Jan Dijkstra is universitair hoofddocent aan Wageningen Universiteit. Hij bekeek de Wijziging van de regeling diervoeders 2012 in verband met stikstof die minister Schouten heeft doorgevoerd om haar stikstofdossier te kunnen sluiten. In een reeks tweets gaf hij even feitelijk als pijnlijk commentaar op de regeling.
Zojuist is de maatregel maximalisering eiwitgehalte krachtvoer bekend gemaakt: https://t.co/uARo7kLHSN
— Jan Dijkstra (@CUJanD) May 6, 2020
De maatregel geldt van 1 sept tot 1 dec. Het is bedoeld om op korte termijn juridisch geborgde #stikstof ruimte te creëren ten behoeve van (woning)bouwprojecten 1)
- Maatregel gaat om aangekochte voeders: brok, meel en enkelvoudige grondstoffen. Voeders boven de eiwitgrens mogen vanaf 1 sept niet meer op bedrijf aanwezig zijn. Uitzonderingen bijv gras(kuil), snijmais, hooi, kunstmelkpoeder, voederbieten, tarwegistconcentraat en bierbostel 2)
- Het doel is een (uiterst geringe) emissie reductie van 0,2 kton ammoniak te halen in de laatste 4 maanden van 2020. Dat is afgerond 0,2% van de jaarlijkse ammoniak emissie landbouw 3)
- De regeling onderscheidt 9 categoriën. Grondsoort (zand of löss; klei; veen) en intensiteit (in kg melk/ha: < 14.000; 14.000 - 20.000; > 20.000). Eiwitgehalte mag niet hoger zijn dan 164 g/kg (< 14.000 op veen) tot 193 g/kg (> 20.000 op zand/löss) 4
De maatregel beperkt keuzevrijheid van veehouders om optimaal rantsoen samen te stellen. Van belang is het eiwitgehalte van het hele rantsoen; dat vraagt afstemming tussen de (sterk variërende) ruwvoeders en het krachtvoer. Een grens enkel op mengvoer is bepaald niet optimaal 5)
Een overheid die alles wil gaan voorschrijven is niet alleen van het paadje, maar zorgt ook voor brokken. Dat zou nog te rechtvaardigen zijn als het gemiddeld resultaat oplevert, maar zelfs dat is niet het geval- Het kabinet houdt rekening met een zekere mate waarin veehouders zich niet houden aan de maatregel. Bovendien is ingeschat in welke mate veehouders het rantsoen gaan aanpassen als gevolg van de maatregel 6)
- Dat laatste zal zeker gebeuren. Deel van veehouders zal compenseren door bijvoorbeeld meer graskuil en minder snijmais te gebruiken; management aanpassen en gras met meer eiwit te oogsten; meer krachtvoer te geven; enz. Soms onnodig; soms zeker nodig. En altijd kostenverhogend 7)
- Eigenlijk moeten we niet spreken over eiwit, maar over het nuttig beschikbare eiwit (DVE). Als veehouders in zekere mate compenseren op DVE, kan de maatregel gedeeltelijk averechts werken. De eiwit - DVE verhouding in alternatieven is meestal ongunstiger 8)
- Vanaf september ontbreekt ook mogelijkheid om melkvee naar individuele behoefte te voeren. Gegeven een basisrantsoen hebben bepaalde dieren meer eiwit nodig dan maximaal in mengvoer mag zitten. Dat leidt tot melkproduktie daling, en daardoor meer ammoniak emissie dan verwacht 9)
- In extreme gevallen kan de gezondheid van dieren er onder lijden. Daarom komt er een uitzondering als het totale rantsoen (bij bijvoorbeeld snijmais) beneden de 155 g eiwit/kg drogestof komt 10)
- Al met al een maatregel die vooral uit juridische noodzaak is geboren, en van daaruit begrijpelijk om ruimte voor dringende projekten te hebben. Vanuit bedrijf, dier en werkelijke ammoniakemissie gezien heel wat kanttekeningen te plaatsen. Geen win-win situatie 11)
In zijn soms technische en soms voor iedereen te begrijpen woorden, zegt Dijkstra als het ware dat de overheid heeft besloten zich te gaan bemoeien met de manier waarop de tandarts een boor moet vasthouden. Dat doet hij aangepast aan de situatie en kun je niet voorschrijven. Daarin schuilt zijn vakmanschap. Een overheid die alles wil gaan voorschrijven is niet alleen van het paadje, maar zorgt ook voor brokken. Dat zou nog te rechtvaardigen zijn als het gemiddeld resultaat oplevert, maar zelfs dat is niet het geval.
Al eerder constateerden we dat de plannen van Schouten om het dossier eindelijk tot een oplossing te brengen een open wond achterlaten omdat de politieke oplossingen zijn losgezongen van de realiteit en feitelijke doelen. Vandaag valt te constateren dat ze verder kwaad bloed zetten en boer en overheid uit elkaar drijven.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Een juridisch houdbare oplossing volgens minister, echter in praktijk niet te controleren, sterkte NVWA.
Wederom komen er uitzonderingen (knelgevallen krijgen 1 week om zich te melden) en de daadwerkelijke wettekst om het te regelen beslaat 6 kantjes en dat voor 4 maanden, want regeling eindigt eind dit jaar weer.
Politiek spel, waar draagvlak en praktijk niet meer telt.
Wij zijn in dit land compleet de weg kwijt. Voor een ammoniakemissie reductie van 0,2 Kton wordt een absurde maatregel ingevoerd. Van deze reductie gaat 77% (TNO-RIVM) de grens over zodat er 0,05 Kton in Nederland blijft en daar zetten we dan weer 70% in voor nieuwe ontwikkelingen zodat de depositie op de natuur met 0,015 Kton op vooruit gaat. Hoe het met de koe en de boer gaat vindt de overheid niet interessant. De reductie is al lang gehaald door de Corona effecten.
Het was waarschijnlijk te eenvoudig om iets simpels als een max te stellen aan je gemiddelde ureum in de melk, boeren gaan nu meer kunstmest strooien en korter maaien om het eiwit in het rantsoen op peil te houden, of meer ruwvoer door krachtvoer vervangen.
Als het op de bemesting van het land aankomt hebben we nu al sturing in soort mest, hoeveelheid mest, manier van toediening en periode van toediening dan ben je wel een beetje uitgedaan en wordt het tijd om verder te gaan met regels over het voeren van de dieren...…..
Bij iedere verkiezing wordt er wel beloofd dat er minder regels komen maar dat wil niet zo best lukken.
Ik ben benieuwd wanneer er weer vrij gedemonstreerd mag worden er komt vast wel animo voor op deze manier.
PS kennelijk is 83% van de LTO leden voor het voortzetten van het LC.
link