Dat zegt Jos Verstraten, melkveehouder in Sint Anthonis (Noord-Brabant) en boerenbestuurder (LTO Melkveehouderij). Deze opinie schreef hij op persoonlijke titel.
Ruim een jaar geleden kwam onze economie tot stilstand dankzij een uitspraak van de rechter die inhield dat wij met onze economische ontwikkeling te weinig rekening gehouden hebben met de gevolgen voor natuur. Een directe bedreiging voor de op korte termijn geplande woningbouwprojecten ( 75.000 huizen) en asfalt (7 wegtracés) waarvoor geen vergunning meer afgegeven kon worden. De commissie Remkes schreef ‘Niet alles kan’, maar dat moest toch nog wel kunnen volgens Den Haag in het ‘algemeen belang’.
Daarom besloot het kabinet afgelopen december tot een zogenaamde ‘spoedwet’ om er stikstofruimte voor op te halen. Ten eerste door de snelheid op de snelwegen overdag te verlagen naar 100 voor de 8 miljoen auto’s die Nederland telt en ten tweede door het verlagen van het aandeel eiwit in het veevoer van 1,5 miljoen koeien. Op zich niet vreemd aangezien ze alle twee bijdragen aan de uitstoot. Kilometervreters moesten voortaan wat eerder van huis, maar het brandstofverbruik daalt. Voor de tweede maatregel was de uitwerking tijdens het aannemen van de spoedwet nog niet duidelijk, alleen het doel. De meerderheid van de Tweede Kamer stemde in met de spoedwet.
Kamer tekende bij het kruisje
De eerste maatregel werd ingevoerd in maart. Er moesten alleen nog nieuwe borden gemaakt en geplaatst worden. De tweede vroeg meer tijd. Ga er maar aanstaan: hoe stop je minder eiwit in een koe en hoe controleer je of boeren zich houden aan de afspraken? Boeren en politiek kwamen er niet uit.
De vraag die niet gesteld is: past het in onze samenleving om zonder enige vorm van tegemoetkoming voor het algemeen belang een maatregel bij 16.000 melkkoeienbezitters neer te leggen die negatief voor hun dieren en hun portemonnee uitwerkt?
Bouw je een democratie op basis van het zorgen voor meerderheden of de zorgen van minderheden?
Boeren zien de zorgen van meerderheden voorgaan. Tel daarbij op dat de rekenmethodieken om de schade aan natuur te berekenen dierenstikstof om beleidsmatige redenen erger vinden dan mensenstikstof.
Een paar honderd euro per woning
Het staat buiten kijf dat ook wij boeren om bestaansrecht in Nederland te houden een bijdrage moeten leveren aan het terugdringen van de stikstofuitstoot. Reduceren voor de natuur is een gemeenschappelijke opgave. Alle sectoren aan de bak luidt het advies aan de regering van Remkes. Maar reduceren zodat andere sectoren kunnen uitbreiden is van een andere orde, al helemaal als dat ook nog vanwege ‘juridische borging’ tot in de praktijk onwerkbare regels leidt waarvoor de rekening bij een kleine minderheid terechtkomt.
De ontstane impasse kun je ook oplossen door de stikstofruimte van stoppende boeren op te kopen. Dat kost maar een paar honderd euro per woning. De provincie Brabant koos stiekem al voor zo’n deal door boeren uit te kopen om logistiek park Moerdijk te kunnen realiseren. Dat was niet netjes, maar de boeren bleven niet met lege handen achter.
Tumult in Zeeland deed minister Schouten van Landbouw besluiten een werkbezoek af te breken omdat protesterende boeren de weg blokkeerden. Een en ander op advies van de politie die vreesde voor ongeregeldheden. Boeren hadden ontdekt dat de minister een werkbezoek zou brengen aan een aantal boerderijen in de provincie in verband met de droogte. Ze bezocht slechts één locatie.
En hoe ze zijn opgepakt. Met een groots overdreven machtsvertoon....een colonne aan ME bussen om mensen die zich na een actie verzameld hadden bij een bedrijf op te pakken als ware het de grootste criminelen.
— Mia Jaspers-Janssen (@Usmie56) July 8, 2020
Deze massa arrestatie gaat alle perken te buiten. Pure intimidatie!
Agractie roept het ministerie van Carola Schouten en de politie op om wijs te zijn. In een persbericht schrijft de organisatie:
De ontwikkelingen van de afgelopen dagen baren ons ernstige zorgen. In diverse provincies zijn verboden voor demonstraties met landbouwvoertuigen van kracht. Dit versterkt bij boeren het gevoel niet gehoord en geaccepteerd te worden. Demonstreren met trekkers en landbouwvoertuigen is een geoorloofde manier van demonstreren, omdat landbouwvoertuigen gewoon toegestaan zijn op de openbare weg.
Daarnaast is nog geen enkele communicatie geweest vanuit politiek Den Haag of het ministerie van LNV over de reden van deze acties. Wij begrijpen dat dit voor boeren niet te accepteren is.
De landelijke politietop heeft deze week bij ons aangegeven dat er harder opgetreden zal gaan worden bij demonstraties. Hierop hebben wij bij hen aangegeven dat ze aan openbaar bestuur door moeten geven dat er een oplossing moet komen voor deze situatie. We merken dat de emotie bij boeren inmiddels zo hoog is opgelopen, dat de demonstraties niet zullen stoppen voor er een oplossing is. Deze boodschap hebben we ook overgebracht aan meerdere politieke partijen en het ministerie van LNV. We rekenen er op dat hier binnen enkele dagen reactie op komt.
Dat er vanmorgen de confrontatie is opgezocht door de politie, in plaats van te zoeken naar mogelijkheden om de situatie te de-escaleren, betreuren wij zeer. Hierdoor zal de kans op verdere escalatie de komende periode alleen maar toenemen.
Wij roepen politie en openbaar bestuur op hun verstand te gebruiken, vreedzame demonstraties niet te hinderen en stappen te zetten om tot een realistisch beleid te komen, waarbij onze diergezondheid níet in de waagschaal gesteld wordt.
Zo’n 15 politie- en ME-bussen en auto’s rijden het terrein van een loonbeleid in Wijster op. Minimaal 10 auto’s en bussen staan nog stand by #boerenprotest pic.twitter.com/PsfNldT1ue
— Jasmijn Wijnbergen (@Jnwijnbergen) July 8, 2020
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Jos een groep ondernemers hebben in aanloop naar haar visie document bij Carola voorgesteld, en er een uitgebreid voorstel voor neergelegd, om de vragende partij te laten betalen voor aan de biedende partij.
Middels een pilot wilden we aantonen dat de sector met die middelen de oplossing kan realiseren.
Wetenschappers van naam en faam ondersteunen deze gedachtegang, dat weet Carola maar ze wil er niets van weten.
Is het raar dat de sector argwanend wordt, deze bewindsvrouw niet meer vertrouwd als ze niet inhoudelijk reageert, zoals ze wel beloofd heeft?
Krijgen steeds meer mensen het gevoel dat ze door deze overheid in de maling genomen worden?
Kijk maar eens naar de uitglijders van ondeskundig handelen wat ons heel veel euro's gaat kosten. En de kleine kwetsbare mensen en agrariërs hebben zo langzaam aan in de gaten dat zij het gelach gaan betalen.
Arnold, welke wetenschappers? Noem eens namen en hou op met het suggereren van bolle flauwekul en onzinvragen vanuit de flauwekul autoriteit die je immer referentieloze suggesties claimen.
#1 Arnold: Je vraagt of steeds meer mensen het gevoel krijgen dat we door onze overheid in de maling genomen worden?
Ik heb sterk het gevoel dat w steeds verder afstormen op een dictatuur en politiestaat, het DDR van voor de muur bijv. Vandaar dat in Duitsland de protesten veel harder en groter zijn, zij hebben die ervaring van de muur nog, wij niet, tot we erin zitten en er niet meer uit kunnen. De politiek is gewoonweg de weg volledig kwijt en slaat overal in het wilde weg om zich heen, in dit geval van demonstraties, vreedzame tochten enz door ME in te zetten. Let wel, er waren ook kinderen bij die boeren die ze opgepakt hebben.
Politie en ME moet eens gaan nadenken waar ZIJ mee bezig zijn. Goed, het is hun werk, maar voor welke toekomst doen ze dat werk? Het zijn hun (klein)kinderen waar ze die toekomst voor maken door mee te doen met hun bazen, dus hun werk uit te voeren, terwijl het daar misschien alleen maar slechter door kan worden. Ook zij kunnen straks misschien geen eten meer kopen......
Jos,
Ik begrijp beter en beter dat jij als individuele boer met een opinie op Foodlog je nek uitsteekt. Daarvoor veel waardering.
Aangaande de invoering van 100km wil ik toch wat zaken aanstippen:
1) Kilometervreters moesten voortaan wat eerder van huis, maar het brandstofverbruik daalt.
Staat daar in landbouw vertaald: Vooral de grote uitstoters ondervinden de gevolgen van de verandering. Dat is gewoon een gevolg en daarmee basta.
2) Iedereen weet dat het ene auto type een ander verbruik per km heeft dan een ander type. Velen weten ook dat het verbruik per 100km opgegeven door de fabrikant opgegeven niet overeenkomt met het werkelijk verbruik in de praktijk. Je staat toch echt even eerder bij de benzine pomp. En zijn er geen wezenlijke brandstofverschillen? En toch moet iedereen nu 100km per uur rijden.
De boeren kwamen er niet uit met de politiek, nee duh,
a) Ik ben het niet eens met het generieke gemiddelde waarmee gerekend wordt. ( de opgave van verbruik door de fabrikant in het boekje) (forfaits van een melkkoe)
b) Die beginnen over ik heb andere brandstof dan Pietje ( Holstein Frisian koe versus jersey koe)
c) Mijn koeien stoten minder uit dan dat in het boekje staat ( BEX, KLW en nog een afkorting sinds kort?)
Persoonlijk rijdt ik een Toyota Prius hybride. Die zat op 5liter benzine per 100kg. In de maand juni is dat vaak 4,8liter per 100kg vanwege de meest ideale weersomstandigheden* qua temperatuur max en min. Afgelopen maand was mijn verbruik 4,4 (zelfs 4,3 soms) per 100km. Dus ja er is sprake van een daling**.
Vraag is echter wel was het niet beter, eerlijker?, geweest als de overheid eerst alle auto's had aangepakt die meer dan 5,5 liter benzine verbruiken per 100km? Had het niet veel eerlijker geweest als op z'n minst voor categorieën als deze extra maatregelen getroffen zouden worden? Bijv. een uitfaseringsplan? en/of extra accijns op brandstof opdat grootverbruikers meer geraakt worden in de portemonnee? Het is toch zot dat SUV verkoop gewoon doorgang kan en mag vinden en zelfs lijkt te groeien .
Je zou kunnen zeggen: Ik heb geïnvesteerd in een hybride auto. Wat heeft die investering me opgeleverd bij invoering van deze maatregel? Ook ik ben de 130km kwijt net als degene die niet geïnvesteerd hebben?
Aan boeren meelezers vraag ik: Wat adviseren jullie de automobilisten?
Uit frustratie van oneerlijkheid alle plattelandswegen blokkeren waarover agrarisch transport plaatsvind om een statement te maken richting de overheid?
* in juni heb ik de climate control weinig aanstaan. De verwarming gebruik ik sowieso zelden, het is vooral airco gebruik op warme (zomer)dagen.
** Een grotere daling nog dan ik had verwacht overigens. Anderzijds heb ik in % meer moeten inleveren op snelheid dan dat ik in % op brandstof bespaar. Als je een arbeidsvergoeding plakt op reistijd, lees uurloon, volgt er nog best een flinke rekening uit deze maatregel. En wie mag dat bonnetje oppakken? Vooralsnog ik privé, tijd is geld, het raakt me dus gewoon in de portemonnee.
Dick waarom bejegen je me zo?
Als het niet was zoals ik schrijf, schreef ik het niet, of geloof je me niet?
Sins Cees Veerman minister was had ik contacten met het ministerie, ja je leest het goed had.
Die wetenschappers zijn bij het ministerie en Carola bekend en voel me niet vrij om die hier te noemen. Het zijn weet ik, ook door jou gerespecteerde wetenschappers.
Astrid is de algehele onvrede in de wereld, de wijze waarop we geregeerd worden niet de oorzaak?
Regeren wijze mensen ons of is winst voor een enkeling leidend? Dat overigens in de hele wereld.
Jos gaf daar weer een mooi voorbeeld van, er is geen sluitende redenatie voor het gedrag.
Nog zo'n voorbeeld de onzinnige houtstook, een beetje kind kon beredeneren dat het verhaal ver gezocht was, wat was de reden?
Niets logica, het is net hoe we voedsel produceren, we willen de natuur beheersen i.p.v. beheren en waarom?
We zitten in totaal verkeerde systemen.