Zelfs de ‘milieubewuste’ reiziger laat zich verleiden om het vliegtuig te pakken. Dat schrijft Trouw op basis van 2 rapporten van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM).
De rapporten van KiM geven enerzijds inzicht in welke groepen veel gebruik maken van het vliegtuig en anderzijds in hoe vliegen beperkt kan worden. Het instituut beschrijft dat het vaak de jonge (leeftijd 25-34), hoogopgeleide, welvarende stedelingen zijn die het vliegtuig pakken. Voor deze groep heeft een vliegtaks van een paar euro per ticket waarschijnlijk nauwelijks invloed.
Een mogelijke effectieve manier om het vlieggedrag van consumenten aan te passen, is het voorlichten over de gevolgen van vliegen. Dat moet, in combinatie met prijsprikkels, regelgeving en technische innovaties, een gedragsverandering teweeg brengen denkt KiM. Ondertussen ligt een taak bij de overheid om duurzamer reizen te stimuleren.
Opvallend was dat 40% van de deelnemers aan het onderzoek aangeeft milieubewust te zijn, terwijl dit niet is terug te zien in hun vlieggedrag. Onderzoeker Jaco Berveling verklaart dat aan de hand van cognitieve dissonantie: “Mensen willen graag allebei: het milieu sparen en óók op vakantie kunnen. Dan gebruiken ze een ontkenningsstrategie, door bijvoorbeeld te zeggen: ‘thuis recycle ik heel veel afval’. Terwijl dat niet in verhouding staat tot een verre vliegreis.”
Trouw - Het vlieggedrag van de veelvlieger (de jonge hoogopgeleide stedeling) valt lastig te veranderen
De rapporten van KiM geven enerzijds inzicht in welke groepen veel gebruik maken van het vliegtuig en anderzijds in hoe vliegen beperkt kan worden. Het instituut beschrijft dat het vaak de jonge (leeftijd 25-34), hoogopgeleide, welvarende stedelingen zijn die het vliegtuig pakken. Voor deze groep heeft een vliegtaks van een paar euro per ticket waarschijnlijk nauwelijks invloed.
Een mogelijke effectieve manier om het vlieggedrag van consumenten aan te passen, is het voorlichten over de gevolgen van vliegen. Dat moet, in combinatie met prijsprikkels, regelgeving en technische innovaties, een gedragsverandering teweeg brengen denkt KiM. Ondertussen ligt een taak bij de overheid om duurzamer reizen te stimuleren.
Opvallend was dat 40% van de deelnemers aan het onderzoek aangeeft milieubewust te zijn, terwijl dit niet is terug te zien in hun vlieggedrag. Onderzoeker Jaco Berveling verklaart dat aan de hand van cognitieve dissonantie: “Mensen willen graag allebei: het milieu sparen en óók op vakantie kunnen. Dan gebruiken ze een ontkenningsstrategie, door bijvoorbeeld te zeggen: ‘thuis recycle ik heel veel afval’. Terwijl dat niet in verhouding staat tot een verre vliegreis.”
Je hoort wel meer van dit soort 'afkoop'/feelgood gedrag.
Dennis Storm die 6 maanden per jaar met zijn gezin op Bali vertoeft verdedigde dat door te zeggen dat ie daar meubels maakt van gerecycled materiaal, oh ja en hij eet geen .....vul zelf maar in.
Ook krijg je steeds meer mogelijkheden om je geweten af te kopen.
Vinted is ook al zo'n greenwashings side. Verkoop je oude kleren (zodat een ander ze voor jouw kan weggooien). Vervolgens is je mail box vol met aanbiedingen voor nieuw goedkope meuk uit Bangladesh.
p.s. vliegen doe ik ook en geheel gewetenloos. Ik heb geen kinderen ;)
Een vliegbudget, dat klinkt redelijk. Maar let even op: een normale prijs (gewoon mét accijns, BTW enz.) voor een vliegticket naar New York zou wel eens op een paar duizend euro uit moeten komen. Dan heb je nog niks gedaan aan de gezondheidsschade en klimaatschade.
Even voor de aardigheid een vergelijking: met een containerschip mee vanuit Bremerhaven, kost je een reis naar New York nog geen € 1.200. Zulke schepen braken ook het nodige uit, maar dat is mogelijk beter te optimaliseren dan vliegen. Als er meer vraag komt, gaat er wellicht een nieuwe HAL varen? Een Hyperloop onder de golven, daar zullen we nog even op moeten wachten denk ik.
#1, nou, ik wil nog wel af en toe kunnen vliegen (heb 't de laatste jaren niet gedaan). Wb CO2 maakt 't niet zo uit in vergelijk met andere middelen, per km, maar je gaat met vliegen al gauw idioot ver naar een Thais strand (waar het aangespoelde plastic vuil is verwijderd). Die onzin hoeft voor mij niet.
Wat ik voorstel is zoiets als een vliegbudget, je krijgt zoveel kilometer. Moet nog uitgewerkt. ('t zal dan drastisch minder kunnen, 'corona' heeft ook al laten zien dat het zelfs zonder kan). Met twee weken quarantaine bij aankomst, en idem bij terugkeer.
Op zich wel leuk en misschien wel terecht om hypocrisie of cognitieve dissonantie aan de kaak te stellen. Maar wat mij betreft: vliegen wordt - al vele jaren - zwaar gesubsidieerd en bevoordeeld. Door de overheid, op kosten van de belastingbetaler. "Logisch" dat je even gaat feesten op Ibiza, als een retourtje € 19 kost.
Vliegen is iets van de vorige eeuw. Vliegen brengt zoveel ernstige gevolgen met zich mee, dat je daar met goed fatsoen afscheid van moet nemen.