Het besluit komt als verrassing, al hing het al even in de lucht, schrijft Het Nieuwsblad. De mondkapjesplicht zou oorspronkelijk pas volgende week in de Nationale veiligheidsraad worden besproken. De afgelopen dagen werd de druk langzaam opgevoerd. De Belgische regering ging overstag nadat ook de Hoge Gezondheidsraad in een donderdagochtend gepresenteerde rapport het verplicht dragen van een mondmasker in winkels aanbeval. De bekende Belgische viroloog Marc Van Ranst is blij met de maatregel en noemt het een kwestie van voortschrijdend inzicht. “Je voelde het momentum groeien, en nu was de tijd rijp.”

De mondkapjesplicht geldt voor een lange lijst openbare gelegenheden waar veel mensen samenkomen, zoals winkelcentra, supermarkten, bibliotheken, musea, gebedshuizen en bioscopen. De lijst kan in de toekomst aangepast worden, afhankelijk van de ontwikkeling van het coronavirus. Mensen die de nieuwe maatregel niet naleven, kunnen strafrechtelijk vervolgd worden. Supermarkten en winkels die herhaaldelijk de regels overtreden, riskeren een sanctie of zelfs sluiting.

Geen agentje spelen
Supermarkten hebben geen problemen met de invoering van de mondkapjesplicht, maar voelen zich uiterst ongemakkelijk omdat zij moeten opdraaien voor het al dan niet naleven van de maatregel. Die verantwoordelijkheid moet bij de overheid liggen, vinden zowel Colruyt Group als Delhaize. Het personeel staat al onder zware druk door de omstandigheden en de supermarktketens zien het niet zitten om ook nog eens als politieagent op te moeten treden.

Handelsfederatie Comeos stelt zich ook op het standpunt dat de klant verantwoordelijk moet zijn en niet de winkel. “Juridisch hebben we vandaag de dag niet de mogelijkheid om klanten fysiek tegen te houden die geen mondmasker dragen of om iemand die geen mondmasker draagt, aan de deur te zetten”, aldus CEO Dominique Michel. Bovendien spoort klantonvriendelijk handhavend optreden niet met de commerciële doelen van de retail.

Weigeraars
Maar wat als klanten mondmaskers weigeren? In Amerika gingen al verschillende video's viraal van klanten die weigeren om gezichtsbedekkingen te dragen. Vanuit de overweging 'het is tegen de grondrechten van burgers' tot ronduit agressief gedrag. Werknemers en andere klanten kunnen zo in een lastige of onveilige situatie terechtkomen.

Het is nog niet duidelijk of winkeliers klanten dan moeten weigeren. Delhaize geeft aan klanten er op te zullen wijzen en het één keer vriendelijk te zullen vragen. "Daarna bellen we de politie", aldus een woordvoerder. Om klanten te wijzen op de mondkapjesplicht zullen supermarkten opnieuw personeel aan de ingang posteren, terwijl ze net waren begonnen die maatregel af te bouwen.

De nieuwe regel leidt, hoe dan ook, tot duidelijkheid. Het moet, punt. Ook kan de mondkapjesplicht angst en bezorgdheid bij het personeel verminderen.


Op social media klinkt zowel gejuich als kritiek op de verplichting. De vraag is of het de lokale economie zal raken. Vorige week bleek uit onderzoek dat 77% van de Belgen het dragen van een mondkapje in de supermarkt verplicht wilde stellen. Of hetzelfde geldt voor andere soorten openbare gelegenheden is de vraag. Zo vragen bioscopen zich af hoe dat nu moet met popcorn en ander snoepgoed tijdens de film. Dat is, naast het kaartje, een belangrijke inkomstenbron van bioscopen.

Dit artikel afdrukken