Amerikaanse producenten van geneesmiddelen en gezondheidsproducten hebben de afgelopen 20 jaar $4,7 miljard uitgegeven aan lobby’s en aan verkiezingscampagnes van Amerikaanse politici, waaronder presidentskandidaten. ‘Big Pharma’ is van alle industrietakken de gulste gever aan de Amerikaanse politici.

Dat berekende de aan Oxford verbonden econoom Olivier J. Wouters. Hij baseerde zich op publiek toegankelijke informatie. “Deze bevindingen kunnen bijdragen aan de discussie over hoe de invloed van de industrie op het Amerikaanse gezondheidsbeleid beperkt kan worden,” schrijft Wouters.

De giften aan landelijke en regionale politici, die invloed kunnen uitoefenen op het volksgezondheidbeleid, resulteerden vooral in hogere prijzen voor medicijnen op recept, constateert de econoom.

Het smeergeld over de periode is slechts 0,1 % van het totaal bedrag dat aan voorgeschreven medicijnen is uitgegeven in de Verenigde Staten. Althans, volgens de officiële cijfers. Wouters schat in dat de giften aan politici misschien wel 30% hoger kunnen liggen.
JAMA - Lobbying Expenditures and Campaign Contributions by the Drug Industry in the United States
  • Deel
Druk af