Al maanden is het hommeles tussen boeren en minister Schouten namens het kabinet. De boeren wilden een voermaatregel voor melkkoeien, waarmee ze zelf aan de knoppen zouden kunnen zitten van het voer dat ze hun dieren voorzetten (dat wordt door met met name veevoerspecialist Jan Dijkstra goed uitgelegd onder deze opinie). Het kabinet vertrouwt de boeren onvoldoende en wilde daarom ingrijpen tot in de voertrog zelf om er zeker van te zijn dat ze stikstofuitstoot besparen. Dat blijkt nu een stap te ver.
De Farmers Defence Force, Agractie Nederland en LTO Nederland draaien al maanden om elkaar heen om dé boerenpartij te zijn die de gehate veevoermaatregel van het kabinet van tafel krijgt. Dat punt blijkt vanmorgen te zijn gescoord door Agractie. Die organisatie mocht het nieuws brengen dat de maatregel van tafel is. Later meldde het ministerie dat de reductie in stikstofuitstoot gehaald zal gaan worden bij de varkenshouderij (zie het tweede kader hieronder). Volgens het ministerie is dat een administratieve kwestie. Toch zal de juridisch benodigde stikstofruimte nog ergens gehaald moeten, tenzij de nieuwe aanpak zou betekenen dat een half jaar heibel nergens voor nodig was. Waarschijnlijker lijkt een versnelde sanering van de varkenshouderij, zeker nu China zijn importen van buitenlands vlees beperkt.
Agractie laat in een zojuist verschenen persbericht weten:
In een gesprek wat wij zojuist voerden met het ministerie van LNV, is gebleken dat de voermaatregel, die op 1 september zou ingaan, van tafel is.
We zijn blij met dit nieuws, wat voor enorm veel veehouders een grote opluchting zal zijn.
Vanaf het moment ná het verschijnen van deze maatregel op 6 mei 2020 hebben wij veel overleg gevoerd met het ministerie en samen met andere partijen ons ingezet om het kabinet en ministerie ervan te overtuigen dat deze regeling niet acceptabel is.
Wij zijn blij dat ook ministerie en kabinet nu, mede wegens de droogte van afgelopen voorjaar en deze zomer, inzien dat stikstofreductie niet op deze manier behaald mag worden, met risico’s voor diergezondheid, vanachter de tekentafel.
Hoe verder in het stikstofdossier?
Het kabinet heeft zich een aantal doelen gesteld en bij wet vastgelegd, met betrekking tot vermindering van de stikstof emissie uit landbouw bronnen. Allereerst dienen de cijfers betrouwbaar en gevalideerd te zijn, zonder trucjes waarbij bijvoorbeeld uitstoot uit landbouw geheel anders wordt berekend en behandeld dan uitstoot uit verkeer of luchtvaart. In afstemming met alle andere partijen die vanuit de landbouw aan gesprekken met LNV deelnemen, zullen wij op basis van heldere uitgangspunten en doelen goed afgestemd onze koers bepalen.
We begrijpen hierbij ook de noodzaak tot bouw van woningen en voortgang van projecten, maar dit mag nooit leiden tot een inkomensverslechtering voor de boer of risico op dierenwelzijnsproblemen.
Van stap tot stap zullen wij, samen met de andere partijen, bezien of gesprekken in de goede richting gaan of dat verdere gesprekken geen nut hebben.
Problemen Corona
Herhaaldelijk heeft Agractie de problemen voor boeren, veroorzaakt door de maatregelen tegen verspreiding van het coronavirus, onder de aandacht gebracht van het ministerie.
Ook later deze week zal dit in een gepland gesprek opnieuw gebeuren.
Zonder andere sectoren te vergeten, denken we hierbij als voorbeeld aan de kalverhouders, melkveehouders en aardappeltelers. We roepen het ministerie op tot concrete stappen in overleg om de nood te verlichten en oplossingen te bieden die snel liquiditeit geven aan de bedrijven.
Actie Boerderijprijzen op 10 oktober zal hierop ook de aandacht vestigen. Noteer de datum in je agenda, meld je aan en doe mee!
Team Agractie Nederland
Morgen zou een kortgeding van de Stichting Stikstofclaim tegen de overheid dienen om de stikstofmaatregel van tafel te krijgen wegens onvoldoende onderbouwing. Die zaak lijkt nu irrelevant geworden.
Dit artikel afdrukken
Agractie laat in een zojuist verschenen persbericht weten:
In een gesprek wat wij zojuist voerden met het ministerie van LNV, is gebleken dat de voermaatregel, die op 1 september zou ingaan, van tafel is.
We zijn blij met dit nieuws, wat voor enorm veel veehouders een grote opluchting zal zijn.
Vanaf het moment ná het verschijnen van deze maatregel op 6 mei 2020 hebben wij veel overleg gevoerd met het ministerie en samen met andere partijen ons ingezet om het kabinet en ministerie ervan te overtuigen dat deze regeling niet acceptabel is.
Wij zijn blij dat ook ministerie en kabinet nu, mede wegens de droogte van afgelopen voorjaar en deze zomer, inzien dat stikstofreductie niet op deze manier behaald mag worden, met risico’s voor diergezondheid, vanachter de tekentafel.
Hoe verder in het stikstofdossier?
Het kabinet heeft zich een aantal doelen gesteld en bij wet vastgelegd, met betrekking tot vermindering van de stikstof emissie uit landbouw bronnen. Allereerst dienen de cijfers betrouwbaar en gevalideerd te zijn, zonder trucjes waarbij bijvoorbeeld uitstoot uit landbouw geheel anders wordt berekend en behandeld dan uitstoot uit verkeer of luchtvaart. In afstemming met alle andere partijen die vanuit de landbouw aan gesprekken met LNV deelnemen, zullen wij op basis van heldere uitgangspunten en doelen goed afgestemd onze koers bepalen.
We begrijpen hierbij ook de noodzaak tot bouw van woningen en voortgang van projecten, maar dit mag nooit leiden tot een inkomensverslechtering voor de boer of risico op dierenwelzijnsproblemen.
Van stap tot stap zullen wij, samen met de andere partijen, bezien of gesprekken in de goede richting gaan of dat verdere gesprekken geen nut hebben.
Problemen Corona
Herhaaldelijk heeft Agractie de problemen voor boeren, veroorzaakt door de maatregelen tegen verspreiding van het coronavirus, onder de aandacht gebracht van het ministerie.
Ook later deze week zal dit in een gepland gesprek opnieuw gebeuren.
Zonder andere sectoren te vergeten, denken we hierbij als voorbeeld aan de kalverhouders, melkveehouders en aardappeltelers. We roepen het ministerie op tot concrete stappen in overleg om de nood te verlichten en oplossingen te bieden die snel liquiditeit geven aan de bedrijven.
Actie Boerderijprijzen op 10 oktober zal hierop ook de aandacht vestigen. Noteer de datum in je agenda, meld je aan en doe mee!
Team Agractie Nederland
Morgen zou een kortgeding van de Stichting Stikstofclaim tegen de overheid dienen om de stikstofmaatregel van tafel te krijgen wegens onvoldoende onderbouwing. Die zaak lijkt nu irrelevant geworden.
In een Kamerbrief meldde de minister in de loop van de middag dat de besparing van stikstofemissies die via de melkveehouderij niet gerealiseerd kan worden, nu gehaald wordt uit de varkenshouderij. Reeds voorziene saneringen worden naar voren gehaald. Dat verwoordt de minister als volgt: Om toch te voorzien in de noodzakelijke stikstofruimte voor de woningbouw en de zeven MIRT-projecten, zal ik de beoogde stikstofruimte van 3,6 mol/ha/jr leveren vanuit de bestaande maatregel warme sanering van de varkenshouderij, waarvan al een deel voor 2020 gereserveerd was. Het kabinet heeft besloten om een deel van de opbrengst van de warme sanering – die bedoeld was voor het structurele pakket na 2020 – nu voor woningbouw en de zeven MIRT-projecten in te zetten. Het kabinet zal dit compenseren in het landbouwdeel van de structurele aanpak.
Het effect van de warme sanering varkenshouderij staat in het voorjaar van 2021 vast. Dit heeft tot gevolg dat de voorgenomen stikstofruimte wat later beschikbaar komt, maar gezien de doorlooptijden van vergunningaanvragen en overige procedures levert dit naar verwachting geen belemmeringen op om de bouw zoals gepland door te laten gaan. Wel is er sprake van een andere
ruimtelijke verdeling (minder in de Randstad, meer in de regio oost en zuid) dan het geval was geweest bij de veevoermaatregel. Daar staat tegenover dat de bouwdrempel die het kabinet voorzien heeft op heel Nederland betrekking zal hebben, ook op de Randstad. Daar komt bij dat de saneringsmaatregel zich beter leent voor het vergunnen van structurele depositie dan de veevoermaatregel, die immers in deze vorm van tijdelijke aard zou zijn.
Met die laatste zin zegt het ministerie dat het nu een betere, want duurzame regeling treft om de bouw vlot te trekken.
Het effect van de warme sanering varkenshouderij staat in het voorjaar van 2021 vast. Dit heeft tot gevolg dat de voorgenomen stikstofruimte wat later beschikbaar komt, maar gezien de doorlooptijden van vergunningaanvragen en overige procedures levert dit naar verwachting geen belemmeringen op om de bouw zoals gepland door te laten gaan. Wel is er sprake van een andere
ruimtelijke verdeling (minder in de Randstad, meer in de regio oost en zuid) dan het geval was geweest bij de veevoermaatregel. Daar staat tegenover dat de bouwdrempel die het kabinet voorzien heeft op heel Nederland betrekking zal hebben, ook op de Randstad. Daar komt bij dat de saneringsmaatregel zich beter leent voor het vergunnen van structurele depositie dan de veevoermaatregel, die immers in deze vorm van tijdelijke aard zou zijn.
Met die laatste zin zegt het ministerie dat het nu een betere, want duurzame regeling treft om de bouw vlot te trekken.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Agractie de scoop geven, sta er niet versteld van dat dit zelfs in heel de strategie van het ministerie zo is beslist afgelopen week. FDF mocht het zeker niet hebben vermoed ik en LTO en keer een beetje in een hoekje zetten kan volgende keer misschien ook wel eens handig uitkomen, die waren veel te rellerig laatste tijd, knikte niet meer netjes mee.
Benieuwd of de rekenmethode nog boven water komen, ben bang van niet, maar dat zou wel echt goed zijn voor de transparantie. Zouden ze zoveel durf hebben in Den Haag?
Ach Frank, maakt het uit wie het lukte de minister gezichtsverlies te laten lijden? Agractie en FDF zijn inderdaad tegenpolen. Waar die één poogt te verbinden (Agractie), poogt de ander te verdelen (FDF). Maar: zeker de laatste maand steunde Agractie de FDF en de Stichting Stikstofclaim die dichter bij de FDF staat.
In het ingewikkelde spel van het verdeelde boerenfront, werkt toch nog iets. Ook als is het misschien alleen maar omdat ze tot elkaar veroordeeld zijn.
Boerenbusiness ziet het zo: Stikstofclaim en Agri Facts wilden dat de minister met de onderbouwing van de voermaatregel over de brug kwam. Iets wat tot nu toe niet was gebeurd. Daardoor was het ook de vraag of de voermaatregel juridisch houdbaar was.
Kennelijk wil Schouten deze juridische toets niet ondergaan. Vanmiddag wordt een brief aan de Tweede Kamer verwacht waarin de bewindsvrouw tekst en uitleg geeft over het besluit. Zoals het er nu naar uitziet, heeft Schouten vooralsnog geen ander plan voorhanden.
Tegen de krachtvoerregeling is de afgelopen weken massaal protest gevoerd door vrijwel alle betrokken partijen en organisaties in de agrarische sector. Volgens een bron is het besluit puur en alleen genomen op basis van de nieuwe berekeningen en hebben de protesten hier geen enkele invloed op gehad.
De grote vraag is natuurlijk: wat nu?
Hoewel een vernieuwer, deed Frank Verhoeven een voorstel in een blad dat als FDF-achtig getypeerd zou kunnen worden: Stikstofaanpak moet over een andere boeg.
Frits van der Schans zei in een commentaar hier dat hij de maatregel van de minister een 6+ gaf, maar de uitvoering een 2. Welk voorstel heeft hij voor het 'nu verder'. Hij weet nl. ook dat er gekrompen moet worden en dat de boeren dat nou juist niet kunnen willen na alle investeringen die ze gedaan hebben.
Ik zou heel benieuwd zijn of boeren en adviseurs als Frits en Frank tot een outline kunnen komen (bijv. hier, als plek om te overtuigen en tussen de kampen in) waarmee ze vervolgens boeren en minister (straks betaald) bij elkaar kunnen brengen.
Dick, vond 't stuk in BB een best aardige analyse die wel eens aardig dicht bij de waarheid kan zitten.
Ook de Melkvee column van Frank Verhoeven al gelezen, heb te weinig detail kennis van voer, eiwitten en uitstoot om het inhoudelijk te kunnen beoordelen.
Maar leek mij aan de hand van zijn bedrag dat je kon verdienen een regeling die niet heel moeilijk zou moeten zijn, €4000 extra als je aan alles voldoet bij 800.000 kg melk. Niet veel geld zou ik zeggen.
Mij wordt van verschillende kanten gevraagd hoe zeker ik ervan ben dat Agractie die maatregel van tafel kreeg.
Zoals de kop op de EEN zegt - 'Agractie meldt overwinning' - gunt het ministerie Agractie het nieuws en daarmee ook de overwinning. Het ministerie had het nws tenslotte ook aan andere organisaties kunnen gunnen.
Wie kreeg de maatregel van tafel? Als je het helemaal platslaat is dat Jan Cees Vogelaar 1 met de dierenartsen geweest.
En de boeren weten voortaan dat actievoeren loont. Tel uit je winst, zou ik de rest van Nederland willen zeggen. De puinbende in de verhoudingen gaat nog lang door.
Ook div. stikstofkundige milieumensen waren tegen deze flutshowvoermaatregel. Johan Vollenbroek sprak niet voor niets de FDF-boeren toe in de Bilt vanaf het scherm. Dat Frank Verhoeven, die op meer dan goede voet staat met 'de stikstofprofessor' JW Erisman dit schrijft, maakt dat het ministerie haar knopen moest gaan tellen. De druk van de dierenartsen, JC Vogelaar en zijn clubs al dan niet met steun van alles en iedereen maakte de maatregel ridicuul.
Het was een mooie gelegenheidscoalitie tegen de Staat (vnl. pre-Corona-denkende Rutte en de patjepeej-eeuwige groeiadapten) die 75.000 huizen (voor wie in de intensieve mensenhouderij?) wil bouwen, snelwegen wil aanleggen, vliegvelden openen, etc.....