Dat zegt een rapport van de internationale pro-veganistische voedselorganisatie ProVeg. In een enquête onder 6.221 consumenten uit 9 verschillende landen vroeg ProVeg naar hun ervaring met het kopen en consumeren van plantaardige producten.

Consumenten hebben behoefte aan meer keuze in plantaardige kaas, ontdekt ProVeg. Ze willen plantaardige camembert, maar bijvoorbeeld ook oude en geraspte kaas van louter plantaardige grondstoffen. Reducers - mensen die minder dierlijke producten willen eten - willen bovendien ook helemaal plantaardige kant-en-klaarmaaltijden. De plant-based eaters zouden graag meer plantaardig gebak en chocolade in de schappen zien.

De enquête zegt verder dat zowel de reducers als de plant-based eaters alternatieven voor vis en eieren willen kunnen kopen. Verder concludeert ProVeg dat het veganistische aanbod in omzet zal groeien door meer diversiteit in productsoorten, grondstoffen, texturen en smaken.

Verena Wiederkehr, Hoofd van Food Industry and Retail bij ProVeg, meent op basis van het onderzoek van haar organisatie voedselfabrikanten aan te kunnen bevelen "zich te concentreren op het uitbreiden van hun assortiment van deze veelgevraagde producten.”

Tenminste één vraag blijft onbeantwoord. Als consumenten zo'n grote behoefte hebben aan zorgvuldig nagemaakte kaas, vis en eieren, mogen we dan ook concluderen dat ze liever (ultra)processed fake foods dan echte whole foods eten?
Dit artikel afdrukken