De prijzen van de gezondheidszorg stijgen in de VS sneller dan de inflatie. Het is voor grote techbedrijven een kans om in te stappen. Amazon, Apple en Google stromen de gezondheidsmarkt in en rollen in de coronacrisis in een razend tempo gezondheidsinformatietechnologie uit.

Afgelopen week maakte Amazons topman Jeff Bezos tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers bekend miljarden uit te trekken voor een coronaproof bedrijf en om werknemers beter te beschermen. Bezos kondigde aan de volledige verwachte winst van het huidige kwartaal, zo’n $4 miljard, te spenderen aan coronagerelateerde uitgaven. Daaronder vallen ook betere Covid-19-tests. Geen toeval, zegt Galloway. Van de techbedrijven verwacht hij dat Amazon de grootste kans heeft om “een deuk in een pakje boter te slaan” in de gezondheidszorg. Dat komt omdat het bedrijf investeerders heeft die bereid zijn om te leven met een break-even economie. Die investeerders heeft bijvoorbeeld Apple niet. “Mijn voorspelling is dus dat Amazon in 2025 het snelst groeiende gezondheidsbedrijf ter wereld zal zijn”, aldus de man die voorspelde dat Amazon Whole Foods zou kopen.

Vorige week stapte ene Tim Bray, een Amazon Vice-President, op. Hij protesteert daarmee volgens de kritische Amerikaanse website Dailykos tegen de uitgeklede en weinige beschermende omgeving waaronder orderpickers van Amazon hun werk moeten doen. De werknemers gaven aan bang te zijn voor besmettingen maar zouden niet serieus worden genomen door de leiding van het bedrijf.
Dit artikel afdrukken