Bij een ruime meerderheid (63%) van de Nederlandse consumenten spelen keurmerken een rol bij de keuze voor eten en drinken. Eén op de zes (16%) kiest altijd bewust voor producten met een keurmerk. Dat blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor, schrijft de LevensmiddelenKrant.
Voor het onderzoek ondervroeg onderzoeksbureau Multiscope 7.300 Nederlanders naar hun koopoverwegingen. Het populairst zijn keurmerken voor dierenwelzijn; 42% hecht er waarde aan. Keurmerken voor eerlijke handel en natuur en milieu (beide 32%) delen de tweede plaats. Biologisch is voor 21% van de mensen belangrijk en gezondheid voor 14%. Voor zowel dierenwelzijns- als voor natuur en milieukeurmerken is dat 5% meer dan in 2016.
Consumenten vinden keurmerken het belangrijkst op verse producten. Zo wil 62% van de consumenten een product met een keurmerk als het gaat om vlees of vis. Bij verse groente en fruit geeft 47% aan een keurmerk belangrijk te vinden; bij zuivel is dat 41%.
Max Havelaar is het bekendste keurmerk, schrijft Distrifood. Acht van de 10 Nederlanders kennen het keurmerk voor eerlijke handel. Zeven op de 10 (72%) kennen het Beter Leven-keurmerk, een stijging van 16% ten opzicht van 2016. Het Eko-keurmerk is bekend bij 63%.
LMK - 60 procent consumenten let op keurmerk
Voor het onderzoek ondervroeg onderzoeksbureau Multiscope 7.300 Nederlanders naar hun koopoverwegingen. Het populairst zijn keurmerken voor dierenwelzijn; 42% hecht er waarde aan. Keurmerken voor eerlijke handel en natuur en milieu (beide 32%) delen de tweede plaats. Biologisch is voor 21% van de mensen belangrijk en gezondheid voor 14%. Voor zowel dierenwelzijns- als voor natuur en milieukeurmerken is dat 5% meer dan in 2016.
Consumenten vinden keurmerken het belangrijkst op verse producten. Zo wil 62% van de consumenten een product met een keurmerk als het gaat om vlees of vis. Bij verse groente en fruit geeft 47% aan een keurmerk belangrijk te vinden; bij zuivel is dat 41%.
Max Havelaar is het bekendste keurmerk, schrijft Distrifood. Acht van de 10 Nederlanders kennen het keurmerk voor eerlijke handel. Zeven op de 10 (72%) kennen het Beter Leven-keurmerk, een stijging van 16% ten opzicht van 2016. Het Eko-keurmerk is bekend bij 63%.
Het Beter Leven Keurmerk is met een omzet in 2020 van ruim €2,5 miljard 'opnieuw het grootste duurzame keurmerk in de supermarkt', meldt de Dierenbescherming.
Deze week is het voor de achtste keer Beter Leven Week. Supermarkten, producenten en andere aanbieders vragen aandacht voor diervriendelijkere consumptie. De Dierenbescherming zelf doet dat door in een reclamecampagne de consument uit te dagen 'zijn eigen sterrenchef te zijn'.
Dat kan door producten met sterren te gebruiken; of dat nu ’s morgens bij het ontbijt is als je boterhamworst op je brood legt, of bijvoorbeeld ’s avonds als je een balletje gehakt bij je andijviestamppot wilt eten, zo blijkt uit de reclamespots die dezer dagen volop te zien zijn op televisie.