Stunten met vleesprijzen past niet meer bij deze tijd, vindt de minister. Klöckner is daarom een offensief gestart voor meer dierenwelzijn en meer transparantie over de toeleveringsketen.
Een andere mogelijke aanpak om de Duitse consument bewust te maken van - en te laten betalen voor - dierenwelzijn is een extra heffing op dierlijke producten (binnen- en buitenlandse vlees(producten), melk(producten) en eieren). Voormalig landbouwminister Jochen Borchert heeft een verbruikersbelasting van 40 eurocent per kilo vlees voorgesteld. Dat moet compenseren voor de ombouw van stallen naar een meer diervriendelijke situatie. Vorige week hebben de Duitse deelstaten unaniem voor uitvoering van de aanbevelingen van de commissie-Borchert.
Matthias Minister van slachterij Fairfleisch in Überlingen tegen het FD: “In Duitsland is het nu allemaal goedkoop, goedkoop, goedkoop. Dat draai je niet zomaar terug. Een reclameverbod is goed voor het bewustzijn over vlees en de industrie. Het is een bouwsteen in een veel groter verhaal.”
Duitsland behoort volgens het FD tot de landen met de hoogste vleesconsumptie in Europa, al consumeert Nederland nog wat meer.
FD: “In Duitsland is het nu allemaal goedkoop, goedkoop, goedkoop. Dat draai je niet zomaar terug. Een reclameverbod is goed voor het bewustzijn over vlees en de industrie. Het is een bouwsteen in een veel groter verhaal.”
Het woord industrie (negatieve connotatie) valt op. Daarnaast ben ik vooral benieuwd naar dat veel grotere verhaal. Is daar iets over bekend, Dick?
Jos, er wordt maar wat geroepen en dan moeten anderen het maar begrijpen. Daar hebben lezers niets aan.
Ik denk met jou dat het symboolpolitiek is. Dat laat bijvoorbeeld het verbod op aanbiedingen zien tijdens de Coronacrisis in België. De producentenprijzen daalden, terwijl die voor de consument stegen.
In Nederland konden de supers de regering er nog net van overtuigen zo'n verbod niet in te stellen. Dom eigenlijk, want zo konden ze er ook niet aan verdienen. In België gebeurt dat wel omdat het gat tussen inkoop- en verkooprijs groeide. Van twee kanten nota bene: lagere inkoop (omdat het aanbod te ruim werd) en duurder verkoop (omdat de prijspromoties wegvielen).
Dat laat inderdaad zien dat de politiek het prijsmechanisme tussen business-to-business mogelijk niet doorgrondt. Echter: of het symboolpolitiek of onvoldoende professionaliteit is daarmee nog niet gezegd.
Jos, omdat we willen weten wat iemand zegt als hij iets suggereert maar niet duidelijk maakt wat.
Wil je nu toelichten wat je er precies symboolpolitiek aan vindt?
Dick, je maakt er weer een karikatuur (omdat we geen Boerderij willen zijn) van.
Waarom?
Dick #2 , mijn dieren hadden en de dieren van mijn huurder hebben het goed.
Wil je een overtreffende trap van beter?
Benoem het en ik zal er voor zorgen.