BB: Uit het onderzoek blijkt dat er een enorme mismatch is tussen de marktprijs en de beleving van consumenten. Wat vertelt dit onderzoek ons precies?
"De uitkomst van het onderzoek is precies waarvoor dit concept is opgezet. De consument krijgt veel te horen over stappen in verduurzaming die gemaakt moeten worden. Dat is goed, maar de communicatie over de randvoorwaarden ontbreekt. Door die onwetendheid is de kloof tussen de burger en de boer niet altijd overbrugbaar. Wij denken dat dit probleem niet aan het begin van de keten moet worden neergelegd. De agrarische ondernemers moeten constant op zoek naar efficiëntie om het financiële plaatje rond te krijgen, maar door alle bijkomende eisen wordt dat steeds moeilijker. De onwetendheid bij consumenten leidt tot frictie. Dit omdat zij niet altijd de randvoorwaarden, zoals hoe dingen in de voedselketen geregeld zijn en het inkomen van de boer, begrijpen. Als hierin beter wordt gecommuniceerd en de consumenten de situatie beter begrijpen dan leidt dat waarschijnlijk tot minder frictie."
Hadden jullie vooraf zo'n grote kloof verwacht?
"Dat er bij de consumenten veel onwetendheid is, dat was mij wel bekend. Een verschil van 50% had ik echter niet verwacht. Het doel van de campagne is om naar boven te halen dat de consumenten zich vaak niet bewust zijn van de werkelijke situatie. Als de boer werkelijk zulke bedragen voor zijn producten zou ontvangen, dan zou er veel meer investeringsruimte zijn voor verduurzaming."
Nederland loopt ver voorop in duurzaamheid en dierenwelzijn in vergelijking met de rest van de wereld. Als dat besef doordringt, neemt de bereidheid om hiervoor te betalen waarschijnlijk toeBrussel pleit voor een vrije markt, maar daar is een boer dus eigenlijk te kwetsbaar voor?
"Een vrije markt is natuurlijk goed, maar daar hoort ook goede informatievoorziening bij. Ik ben van mening dat informatievoorziening een van de dingen is die in onze maatschappij onder druk staat. Ik ben voor een vrije markt, maar dan met een goede informatievoorziening waardoor consumenten bewuster worden van de keuzes die ze maken. Pas dan wordt de cirkel rond."
Moet voedsel per se duurder worden om voor de boer een hoger inkomen te realiseren?
"Niet per se. Onze campagne begint met het creëren van bewustwording. Als dat beter wordt dan komt er ook minder druk op de prijs. Wanneer consumenten beter op de hoogte zijn van de werkelijke situatie, dan kan dat leiden tot het aankopen van bijvoorbeeld seizoensproducten. Vervolgens komt dan meer transparantie in de keten op gang. Bijvoorbeeld waar producten in de supermarkt vandaan komen. Nederland loopt ver voorop in duurzaamheid en dierenwelzijn in vergelijking met de rest van de wereld. Als dat besef doordringt, neemt de bereidheid om hiervoor te betalen waarschijnlijk toe."
We zijn de straat opgegaan en vroegen Nederlanders te schatten welke prijs zij denken dat de boer krijgt voor zijn producten. En wat blijkt? De inkomsten van de boer worden met bijna 50% overschat. https://t.co/rVVHsVg9oa #Gebruikjeboerenverstand #Trotsopdeboer pic.twitter.com/t6bvY1Uo0H
— Agrifirm (@Agrifirm) June 25, 2020
Is Agrifirm voor een voedselscheidsrechter, die als een soort ombudsman prijsmisstanden aanpakt?
"Gedragsverandering afdwingen als een scheidsrechter is een laatste redmiddel. Laten we beginnen met de situatie proberen op te lossen op een andere wijze. Door bijvoorbeeld te kijken wat er gebeurd als de consument zich beter bewust wordt van de situatie en of het gedrag van de consument dan ook gaat veranderen. Door de kritische houding van de Nederlandse consument lopen wij qua duurzaamheid voor op andere landen. Tegelijkertijd hebben we ook de laagste prijzen voor consumenten. Dat is een rare mismatch die is ontstaan. Met deze campagne proberen we die bewustwording te creëren."
Jullie zijn een van de grootste coöperaties van Nederland. Welke taak zien jullie voor jezelf weggelegd om boeren te helpen om een goed inkomen te realiseren?
"De dienstverlening van de coöperatie is en blijft uiteraard erg belangrijk, maar daarnaast moet ook de boerenstem vertegenwoordigd worden in de maatschappij. We kijken naar het verbreden van de verantwoordelijkheden van Agrifirm. Daar hoort bijvoorbeeld ook het opstarten van initiatieven om verduurzaming te ondersteunen bij. Het creëren van betere bewustwording in de maatschappij hoort ook bij het verbreden van onze verantwoordelijkheden. De campagne 'Gebruik je boerenverstand' is daar een voorbeeld van."
Dit artikel maakt deel uit van de contentsamenwerking tussen Foodlog en Boerenbusiness.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Helpt dit aan begrijpen van de keten voor consument en boer?
#1 Helpt niets doen?
#2 Het onvoldoende open en eerlijk doen helpt niet in de juiste richting**.
Het helpt ook niet om de keten beter te doorgronden. En ik vrees dat het ook niet helpt voor de dialoog tussen burger en boer en ook niet voor consument en boer.
** Onder de juiste richting versta ik de dialoog die alle stappen benoemt die in proces / keten gezet worden om het product in de pan en vervolgens op je bord en in je mond te laten komen verantwoord (( lees gekoeld en (steekproef) gecheckt op allerlei zaken) en wel.
#3, Jeroen, zou de 'juiste communicatie' wel helpen? Ik moet weer aan Henk&Ingrid; denken, die al niet eens meer willen nadenken. Voor hen is een groene raaigrasweide prima, is natuur een stadsvogel of een vliegtuig (die zingen ook). Zij gaan voor goedkoop.
Zoals voor ieder onderwerp geldt, dus ook voor voedselprijzen, is dat je niet iedereen bereikt met dezelfde boodschap en niet iedereen zich aangesproken voelt bij dezelfde boodschap.
Henk en Ingrid zijn in mijn ogen vooral het voorbeeld van een eerste reactie persiflage in deze. Dat is ook wat Agrifirm hier gedaan heeft in mijn optiek. Gaan voor die eerste snelle reactie en daar publiciteit in zoeken. (Het wordt lastiger voor dit bedrijf om wat te vinden van de snelle 'score' journalistiek artikelen in de media na deze actie van hun zelf).
Waarom heeft Agrifirm niet voor een online enquête gekozen.
Waarin dit deel A was. Een eerste indicatie van prijzen.
Om te laten volgen via deel waarin ze per product de ketenstappen benoemen en dan opnieuw vragen welke prijs de boer ontvangt.
In deel C geef je de marge ( verkoop minus inkoop) getallen weer en vraag je de consument die te verdelen over de gepresenteerde ketenstappen. **
In stap D geef je weer hoe de getallen verdeeld hadden moeten vandaag de dag.
Ik vul zelf bij 2 bureaus enquêtes in. Ene is altijd met (kans op) vergoeding. (Zag dat ik daar € 25,- nog heb staan aan beloning in mijn spaarpot om via Binq over te halen). Andere enquête bureau doe ik gratis. Die laatste is ook gewoon van mindere kwaliteit. Daar komen zoveel open deur vragen voorbij die iedereen wel hetzelfde invult denk ik dan.... Dat zijn vooral enquêtes van bedrijven die graag hun eigen denkbeeld bevestigd zien via 'onderzoek' zoals ik ze lees. En niet zozeer dat ze willen weten wat er onder hun enquête leden leeft***.
** Mooiste enquête die ik invul is degene over besteding van budget van rijksoverheid:
U heeft aangegeven dat naar deze onderdelen volgens u extra geld zou moeten gaan. In het volgende overzicht ziet u de huidige verdeling in % (100%) van de miljoenennota. Hoe zou u de verdeling maken? ( u moet uitkomen op 100%, Oftewel waar ga je het geld dan weghalen).
*** Heb in mijn werk als productmanager een keer samen met de marketing Manager een Enquête uitgezet. Poeh, wat leverde dat veel discussie op, ik was het met elke vraagstelling van hem oneens. Ik vond de vraag met antwoorden veel te sturend. Als je het op deze manier wilt / gaat doen: Houdt dan het budget, de € dan in je zak heb ik aangegeven. Uitkomst van enquête kan ik je nu al wel geven.
Via gratis tools ook weleens een enquête opgezet voor o.a. personeelsbelangen / wensen.