Ties Joosten heeft in FTM in een aantal artikelen de financiële stromen in de luchtvaart laten zien. Aanrader. Ik pik er even uit: de KLM betaalt geen BTW , maar kan wel BTW terugvragen van de inkopen. Dat is een aardige smak geld! KLM - en anderen - mogen belastingvrij tanken, geen accijns, geen BTW.
Vasten lasten worden verder afgewenteld op de honderduizenden omwonenden. Met o.a. als gevolg: verkorte levensduur, meer aandoeningen van ademhalingswegen en longen, hart-en vaatziekten, kanker en dementie. Naast de bakken met roet, stoten vliegtuigen o.a. ook CO2 uit, het klimaateffect daarvan wordt minstens verdubbeld door de vliegtuigstrepen. Dat zijn ook vaste lasten, keurig over de schutting gegooid.
Ingebouwd in het "reddingspakket" voor de KLM is: méér CO2 en andere ellende. Wellicht kan de "Green Deal" van de EU groei van KLM en Schiphol stoppen. Dan komen die miljarden zeker niet meer terug. Kunnen we daar mooi - zoals gebruikelijk - de EU de schuld van geven.