12
Fotocredits: 'Aunt Jamima', Mike Mozart

FlashSlavernij verdwijnt uit supermarkten

Decennia lang prijkten ze op de verpakkingen van rijst, siroop en pannenkoekenmixen. Tot nu. Na de beeldenstorm van de afgelopen weken, weten de grote levensmiddelenfabrikanten als Mars en PepsiCo niet hoe snel ze van hun 'racistische' beeldmerken af moeten komen. Dàg, Uncle Ben, Mrs. Butterworth en Aunt Jemima.

Daily Mail - Uncle Ben's rice announces it's 'evolving' its brand, 18 jun 2020
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Sytske Barkhuis
  • #12
  • 21 jun '20
  • 11:06

Mij boeit het eerlijk gezegd niet wat ze op verpakkingen zetten, als ik de etiketten maar goed kan lezen.

Astrid Spijkers
  • #11
  • 21 jun '20
  • 10:41

Wat is dan het verschil om er een mens bij te zetten?

Bijv een cakemix voor 'oma's cake' waar je een lieve oude dame op ziet staan met een cake in haar handen. Zouden die oudere dames dat niet stuitend vinden?

Conimex heeft al ik weet niet hoe lang een logo van een indonesische dame in zwart silhouette met rode sarong en stamper en vijzel. Waarom protesteren indonesiërs daar niet over, want dat is ook zo typerend.

Dus waarom zou de zwarte man op het merk uncle ben's dan ook stuitend zijn als dat de waarheid is, als dat echt een zwarte heer is die zijn eigen rijstplantage had?

Ik heb overigens nog nooit vernomen dat als zwarte piet bruine schmink zou gaan gebruiken of dat dan wel ookee zou zijn?

Sytske Barkhuis
  • #10
  • 21 jun '20
  • 9:14

Ik heb het niet over ingrediënten, maar puur om een dichte verpakking waar ze een afbeelding van het koekje of de blauwe/roze muisjes op afbeelden. Geen hele aardbeien op een pak yoghurt 'met de smaak van', want dat is misleiding.

Astrid Spijkers
  • #9
  • 20 jun '20
  • 18:27

Vind ik niet, want vaak is ook dat misleiding, vooral als het om ingrediënten gaat. En wie weet vinden bijv muizen het wel heel erg discriminerend die roze en blauwe 'muisjes'

Waarom worden Indonesiërs nou eigenlijk nooit boos? Wij zijn daar eeuwenlang slavendrijvers geweest, langer dan dat we erin gehandeld hebben, ergens eind jaren 40/begin 50 gaven we hen eindelijk hun land terug? Ze staan ook altijd op bepaalde doosjes thee, doen er nooit moeilijk over. Zijn de meest hartelijke mensen die ik ken.
En dierenactivisten over bijv een tijger op Bengaalse theesoorten wat ook voorkomt?
Of die dubbele dingen op het vlees, 'varkens' schnitzels en dan ook nog eens een plaatje(tekening) van een varken, dat is wel dubbelop, arm beest.

Ik vind die kok op die zakken bonenschotels van Hak ook wel zeer onsmakelijk staan, ook al zijn die dingen niet om te vreten, door die kop wordt het nog onsmakelijker. Oh wacht, die kop staat er niet (meer) op, heb hem er wel eens op zien staan, maar goed, het was een mens die erop afgebeeld stond.

Snap je nou niet wat mijn punt is? Je kan OVERAL wel moeilijk over gaan doen, overal is wel iets te zeiken, wat maakt het uit? Nog ff en ik mag geen zwarte of bruine verf meer gebruiken of kan het niet eens meer kopen, want owee, de naam/die kleur.............flikkert toch op met die onzinnige 'het tegen elkaar uitspelen van onzinnige probleempjes' en hou je bezig met de echte problemen in de wereld die ons allemaal zullen raken en nu al raken.

Sytske Barkhuis
  • #8
  • 20 jun '20
  • 17:06

Een plaatje om te laten zien wat de inhoud is, dus een plaatje van het koekje of van de muisjes, lijkt me prima.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.