De Groningse hoogleraar Laurens Sloot vindt het begrijpelijk dat boeren protesteren. Maar bij de supermarkten en hun distributiecentra zijn ze aan het verkeerde adres. Oplossingen moeten uit de Haagse en Europese politiek komen, zegt hij in het Dagblad van het Noorden.
Sloot draagt daar 5 redenen voor aan:
Dagblad van het Noorden - Waarom demonstrerende boeren volgens deze RUG-hoogleraar bij supermarkten aan het verkeerde adres zijn
Sloot draagt daar 5 redenen voor aan:
- Prijs: supermarkten betalen boeren niet consequent te weinig. Een product wordt "geoogst, gesorteerd, vervoerd, gesneden, gewassen, verpakt, gekoeld en gedistribueerd" en die kosten zijn verwerkt in de supermarktprijs. Supermarkten maken bovendien niet meer dan 2 à 3% marge en hebben ook nog eens te maken met internationale concurrentie en export.
- Consumenten: er zit een groot verschil tussen wat consumenten zeggen en doen. Ja, keurmerken als Beter Leven en PlanetProof zijn er omdat we dierenwelzijn belangrijk vinden. Maar ze zijn ook een beetje duurder. "Lang niet iedereen die sympathiek staat tegenover een hogere prijs voor duurzaam geproduceerd voedsel handelt ernaar." Het aandeel duurzame voeding in de supermarkt is met 12% nog altijd beperkt.
- Begrip: de supermarkten práten al met de boeren, maar de Haagse politiek (i.c. de 'starre en stuurse landbouwminister Carola Schouten') weet de verbinding met de boeren niet te maken. Boeren voelen zich niet begrepen en niet gehoord, terwijl zij wél hun stikstofuitstoot met twee derde hebben weten te verminderen. Wie doet ze dat na?
- Politiek: de Europese markt is geen gelijk speelveld en de politiek moet eraan werken dat dat wel het geval is. Nederlandse boeren hebben te maken met zwaardere stikstofeisen dan andere Europese boeren.
- Lokaal: waarom zouden we de veestapel halveren en voor de lokale markt produceren? Het is belangrijk om je eigen bevolking, in Europa, te kunnen voeden op lange termijn. Nederland is gespecialiseerd in de productie van voedsel, op superefficiënte wijze. "Als je de veestapel halveert, heeft dat consequenties voor de voedselverwerkende industrie, de logistiek, maar ook voor de kennisinstellingen. Ook agrikennis is een essentieel exportmiddel om de wereld komende decennia te helpen om zo schoon mogelijk te produceren. Zorg dat die basis in stand blijft."
Punt 1 snap ik nog steeds niet, supermarkten maken maar 2 tot 3 % marge.
Als je dat weet, en je weet dat betalingstermijnen van de grote NL supermarkten tussen de 60 en 95 dagen ligt, dus de leveranciers financieren het hele zaakje, zonder enige vorm van zekerheid die er tegenover staat.
Dit openstaande bedrag is veel groter dan alle assets die zo'n supermarkt heeft.
Dan ben je toch gewoon technisch failliet, of is dit niet zo als je maar groot genoeg bent en voldoende dividend betaald aan de aandeelhouders?
2 tot 3 % marge is de marge ten opzichte van de verkoopprijs. Van het verschil tussen inkoop en verkoop houdt bv. Ahold 10,5 % als winst over (bron jaarrekening Ahold). Als je maar groot genoeg bent en weinig concurrenten hebt kun je deze lange betalingstermijnen best volhouden.
Hoe zie je internationale concurrentie voor je, ik zet de winkel in een lage lonen land en laat mijn klanten er goedkoop naar toe vliegen ;)
#1, ik vind dat Laurens Sloot de marge nogal positief inschat: ik zou zeggen ca. 1,5-2/2,5%.
Dat komt door de focus op omzet in plaats van marge. Niet anders dan bij boeren, overigens.
645 miljoen winst op omzet van 18.3 miljard. Ongeveer 3,5% winst dus voor Ahold Nederland (AH, Bol.com, etc). En ga er maar van uit dat alle andere supers hier (flink?) onder zitten. Wat wel een verschil is? Alle lonen zijn verdisconteert. Een boer ziet winst als bijdrage voor zijn inzet. Eigenlijk zou elke boer een fictief salaris van bijvoorbeeld 60k moeten rekenen voor zijn eigen inzet (en als echtpaar 120k), en daarna moeten kijken wat er overblijft, dat zou je dan als bedrijfswinst kunnen duiden. Een bedrijf kijkt tevens ook naar de eigen vermogen positie, ook daar doen boeren het goed gemiddeld denk ik.
Conclusie, zorg dat je publieksvriendelijke acties voert die niet klagerig overkomen maar vertel gewoon wat er al gebeurt is en laat duidelijk worden hoe Den Haag mooi praat maar er niet naar handelt.
En als wakker dier er tegen protesteert weet je dat je het goed doet.