Met die eenvoudige zin zou de vandaag gepubliceerde policy brief van het Planbureau voor de Leefomgeving over de verduurzaming het voedselconsumptie kunnen worden samengevat.
Om duurzamer en gezonder te eten, is het nodig om ingesleten alledaagse voedselroutines te veranderen, zegt de studie Voedselconsumptie veranderen. Het PBL identificeert zeven bouwstenen voor beleid die duurzamere en gezondere voedselroutines kunnen bevorderen. Kern van de gedachte achter alle elementen is dat de consument het niet alleen kan. Alleen in samenwerking met ketenpartijen zoals supermarkten, horeca en voedingsmiddelenproducenten, influencers en overheden is de consument in staat om zijn eetpatroon stap voor stap te veranderen.
De facto adviseert het PBL cultuurverandering door middel van marketingtechnieken. Culturen zijn het resultaat van lange tradities die na de intrede van massaal ingezette reclametechnieken zich kunstmatig zijn gaan vormen en mensen toenemend hebben losgemaakt van hun cultureel gevormde wortels. In haar boek No logo pleitte de bekende Amerikaanse cultuurcritica Naomi Klein nadrukkelijk tegen deze 'plastic' vorm van cultuurvorming.
PBL - Voedselconsumptie veranderen
Om duurzamer en gezonder te eten, is het nodig om ingesleten alledaagse voedselroutines te veranderen, zegt de studie Voedselconsumptie veranderen. Het PBL identificeert zeven bouwstenen voor beleid die duurzamere en gezondere voedselroutines kunnen bevorderen. Kern van de gedachte achter alle elementen is dat de consument het niet alleen kan. Alleen in samenwerking met ketenpartijen zoals supermarkten, horeca en voedingsmiddelenproducenten, influencers en overheden is de consument in staat om zijn eetpatroon stap voor stap te veranderen.
De facto adviseert het PBL cultuurverandering door middel van marketingtechnieken. Culturen zijn het resultaat van lange tradities die na de intrede van massaal ingezette reclametechnieken zich kunstmatig zijn gaan vormen en mensen toenemend hebben losgemaakt van hun cultureel gevormde wortels. In haar boek No logo pleitte de bekende Amerikaanse cultuurcritica Naomi Klein nadrukkelijk tegen deze 'plastic' vorm van cultuurvorming.
Nog kortere samenvatting: "eet meer meuk".
Die club schrijft wel meer onzin wat achteraf weer achterhaald wordt
Toch begint de indoctrinatie wel zorgwekkende vormen aan te nemen, eerst waren het wat fanatiekelingen maar hoe langer hoe meer adviesorganen laten zich leiden door de deugterreur.
Ik heb het ooit wel eens als grap geopperd maar ik ben bang dat het tijd wordt om het recht op een leven als omnivoor in de grondwet vast te leggen.
Onderschat het niet. Onder het motto "duurzaam" en "goed voor de planeet", wordt het idee van "plant-based" wereldwijd sterk gestimuleerd. Ik krijg sterk de indruk dat daar veel geld, heel veel geld, achter zit. Niet verwonderlijk: er is veel te verdienen aan dat spul.
Ze hersenspoelen maar een end weg.
Wie de consument anders wil laten eten moet van goede huize komen.
VC probeert dat al jaren, maar die staat niet in het rijtje? Of valt VC onder 'overheden'?