle grote voedselbedrijven zich bezig gaan houden met vega; Jongeren eten meer plantaardig. Recent onderzoek in Canada (Uni Halifax) toont duidelijk aan dat onder 35 jaar in Canada 4X zoveel vegetarisch wordt gegeten dan gemiddeld. In Vancouver (hippe stad) ligt die factor zelfs nog hoger.
De interesse in vegetarisch gaat dus om demografische redenen groter worden, en daar kun je maar beter bij zijn als je nu dierlijk eiwit aan het produceren bent, anders zou je wel eens een stukje markt kunnen gaan missen in de nabije toekomst. In sommige landen ga je die effecten al zien, ook in een (geringe) afname van de vleesconsumptie en ook zuivelconsumptie. Maar met 1 ding ben ik het met Frank eens, niet deze cijfers verbazen, maar de publiciteit die suggereert dat De Nieuwe Wereld aanstaande is. Vergeet dat nou maar, zoals Hans Dagevos al zei; dingen in voedsel gaan vooral langzaam. Maar wel zeker kan ik uit eigen ervaring vertellen.
#3 Frank. Op zich heb ik wel bewondering voor nieuwe ideeën en concepten, dus ook in een mate voor Wakker Dier hoe die effectief communiceerden. Dat is dus marketing. Hier op Foodlog leerde men mij eigenlijk dat wat bedrijven en politieke partijen (en ook NGO's, andere clubs) doen niks meer of minder is dan het kopiëren van de propagandamethoden zoals de nazi's, Stalinisten en anderen deden en doen. Daar kun je van leren. Hoe behaal je effect met een boodschap? Een Meat The Truth van Thieme is behoorlijk destructief geweest als de veehouder/koeiboer wegzetten. Het is de ander tot vijanden maken, zoals we in de geschiedenis eerder zagen en eigenlijk doorlopende zien. De gebroeders de Witt zijn na een smerige haatcampagne vermoord in het Rampjaar (1672) door het grau, het angstige gepeupel.
De ander tot vijand maken ... Stem tegen!... werp een tomaat! (SP!). Om tot een Endlosung (oeps!) te komen. Meer is het niet. Maar daar zit tevens het gevaar. Het zogenaamde zwakke beschermen tegen een gevaar. De zielig diertjes... (wat misschien deels klopt op diverse plekken en dergelijke uitwassen nimmer mogen gebeuren!) tegen de boze mens gepersonaliseerd in 'de bio-industrie-boer'. Gevolg o.a. 13 mei 2019; stalbezetting Boxtel. Men probeert dingen te legitimeren en neemt er amper afstand van. Zoals Ouwehand (PvdD) vaak tracht, vanwege extreme elementen in haar achterban. (Januari 2019 bijv. toen ze dierenextremisten de hand boven het hoofd hield in een zaaltje gespot door Robert ten Kate van toen BAJK en in dezelfde week de snelste oplossing, volgens haar, uitspraak klimaatvonnis 2020 Urgenda zag zij in het stoppen van koeien insemineren. Hoera! Geen verzopen aardappelen meer bij mij en akkerbouwcollega's. Toen brak mijn klomp. Dat vond ik zo schunnig.). Vervolgens ontstaat FDF. (Die radicaal is, maar eigenlijk verder tandeloos. Ondanks de grote woorden.).
Wat is het verschil? Nazistische Judenfrage met de communistische Agrarfrage? Zeg het maar. Holmodor in Oekraine door Stalin. De NEP. De boer tot Koelak maken. Staats-of klassevijand. Wegzuiveren.
Nu maak ik me zelf (als boer) weer zielig en doe dus eigenlijk hetzelfde. Of toch niet? Doe ik hier ook aan framing? Of leg ik een vinger op een zere plek? Bij stikstof wordt 'de veeboer' ook tot 'het kwaad' gemaakt. Terwijl de auto doorkan. Die heeft immers met, van 130 naar 100, geleverd. (Yeah right!). Corona brak uit en in Oost-Brabant wist men niet hoe snel men de link moest leggen met veehouderij.
Wat te denken van deze blunder van GroenLinks? Zwart-boos-kijkend-opgepropt tegenover blond-blij-kijkend-vrij dartelend. Zie de racistische component. Blunder! Dom!
Frames kunnen gevaarlijk zijn en tot haat oproepen via een volksmasspsychose met terreur en guillotines tot gevolg.
Pas op! Denk zelf!