Het landelijke tv-reclamespotje van Farmers Defence Force (FDF) is ‘misleidend’, oordeelt de Reclame Code Commissie (RCC) na een klacht van Wakker Dier. Dat meldt het Algemeen Dagblad.
Met de slogan Boeren horen bij Nederland laat de boerenorganisatie consumenten de romantische kant van het boerenvak zien. De RCC vindt dat het spotje ‘misleidend’ en ‘oneerlijk’ is omdat er sprake is van een ‘te rooskleurig en daardoor onjuist beeld’.
Anne Hilhorst, vice-voorzitter van Wakker Dier: “Het is goed dat boeren laten zien waar vlees en melk vandaan komen, maar dan moeten ze wel het eerlijke verhaal vertellen.”
FDF haalt zijn schouders op en noemt de discussie ‘spijkers op laag water zoeken’. De organisatie heeft zich niet laten horen bij de RCC en niet de moeite genomen voor verweer. In een schriftelijke reactie aan het AD meldt de boerenorganisatie: “Aangezien een uitspraak van de RCC geen gevolgen heeft voor FDF - door het ontbreken van juridische status van RCC maar ook aangezien we geen product verkopen - hebben we besloten dat inhoudelijk reageren voor ons niet tot de prioriteiten behoorde.”
AD - Reclamespot Farmers Defence Force was misleidend en oneerlijk
Met de slogan Boeren horen bij Nederland laat de boerenorganisatie consumenten de romantische kant van het boerenvak zien. De RCC vindt dat het spotje ‘misleidend’ en ‘oneerlijk’ is omdat er sprake is van een ‘te rooskleurig en daardoor onjuist beeld’.
Anne Hilhorst, vice-voorzitter van Wakker Dier: “Het is goed dat boeren laten zien waar vlees en melk vandaan komen, maar dan moeten ze wel het eerlijke verhaal vertellen.”
FDF haalt zijn schouders op en noemt de discussie ‘spijkers op laag water zoeken’. De organisatie heeft zich niet laten horen bij de RCC en niet de moeite genomen voor verweer. In een schriftelijke reactie aan het AD meldt de boerenorganisatie: “Aangezien een uitspraak van de RCC geen gevolgen heeft voor FDF - door het ontbreken van juridische status van RCC maar ook aangezien we geen product verkopen - hebben we besloten dat inhoudelijk reageren voor ons niet tot de prioriteiten behoorde.”
Heel eerlijk: ik vind dat de RCC een politiek oordeel velt en daar weg van moet zien te blijven.
De nieuwe norm voortaan geeft alle reclame het eerlijke genuanceerde beeld.
Beschuit van bolletje niet eens heel smerig, of hertog jan het is goed te drinken
seat je komt waar je wezen wilt en je zit droog.
Evert-Jan, reclame vertelt altijd een iets te mooi verhaal. Consumenten weten dat, zei de RCC nog maar een paar jaar geleden. Nu is de Commissie dat een beetje vergeten.
De reclamespotjes van Wakker Dier vertellen dus een een iets te mooi verhaal.
Nee, want die laten juist leed zien. Leed kun je niet mooier, maar alleen lelijker maken. Je moet niet alles willen omdraaien Piet.