Binnen de horeca zijn er opmerkelijke verschillen: hotels zagen de grootste teruggang met een omzetdaling van ruim 75% ten opzichte van het eerste kwartaal doordat het toerisme nagenoeg stil kwam te staan. Voor eet- en drinkgelegenheden bedroeg de omzetdaling gemiddeld bijna 50%. Vooral bij cafés nam de omzet sterk af (-59,8%), gevolgd door restaurants (-51,4%). Bij catering en kantines beliep de omzetdaling -50,4 % en voor fastfoodrestaurants bleef de daling 'beperkt' tot -24,7%.
Tegenover de omzetdaling bij de horeca staat een omzetstijging in de detailhandel. Volgens een tweede bericht van het CBS vandaag heeft de detailhandel in juli 9,7% meer omgezet dan in juli 2019, "de op een na grootste groei sinds het begin van de publicatie van koopdaggecorrigeerde cijfers in 2005." Zowel de foodsector (5,6% - supermarkten 4,8% en speciaalzaken een ook al ongekende 10,9%) als de non-foodsector (10,2%) realiseerden hogere omzetten. Ook nam de online omzet toe (38,3%).
Robèr Willemsen van Koninklijke Horeca Nederland verwacht na de zomer een tweede tik voor de horeca, als horecabezoekers weer ‘naar binnen’ moeten. In combinatie met de coronamaatregelen krijgen horecabedrijven het dan naar verwachting nog zwaarder dan nu. Een mogelijke oplossing: ‘winterproof’ maken van de terrassen.