Vandaag het nieuws van 21 oktober. Hier vind je onze voorgaande selecties.

In de commentaren kunnen we samen het Corona-effect duiden.

De tweede golf vertraagt het herstel van de foodsector, zegt ABN Amro (zie 1.6). De gevolgen van de coronacrisis op de bedrijven die actief zijn in de handel en verwerking van voedingsmiddelen zijn tweeledig: groei voor bedrijven uit deze sector die leveren aan (online) supermarkten, daling voor bedrijven die aan de foodservice leveren.

De tweede ‘lockdown’ versterkt deze tweedeling. De aan huis gekluisterde consument gaat weer vaker naar de supermarkt en bedrijven die leveren aan foodservicekanalen, zoals restaurants, stationskiosken of bedrijfscateraars, krijgen een extra klap. Maar er zijn ook verschillen met de eerste golf. Internationaal zal naar verwachting de vraag naar horecaproducten minder hard teruglopen; veel restaurants hebben al een afhaalconcept klaar liggen en consumenten hamsteren minder.

In bioscopen mag nu iets wat we vroeger stiekem deden (zie 1.7 en 1.8): zelf eten en drinken meenemen naar de film.

Bioscopen vallen met hun verkooppunten onder horeca, niet onder afhaal. "De bedoeling van afhalen is dat je iets niet ter plekke nuttigt, maar mee naar huis neemt of ergens anders opeet. Omdat de verkooppunten van bioscopen onder hetzelfde dak vallen als de zalen, wordt dit dus niet gezien als afhaal", aldus Monique Goossen, woordvoerster van de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant.

Dit artikel afdrukken