Ondanks een lagere omzet boekte Unilever 10% meer winst ten opzichte van de eerste helft van 2019. Het bedrijf ging voor de coronapandemie nog uit van een omzetgroei van 3% in 2020, maar dat lijkt vooralsnog onhaalbaar. In het eerste halfjaar daalde de omzet met -0,1%. Ondanks die daling doet het bedrijf het beter dan voorspeld.

CEO Alan Jope spreekt van de “ware kracht van Unilever” die tot uiting kwam in het eerste halfjaar van 2020. “We hebben de veerkracht van de onderneming aangetoond - in onze portfolio, in een voortdurende verbetering van onze operationele uitmuntendheid en in onze financiële positie - en we hebben nieuwe niveaus van wendbaarheid ontsloten om in te spelen op ongekende schommelingen in de vraag.” De handzepen (zoals Dove en Lifebuoy), de schoonmaakmiddelen (zoals Cif) en de bleekmiddelen deden het prima vanwege Corona. Dat gold al helemaal voor de desinfecterende handgels. In het pre-corona tijdperkt maakte Unilever die in bescheiden volumes op twee lokaties. Inmiddels gaat het om zestig verschillende plekken. Omdat mensen voornamelijk thuis aten, deden ook de kant-en-klaarmaaltijden van Knorr het goed, evenals de mayonaise van Hellmann’s en de ijsjes-voor-thuis van Magnum en Ben & Jerry’s.
Afgelopen halfjaar was ook het moment dat Unilever definitief besloot om – op papier – naar Londen te verhuizen.

Thee
Ondanks de meevallende resultaten heeft Unilever besloten om zijn theedivisie grotendeels - met name de zwarte thee - te verkopen. In januari werd aangekondigd dat Unilever de prestaties van zijn zorgenkind ging evalueren. Uit het strategisch overzicht blijkt nu dat de theeactiviteiten een blok aan het been zijn voor snelle groei, dus gaat deze tak in de etalage. Beleggers zijn daar blij mee – het aandeel Unilever steeg donderdagochtend met 7%.

Niet alle thee staat te koop. De theeactiviteiten in India en Indonesië blijven in handen van Unilever, evenals de samenwerkingsverbanden met PepsiCo rondom Lipton ijsthee. De overige activiteiten, goed voor een omzet van €2 miljard in 2019, moeten in 2021 zijn afgesplitst. Het is onbekend wat de vraagprijs is voor deze theeonderdelen. De één euro die het Nederlandse, idealistische theebedrijf Frank About Tea bood, is naar verwachting te weinig.

Strategie
De strategie van Unilever is gebaseerd op een portfolio van 'eilandjes'. De multinational stoot zijn oude, wat stoffigere merken die niet meer groeien af om budget vrij te maken voor hippe startups die inmiddels die serieuze bedrijven beginnen te worden. Voorbeelden hiervan zijn Ben & Jerry's en de Vegetarische Slager. Het ijs van de eerste is onverminderd populair en wordt zelfs (buiten de supermarktkanalen om) aan huis geleverd. De kleine merken groeien onder de vleugels van Unilever uit tot merken van formaat, tot ze niet meer snel genoeg groeien. Dan mag een ander ze hebben. Dat lijkt nu ook met thee te gebeuren.
Dit artikel afdrukken