Nederlandse boeren maken op een van de dichtstbevolkte en daarom duurste plekjes van de Westerse wereld ‘gewoon’ melk, ‘gewoon’ varkensvlees en ‘gewone’ aardappelen. Ze vinden dat ze daar te weinig voor krijgen van de consument.
Het is zo langzamerhand een oude riedel. Onze boeren zetten zo’n vier vijfde van wat ze maken af in het buitenland. Daar concurreert het met spul van elders. Omdat Nederland barstensvol energieverwerking en -opwekking, verkeer, bewoning, industrie en boerenproductie zit en we ook nog natuur willen, vliegen de kosten omhoog. Het moet immers aan eisen voldoen die alleen met kostbare extra maatregelen te realiseren zijn.
Daar komt nog eens bij dat de overheid het in haar hoofd heeft gehaald dat extra eisen op het gebied van duurzaamheid het Nederlandse product aantrekkelijker maken voor buitenlandse kopers. Zij moeten als het ware alle druk op ons milieu en nog wat meer betalen, omdat dat beter voor de wereld zou zijn. Het is commercieel een malle gedachte, maar in Den Haag denken ze echt dat het zo werkt.
Onze doorsneeboer krijgt niet te weinig, maar is te duur. Daar komt nog eens bij dat de economie nu al 8,5 procent is gekrompen, terwijl de grootste klap pas over 2 à 3 jaar te verwachten valt. De consumentenprijzen moeten dan ook omlaag. Daartoe aangezet door Den Haag moeten de prijzen van doodgewone producten van onze boeren omhoog. Kostprijstechnisch hebben ze daar best gelijk in, maar markttechnisch niet. Op een goed moment komt dan ook het punt waarop u zult besluiten zelfs oer-Hollandse producten toch maar te gaan importeren. Dat moment is dichterbij dan u zich op dit moment nog kunt voorstellen.
Deze column werd geschreven voor supermarktondernemers. De tekst verscheen eerder in de Levensmiddelenkrant.
Dit artikel afdrukken
Daar komt nog eens bij dat de overheid het in haar hoofd heeft gehaald dat extra eisen op het gebied van duurzaamheid het Nederlandse product aantrekkelijker maken voor buitenlandse kopers. Zij moeten als het ware alle druk op ons milieu en nog wat meer betalen, omdat dat beter voor de wereld zou zijn. Het is commercieel een malle gedachte, maar in Den Haag denken ze echt dat het zo werkt.
Omdat Nederland barstensvol energieverwerking en -opwekking, verkeer, bewoning, industrie en boerenproductie zit en we ook nog natuur willen, vliegen de kosten omhoogLogisch dat de boeren boos worden. Zij zien hun kostprijs verder de pan uitrijzen en zeggen - net als de overheid - dat de burger daar via de supermarkt voor moet betalen. De super wordt dus aangesproken. Die moet flink meer betalen, zeggen de boeren in koor met Den Haag. Wat ze allebei vergeten, is dat ze supers in de ons omringende landen moeten aanspreken. Dáár moeten burgers betalen voor het feit dat wij zo nodig van alles tegelijk op een postzegel aan de Noordzee willen blijven doen. Maar waarom zouden buitenlanders dat doen? Nog heel even en Poolse melk is even betrouwbaar en zelfs duurzamer dan Nederlandse, alleen wel stukken goedkoper om te maken.
Onze doorsneeboer krijgt niet te weinig, maar is te duur. Daar komt nog eens bij dat de economie nu al 8,5 procent is gekrompen, terwijl de grootste klap pas over 2 à 3 jaar te verwachten valt. De consumentenprijzen moeten dan ook omlaag. Daartoe aangezet door Den Haag moeten de prijzen van doodgewone producten van onze boeren omhoog. Kostprijstechnisch hebben ze daar best gelijk in, maar markttechnisch niet. Op een goed moment komt dan ook het punt waarop u zult besluiten zelfs oer-Hollandse producten toch maar te gaan importeren. Dat moment is dichterbij dan u zich op dit moment nog kunt voorstellen.
Deze column werd geschreven voor supermarktondernemers. De tekst verscheen eerder in de Levensmiddelenkrant.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Wat is het wereldbeeld achter dit verhaal? Wat zijn de nadelen van dit beeld? Alsof daling van de consumentenprijzen van voedsel (gemiddeld 8 % van het inkomen) veel effect heeft op het vrij besteedbaar inkomen van de consumenten.
Er zit geen wereldbeeld achter, Jan Harm. Het is een koele waarneming van de status quo, van wat er gebeurt en gaat gebeuren.
Het punt dat je maakt, is niettemin wel degelijk relevant at mij betreft: willen we dit zo laten gebeuren, c.q. waarom staan we erbij en laten we het zo gebeuren?
Bij het laatste deel van die vraag, stel ik me vooral de vraag waarom allerlei drammers (die de politieke agenda inmiddels sterk bepalen) het nog verder verergeren omdat Nederland uit een lange historie is ontstaan en niet willekeurig kan worden veranderd in een handomdraai. Om ook dat taboe maar te doorbreken (we zijn er de laatste dagen nogal sterk in vanaf Foodlog): ik denk aan de inmiddels hordes 'transitiemensen' die òf doelbewust óf uit commercieel-economische onnozelheid zich niet realiseren dat ze beter zouden kunnen nadenken over het effect van hun optreden, hun echte doelen en de besteding van hun energie.
#2, Dick, over die economische krimp die er gekomen is, wil je daarmee zeggen dat een klein waterbolletje, met een lipiden-envelop en daarin wat eiwitten, spikes genaamd (Het SARS-CoV2-virus), het onderliggende proces wat jij beschrijft, nog een duwtje heeft gegeven: "Dat moment is dichterbij dan u zich op dit moment nog kunt voorstellen."?
Het proces was inderdaad al veel langer gaande, Frank; zie deze tekst van mijn hand uit 2015.
Dat microscopisch kleine bolletje laat - mogelijk - een kwart tot een ruime derde van de bestaande economie verdampen zodat die zich opnieuw moet zetten (en zal waarschijnlijk Azië's greep op wereldeconomie versnellen); hoe groot het effect precies is, zullen we pas over een jaar 3 weten. Zelfs als het bij 10-15% blijft, is dat geen zetje maar een zet omdat een daarmee corresponderend deel van de koopkracht verdwijnt. Dat vertaalt zich direct in de prijs waarvoor voedseldetaillisten hun waar zullen willen aanbieden.
#2 "inmiddels hordes 'transitiemensen' die òf doelbewust óf uit commercieel-economische onnozelheid zich niet realiseren dat ze beter zouden kunnen nadenken over het effect van hun optreden, hun echte doelen en de besteding van hun energie."
Wat moet er zo nodig getransit worden, en hoe wordt de geldstroom daarmee beïnvloed? Met als interessant 'detail', inderdaad Frank Eric, de enorme impact die een corona virus heeft, al dan niet moedwillig. Voorlopig valt alles reuze mee volgens de reguliere media. Ik geloof er helemaal niets van. Niet voor Nederland, en al helemaal niet voor landen als India.
Intrigerend stukje tekst, vooral #4 na het artikel van 2015 (voor mijn tijd) gelezen te hebben. Ik begrijp daaruit dat het groot, groter grootst moet, totdat zelfs de meest fantastische innovaties niet meer helpen, het land op is. En wat dan?
En wat kan de geïnteresseerde consument nog doen? Ik lees op foodlog in commentaren zo nu en dan over mooie praktische boer-burger initiatieven, maar dat is voor de oplettende lezer.
Boerenmarkten zijn niet voor iedereen even makkelijk toegankelijk, door de boer zelf aan huis verkopen mwa... .