Uit de deze week verschenen Publicatie Zuivel in Cijfers 2019 blijkt dat het aantal melkveebedrijven in Nederland in 2019 met meer dan 4% gedaald is naar 16.260. "De melkproductie daalde met 0,7% tot een volume van net onder de 14 miljard kilo. De teller van het aantal melk- en kalfkoeien stond begin april op 1,58 miljoen, 44.000 (-3%) minder dan in 2018. De gemiddelde melkgift per koe kwam ruim 2% hoger uit op 8.870 kilo per koe," aldus Boerderij. De melkveestapel kromp in 2019 voor het derde jaar op rij.
Volgens FrieslandCampina (RFC), het grootste zuivelbedrijf van Nederland, zal het aantal melkveehouders nog veel harder gaan krimpen. FrieslandCampina verwacht, op basis van een studie die RFC samen met onder meer Wageningen University & Research (WUR) liet doen naar het aantal melkveehouders en de melkproductie nu en in de toekomst, dat het aantal melkveehouders tot 2030 met 33% daalt, van 15.000 tot 10.000. Het aantal koeien gaat met 10% dalen, maar de melkproductie per koe stijgt met 10%, zodat de totale melkproductie op peil blijft. "Er zullen, in de visie van de zuivelcoöperatie, kortom minder boeren zijn die veel intensiever werken dan nu het geval is," schrijft het Financieele Dagblad.
'Een nieuw verbond'
"De polarisatie van het afgelopen jaar is heel erg," zegt FrieslandCampina-ceo Hein Schumacher. "Als bedrijf hebben we niets aan die polarisatie." Die ging zelfs zo ver dat FrieslandCampina zich vorig jaar moest terugtrekken uit het overleg met het ministerie over de stikstofproblematiek. "Nederlands grootste agrarische coöperatie was daarmee monddood gemaakt middenin het heftigste landbouwdebat in decennia," schrijft het FD. Om de stikstofcrisis op te lossen, wil Schumacher terug naar samenwerking in de keten. "Nederland werd van oudsher bewonderd in de wereld om de gouden driehoek van overheid, academici en bedrijfsleven. Die drie moeten weer met elkaar gaan samenwerken." Keurentjes vult aan: "We moeten met elkaar weer een nieuw verbond sluiten."
Dat is nodig, wil FrieslandCampina zijn ambitie realiseren om over tien jaar de wereldwijde leider te zijn in voedingsrijke, duurzame zuivelproducten. "De duurzaamste zuivelproducent ter wereld," zegt Keurentjes. Daarvoor moet de hele Nederlandse melkveehouderij verder concentreren, tot grotere bedrijven met meer koeien en een schaalgrootte om te investeren in technologische oplossingen voor de uitstoot van stikstof en broeikasgassen. Een belangrijke rol is in het nieuwe verbond weggelegd voor de Kringloopwijzer. Schumacher: "Wij zijn het enige zuivelconcern in de wereld dat zijn CO₂-voetafdruk en mineralengebruik voor zijn melk kan berekenen. Heel veel klanten vragen ons hun CO₂-voetafdruk te helpen verminderen. Dat is de toekomst."
'Melk is goud'
Basis voor die toekomst is en blijft vaderlandse melk, zeker de komende 10 jaar. "Er blijft een grote rol weggelegd voor de export van producten uit Nederlandse melk," zegt Schumacher. "De komende tien jaar blijft Nederlandse melk voor 80% de grondstof voor FrieslandCampina." Het zuivelconcern zet zwaar in op verwaarden van die grondstof. "Van basiszuivel naar kindervoeding, medische voeding, ouderenvoeding en sportvoeding. We zijn voortdurend bezig dat assortiment te upgraden. Voor de groei zetten we de komende tien jaar bijvoorbeeld in op kindervoeding en hoogwaardige ingrediënten."
Halfjaarcijfers
FrieslandCampina zag de omzet in de eerste zes maanden van 2020, ondanks de ongekende marktomstandigheden, vrijwel gelijk blijven op €5,6 miljard. De winst kelderde met 37,2% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar tot krap €110 miljoen, aldus Boerenbusiness. Volgens FrieslandCampina heeft dat te maken met het feit dat er meer wordt verdiend aan zuivelproducten die buitenshuis geconsumeerd worden en dat viel door de lockdowns in veel landen weg. Ook lieten de prijzen van basis-zuivel in veel landen een veer, terwijl de kosten, voor bijvoorbeeld containertransport overzee, hard opliepen. "Ook de verkopen van de winstgevende kindervoedingbusiness in Hongkong liepen terug als gevolg van de dichte grenzen met China", zegt CEO Hein Schumacher.
Kostenbesparing
Om de ambities waar te kunnen maken, gaat FrieslandCampina "nóg meer op de kleintjes letten", schrijft Boerenbusiness. Het zuivelconcern werkt aan een plan waarbij de hele organisatie, inclusief de supply chain, van A tot Z wordt doorgelicht en de kostenstructuur wordt aangepakt. Het concern besloot al een streep te zetten door de bouw van een nieuwe fabriek in Groningen, en de kaasfabriek in Rijkevoort te sluiten.
Dit artikel afdrukken
Er zullen, in de visie van de zuivelcoöperatie, kortom minder boeren zijn die veel intensiever werken dan nu het geval isIn een interview met die krant leggen ceo Hein Schumacher en coöperatiebestuursvoorzitter Frans Keurentjes uit hoe dit toekomstbeeld - en het bijbehorende tienjarenplan - overeind kan blijven in het huidige maatschappelijke klimaat. Het botst immers zowel met de ambities van boeren, die van geen krimp willen weten, als met die van milieugroepen en politici die streven naar een minder intensief agrarisch grondgebruik.
'Een nieuw verbond'
"De polarisatie van het afgelopen jaar is heel erg," zegt FrieslandCampina-ceo Hein Schumacher. "Als bedrijf hebben we niets aan die polarisatie." Die ging zelfs zo ver dat FrieslandCampina zich vorig jaar moest terugtrekken uit het overleg met het ministerie over de stikstofproblematiek. "Nederlands grootste agrarische coöperatie was daarmee monddood gemaakt middenin het heftigste landbouwdebat in decennia," schrijft het FD. Om de stikstofcrisis op te lossen, wil Schumacher terug naar samenwerking in de keten. "Nederland werd van oudsher bewonderd in de wereld om de gouden driehoek van overheid, academici en bedrijfsleven. Die drie moeten weer met elkaar gaan samenwerken." Keurentjes vult aan: "We moeten met elkaar weer een nieuw verbond sluiten."
Dat is nodig, wil FrieslandCampina zijn ambitie realiseren om over tien jaar de wereldwijde leider te zijn in voedingsrijke, duurzame zuivelproducten. "De duurzaamste zuivelproducent ter wereld," zegt Keurentjes. Daarvoor moet de hele Nederlandse melkveehouderij verder concentreren, tot grotere bedrijven met meer koeien en een schaalgrootte om te investeren in technologische oplossingen voor de uitstoot van stikstof en broeikasgassen. Een belangrijke rol is in het nieuwe verbond weggelegd voor de Kringloopwijzer. Schumacher: "Wij zijn het enige zuivelconcern in de wereld dat zijn CO₂-voetafdruk en mineralengebruik voor zijn melk kan berekenen. Heel veel klanten vragen ons hun CO₂-voetafdruk te helpen verminderen. Dat is de toekomst."
'Melk is goud'
Basis voor die toekomst is en blijft vaderlandse melk, zeker de komende 10 jaar. "Er blijft een grote rol weggelegd voor de export van producten uit Nederlandse melk," zegt Schumacher. "De komende tien jaar blijft Nederlandse melk voor 80% de grondstof voor FrieslandCampina." Het zuivelconcern zet zwaar in op verwaarden van die grondstof. "Van basiszuivel naar kindervoeding, medische voeding, ouderenvoeding en sportvoeding. We zijn voortdurend bezig dat assortiment te upgraden. Voor de groei zetten we de komende tien jaar bijvoorbeeld in op kindervoeding en hoogwaardige ingrediënten."
Halfjaarcijfers
FrieslandCampina zag de omzet in de eerste zes maanden van 2020, ondanks de ongekende marktomstandigheden, vrijwel gelijk blijven op €5,6 miljard. De winst kelderde met 37,2% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar tot krap €110 miljoen, aldus Boerenbusiness. Volgens FrieslandCampina heeft dat te maken met het feit dat er meer wordt verdiend aan zuivelproducten die buitenshuis geconsumeerd worden en dat viel door de lockdowns in veel landen weg. Ook lieten de prijzen van basis-zuivel in veel landen een veer, terwijl de kosten, voor bijvoorbeeld containertransport overzee, hard opliepen. "Ook de verkopen van de winstgevende kindervoedingbusiness in Hongkong liepen terug als gevolg van de dichte grenzen met China", zegt CEO Hein Schumacher.
Kostenbesparing
Om de ambities waar te kunnen maken, gaat FrieslandCampina "nóg meer op de kleintjes letten", schrijft Boerenbusiness. Het zuivelconcern werkt aan een plan waarbij de hele organisatie, inclusief de supply chain, van A tot Z wordt doorgelicht en de kostenstructuur wordt aangepakt. Het concern besloot al een streep te zetten door de bouw van een nieuwe fabriek in Groningen, en de kaasfabriek in Rijkevoort te sluiten.
Uit de Publicatie Zuivel in Cijfers van ZuivelNL:
- Als gevolg van de fosfaatwetgeving is er sinds 2017 nauwelijks meer groeiruimte voor melkveebedrijven. In 2019 telde Nederland 6.200 melkveehouders met meer dan 100 melkkoeien, ruim 800 minder dan in 2016. Tot en met 2016 was er sprake van een structurele toename in het aantal bedrijven in deze grootteklasse.
- Nederlandse zuivelondernemingen verwerkten in 2019 naar schatting 13,85 miljard kilo melk, iets meer dan in 2018. Meer melk werd gebruikt voor de productie van kaas en niet-mager melkpoeder. De kaasproductie nam in 2019 met ruim 1% toe tot een volume van 891 miljoen kilo. Nederland is hiermee goed voor circa 4% van de mondiale kaasproductie.
- De totale uitvoerwaarde nam in 2019 met ruim 2% toe tot een bedrag van meer dan € 7,8 miljard. Deze toename is vooral toe te schrijven aan de productgroep kaas, waar een stijging werd gerealiseerd van ruim 200 miljoen naar € 3,7 miljard (+6%). De stijging was het resultaat van zowel hogere prijzen als een hoger volume.
- De EU is structureel de belangrijkste afzetregio voor Nederlandse zuivelproducten. In 2019 was de intrahandel goed voor ruim € 5,6 miljard, bijna driekwart van de totale uitvoerwaarde. België, Duitsland en Frankrijk zijn met een gezamenlijk aandeel van ruim 70% de belangrijkste afzetmarkten.
- Het Nederlandse aandeel in de wereldhandel bedroeg bijna 5%. Hiermee behoort Nederland tot de top-5 van grootste zuivelexporteurs in de wereld, samen met Nieuw-Zeeland, Verenigde Staten, Wit-Rusland en Duitsland.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik lees hier veel reacties over wat men denkt wat RFC wil. Maar het gaat erom wat RFC verwacht naar de toekomst toe. En dat is niet zo moeilijk om te bedenken want de autonome ontwikkeling in de sector gaat gewoon door. En dat houdt in dat er jaarlijks bedrijven zullen stoppen en deze productieruimte wordt overgenomen door collega's die blijven groeien.
#7 , die partijen willen minder dieren per boer. Ik geloof niet dat er een partij in Nederland is die meer boeren wil. Maakt overigens ook niet uit, het aantal agrarische bedrijven loopt alleen maar terug, wat je er ook van vindt.
Greenpeace kwam met dat plan geloof ik. Ze hadden wel een gat van 42 miljard in hun begroting om het te realiseren.
Intensiveren om te verduurzamen. Ofwel, minimaliseren van verspilling door de productie van bedrijven (en bijbehorende dieren) nog efficiënter te maken. Als je het heel rationeel bekijkt is het geen gekke invalshoek.
En toch denk ik niet dat dit verhaal het lekker gaat doen op een pak melk.
Ik vind dat de minima een beter besteedbaar inkomen moeten krijgen, volgens mij moet dat lukken door de uitkering te korten dan stimuleer je ze om meer te gaan werken en wordt hun inkomen groter.
De landbouw visie/logica even op een ander terrein geprojecteerd, het klinkt hier een stuk minder sympathiek maar het is ongeveer van hetzelfde niveau.